Hej!

Jag har letat och letat men kört fast. Det är så att min pappa har en åkgräsklippare, MTD 125 LF, där själva skyddskåpan eller klippkåpan, dvs. det som täcker bladen har rostat, och nu håller på att falla sönder - stödhjulen har lossnat och plåten är såpass rostig att när jag svetsat tillbaka dem så lossnar de bara igen. Själva bladen och motorn och allt annat på åkgräsklipparen är i bra skick och funkar utmärkt, det känns lite tråkigt att byta gräsklippare endast på grund av detta. Och det känns som om det borde gå att hitta som reservdel och byta själv, men det gör jag inte. Tänkte ge det ett sista försök här och se om det är någon som har bättre koll än mig på om och i så fall var jag kan hitta detta? Bifogar bild för att definiera vad det är jag söker, dock inte min egen bild då jag inte är där och kan fota just nu.

Tack på förhand

/John
 
  • Delvis bild på en röd MTD åkgräsklippare som fokuserar på den svarta klippkåpan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J Jolu0008 skrev:
Och det känns som om det borde gå att hitta som reservdel och byta själv, men det gör jag inte.
Utgår från att du pratat med MTD?
https://mtd-se.com/service

Kan du kanske hitta en reservdelsmaskin? (även om risken är stor att klippdäcket är slut på den också)
Om man tycker det är värt det kan man börja laga i plåten, inte ovanligt att klippdäcken ser ut som Frankenstein på äldre klippare. Man får se det som en övning i plåtarbeten antar jag... 🙄 Det behöver inte nödvändigtvis vara snyggt för att vara funktionellt.
 
När jag hållit på med sådant så har jag hittat reservdelen men inte velat betala för den. Det går att reparera även ordentligt rostiga klippdäck. Så länge man inte eftersträvar vackra eller osynliga svetsar är det ett rimligt jobb. Jag har gjort det på två gräsklippare. Här finns lite bilder:

https://www.byggahus.se/forum/threads/rostskydda-klippdaeck.320675/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Är nog inga problem att köpa men jag är rädd för att det kostar ganska mycket i förhållande till en helt ny maskin....Steg ett är ju typnummer och sen leta reda på reservdelskatalog. De flesta fabrikat har det på nätet.
 
S Stefan1972 skrev:
Är nog inga problem att köpa men jag är rädd för att det kostar ganska mycket i förhållande till en helt ny maskin....Steg ett är ju typnummer och sen leta reda på reservdelskatalog. De flesta fabrikat har det på nätet.
Köpte ny plåt till klippdäcket på min stiga park förra året, om jag minns rätt gick det på 3k ex moms direkt från kramp då min bror kan handla där. Så 4,5-5k från återförsäljare skulle jag gissa och en ny maskin går på typ 30k.
 
Somliga svetsar ihop nya klippbord åt sig av 2mm plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.