Själv är jag ganska pragmatisk i min syn på vad jag gillar och därmed vad som faller i smaken och är ”snyggt”.

Platta tak är t.ex. en riskkonstruktion med fler nackdelar än fördelar och därför inget jag gillar. Frånvaro av takutsprång medför också en massa nackdelar (fasaden utsätts för mer vatten, fönstren skuggas inte, etc) så det blir inte heller något attraktivt arkitektoniskt uttryck i min smak.
Jättestora fönsterytor har också en massa negativa sidor (allt från problem med insyn och svårigheter att möblera, till kostnad, värmeinstrålning på sommaren och energiförluster på vintern…)

Bara ett axplock.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Får man inte säga vad man tycker på detta forum? Arkitekt är ingen skyddad titel och definitivt inte hobby arkitekt.
Det är stor skillnad på att vara pragmatisk respektive dogmatisk. Det är helt ok att ha åsikter, det har jag också på många områden men t ex kallar jag inte de som inte håller med mig för korkade.

Och givetvis har du rätt angående att arkitekt inte är en skyddad titel så självklart kan du kalla dig hobbyarkitekt (det särskrivs inte på svenska) eller något annat lika fånigt; det är helt upp till dig…

//Ronnie
 
  • Gilla
Gordonsetter och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
P Pysslarn skrev:
Det är stor skillnad på att vara pragmatisk respektive dogmatisk. Det är helt ok att ha åsikter, det har jag också på många områden men t ex kallar jag inte de som inte håller med mig för korkade.

Och givetvis har du rätt angående att arkitekt inte är en skyddad titel så självklart kan du kalla dig hobbyarkitekt (det särskrivs inte på svenska) eller något annat lika fånigt; det är helt upp till dig…

//Ronnie
Jag kallar folk korkade för dom inte fattar att man får ha åsikter om arkitektur på ett forum om husbygge, inte för vilka åsikter dom har. Och min hemsida är på engelska.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag kallar folk korkade för dom inte fattar att man får ha åsikter om arkitektur på ett forum om husbygge, inte för vilka åsikter dom har. Och min hemsida är på engelska.
Jag uppskattar åsikter, men jag skulle vilja ha en lite djupare analys av vad som gör ett hus fint. Grundläggande saker som att det är helt och rent med välvårdad trädgård gör ju att ett hus genast upplevs finare. Sedan tror jag belysning gör underverk.

Jag försöker orientera mig i stil och förfina min smak, men jag behöver typ en lista med "fint hus för dummies". Bara basic-grejer som färgskala, symmetri anpassning till omgivningen.

Du skrev att inredningen var omysig. Vad gjorde den omysig tror du? Vad kan man tänka på för att göra en klassisk och pampig stil mysig? Jag misstänker att vi i Sverige bör hålla oss ifrån att efterapa grekisk/romerska influenser? Vi har ju inte det arvet på samma sätt som Frankrike, Tyskland och England. Vad kan vi tänka på för att hålla en tidlös och fin stil anpassad efter vår lokala historia, samtid och framtid?

(Om grejerna är dyra eller ifrån byggmax ser jag som en separat fråga. Billigt kan vara fint och dyrt fult. Smak och pris är ju olika saker.)
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.