Funderar på hur 15cm cellplast skulle funka som utvändig takisolering...efter att ha sneglat på MacoDachs lösning (bara 16cm utvändig cellplastisolering där invändig isolering inte behövs enl. MacoDach).

Vad tycker ni....råspont+takpap + 15cm Thermisol cellplast, membran (eller inte) ovanpå cellplasten sedan strö+bär sedan plåt.

Borde funka eller hur? Kanske 10cm isolering mellan takstolar för ännu skönare klimat på övervåningen....

Synpunkter någon;)?
 
15 cm isolering som takisolering är väldigt lite. Takpappen på råsponten är ju kondenstät så 10 cm isolering under råsponten blir = kondens på råsponten.
Vad jag förstår av MacoDachs hemsida (kan inte tyska) så är isoleringen i sig vattentät så ska man använda hans system så bör man nog använda den isoleringtypen.

I industribyggnader är denna isoleringsprincip ganska vanlig. Ser då ofta ut så här, utifrån. Tätskikt av papp, duk eller plåt, 10 - 25 cm cellplastisolering, kondensspärr, 5 cm cellplast, plåt som bärverk på takstolarna.
 
Tack Bror

Om det är riktigt det du säger om kondensrisk så har Thermisol helt fel på sina takisoleringsbeskrivningar....på deras hemsida står det att det ska vara cellplast ovanpå takpap som ligger på råspont. Under sponten ska det vara isolering mellan stolarna....har du helt fel är det jag som har blandat ihop detta?

Söker klarhet i detta men ser att olika fabrikat säger olika vad gäller utvändig takisolering :confused:
 
Hej ashleyjonathan,

Jag tycker också att thermisols resonemang om takisolering utan luftspalter verkar lockande.
http://www.thermisol.se/pdf/TH_tak broschyr_web2006.pdf
Dock har jag tänkt mig en isolerad, "oventilerad" varm vind, med lite mindre isolering i bjälklaget
mellan våning 1 och vind (enplans). Man kunde få en stor torr småvarm vind utan fuktproblem.

Men det vore kul att höra av någon med egna erfarenheter av detta.

//KoW
 
Jag har också funderat på det här. Har ett 1½-plans hus från 70-talet med kallvind, när vi köpte huset så fanns det mögel på råsponten, så vi slet bort panelen som satt som innertak och plastade om och satte gipsskivor istället och tilläggsisolerade på vinden, ökade luftspalten och satte in mögelstoppar. Nu har det gott ett tag och jag tänkte kontrollera om det har fungerat, så att det inte läcker upp varmluft på vinden.

Om det inte har fungerat så får man ju se sig om efter andra lösningar, och en är att installera mekanisk frånluft, och den andra är den som thermisol rekomenderar, att isolera på ytsidan, så råsponten inte blir så kall. Jag har dessutom funderat på att isolera på insidan så fall och använda vinden som förvaring. Men då undrar jag om man inte skall behålla luftspalten så det blir så här.

Takpannor
Isolering 10cm
Takpapp
Råspont
luftspalt 25 mm
isolering 20 cm
plast
gips.

Där luftspalten går upp i ett litet yttryme högst upp och där luften sugs ut med en fläkt.

Är det okej med luftspalten mellan isoleringen och råsponten på insidan, eller bör isoleringen ligga tät med råsponten.

- M
 
I Thermisols lösning har man som tätskikt ett membran ,microporös duk, som är kondensöppen, alltså inte en takpapp.

Jag har själv använt mig av en liknande lösning i mitt parallelltak. Det är Matakis lösning och den ser ut så här:

Takpannor
Strö och bärläkt
Halotex RS (kondensöppet tätskikt)
390 mm isolering mellan takstolar
Halotex D50, som är en ångbroms, alltså inte helt kondenstät.
Glespanel
Innertak

Det är alltså ingen luftspalt i konstruktionen och skall inte behövas. Nu har jag bara bott i huset ett år men hittills har det fungerat bra.

Glad, din konstruktion med isolering, takpapp, råspont, mekaniskt ventilerad luftspalt, isolering tror jag inte på. Isoleringen på råsponten gör liten eller ingen nytta då du ventilerar in uteluft under den. Men om du byter ut takpappen mot ett kondensöppet tätskikt och slopar luftspalten borde det fungera. Byt eventuellt även ut plasten mot en ångbroms.
 
Hej Bror

Mitt misstag...visst rek. Thermisol.se en mikroporöst duk och inte takpapp. Denna ska funka som envägsmembran antar jag där fukt bara kan ta sig utåt men inte vandra inåt (mot råsponten).

Anser du att 15cm cellplast direkt på undertaket kombinerad med 2X5cm cellplast under råsponnten (med omlagda skarvar för att minska ev. köldbryggor så klart) samt en 1cm luftspalt innan enkelgipsskiva är för lite för en bra klimat uppe på vinden? Vinden ska inredas till 2st barnsovrum med ett litet allrum emellan.

Enda svagpunkt som jag kan komma på är takstolarna....dessa kommer att fungerar som köldbrygga om något gör det (eftersom dessa kommer bara ha 10cm cellplast ovanpå men ingen isolering invändigt). Resten av snedtaket kommer att ha 15+10cm cellplast + 1cm luftspalt + gips.
 
Vad har du för dim på takstolarna? är det int enklast att isolera i samma höjd som takstolen. 25 cm tycker jag är i minsta laget. Luftspalten skulle jag göra 22 mm för att få plats med det elektriska. Jag skulle även välja minirallull mellan takstolarna samt montera en ångbroms under isoleringen.
 
Hej
Standard takstolsmått.......
Ångbroms mellan invändiga min.ull/cellplast och sponten eller hur?
 
Jag tänkte mig ångbromsen mellan glespanel och isolering, alltså innanför isoleringen.
 
En fråga till bror. Vad har du för bärläkt? Måste väl vara något rejält som kan ta upp all tyngd mellan takstolarna, eller? 45*95 kanske?

En fråga till, vad kostar denna konstruktion? Är den billigare eller dyrare än en "vanlig" konstruktion med råspont och luftspalt?
 
45x70 har jag använt som bärläkt.

Någon exakt prisgämnförelse har jag inte. Ingen större skillnad tror jag, något billigare kanske. Jag valde systemet för att få plats med 390 mm isolering, i ett system med luftspalt har jag bara fått plats med 340 mm isolering.
 
Tack för svaret. Hade några frågor till men gick in på deras hemsida istället, verkar ju hur bra som helst, blir nog en sån konstruktion för mig
 
Bror skrev:
I Thermisols lösning har man som tätskikt ett membran ,microporös duk, som är kondensöppen, alltså inte en takpapp.

Jag har själv använt mig av en liknande lösning i mitt parallelltak. Det är Matakis lösning och den ser ut så här:

Takpannor
Strö och bärläkt
Halotex RS (kondensöppet tätskikt)
390 mm isolering mellan takstolar
Halotex D50, som är en ångbroms, alltså inte helt kondenstät.
Glespanel
Innertak

Det är alltså ingen luftspalt i konstruktionen och skall inte behövas. Nu har jag bara bott i huset ett år men hittills har det fungerat bra.

Glad, din konstruktion med isolering, takpapp, råspont, mekaniskt ventilerad luftspalt, isolering tror jag inte på. Isoleringen på råsponten gör liten eller ingen nytta då du ventilerar in uteluft under den. Men om du byter ut takpappen mot ett kondensöppet tätskikt och slopar luftspalten borde det fungera. Byt eventuellt även ut plasten mot en ångbroms.
Letar man riktigt noga så finns det instruktioner på Thermisols hemsida där man faktiskt använder vanlig takpapp utanpå spånten precis som under vanligt tegeltak.
Att det är varmare på utsidan av spånten jämfört med tidigare (tack vare cellplasten)borde väl göra att kondensrisken inne på vinden minskar? Spåntens insida blir ju varmare.
 
Det fungerar säkert Oskis, om minst 3/4 delar av isoleringen är ovanpå takpappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.