Vår källarplatta är först grovgjuten med ca 10-15cm betong. Därpå finns ett lager med 3cm sand och ovanpå det ett lager med betong i tjocklek mellan 2-5cm. I den tunnare delen (ena gavelsidan) har man sett en nyansskillnad där det är mer fuktigt i betongen och efter bankat på ngt hål så kändes även sanden ngt fuktigare, dock ej blaskblöt.

Det rör sig om ca 150cm x 300cm....men kanske värst i hörnet.

Jag bilade upp lite av betongen för att se hur sanden såg ut. Nu verkar den ha torkat upp och kändes mycket torrare. Dock är betongen spröd och porös. Får jag ut en 20cm bit är det inga problem att bryta den i tur med handkraft. Kan betongen ha blivit så spröd pga fukt i detta område? Det har tidigare legat ett uppreglat golv i källare med glasullisolering.

Plattan har lite sprickor i övrigt. Kan vara från lagningar ifyllningar vid uttagning av virke från plattan i sina tidiga dagar.

Hur skulle ni gått tillväga för att laga plattan, Behållt sanden eller bytt ut den mot något? eller gjutit direkt på den grovgjutna plattan utan sanden? Min plan är att sätta in ett mekaniskt ventilerat golv.
 
R
A Andy82 skrev:
Vår källarplatta är först grovgjuten med ca 10-15cm betong. Därpå finns ett lager med 3cm sand och ovanpå det ett lager med betong i tjocklek mellan 2-5cm. I den tunnare delen (ena gavelsidan) har man sett en nyansskillnad där det är mer fuktigt i betongen och efter bankat på ngt hål så kändes även sanden ngt fuktigare, dock ej blaskblöt.

Det rör sig om ca 150cm x 300cm....men kanske värst i hörnet.

Jag bilade upp lite av betongen för att se hur sanden såg ut. Nu verkar den ha torkat upp och kändes mycket torrare. Dock är betongen spröd och porös. Får jag ut en 20cm bit är det inga problem att bryta den i tur med handkraft. Kan betongen ha blivit så spröd pga fukt i detta område? Det har tidigare legat ett uppreglat golv i källare med glasullisolering.
Är det helt oarmerat och så tunnt så blir det ingen styrka i betongen..
Du kan undersöka det rummet som du brutit upp med att ta bort den övre kakan av betong och ta bort sanden för att se skicket på betongplattan…
För att sedan utvärdera om hur resten ska göras..
Man kan återställa med EPS betong och flytspackel som ett exempel..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är det helt oarmerat och så tunnt så blir det ingen styrka i betongen..
Du kan undersöka det rummet som du brutit upp med att ta bort den övre kakan av betong och ta bort sanden för att se skicket på betongplattan…
För att sedan utvärdera om hur resten ska göras..
Man kan återställa med EPS betong och flytspackel som ett exempel..
Ja det är oarmerat i den tunna plattan, men den känns som att den är svagare än vad den borde vara, även om den är så tunn.

"Rummet" är hela gillestugan, ca 35kvm :)

Bäst vore naturligtvis att ta bort hela övre skiktet, men om det behövs är en annan sak. Först hade jag bara tänkt att fixa till den där det är sprickor, samt den del som är tunnast samt fuktig.

EPS och flytspackel har slagit mig....men om det är till någon större fördel när jag ska köra ventilerat golv? Någon större fördel än att bara köra betong eller flytspackel?
 
Vad har denna sanden och översta lagret betong för funktion?
 
R
A Andy82 skrev:
Ja det är oarmerat i den tunna plattan, men den känns som att den är svagare än vad den borde vara, även om den är så tunn.

"Rummet" är hela gillestugan, ca 35kvm :)

Bäst vore naturligtvis att ta bort hela övre skiktet, men om det behövs är en annan sak. Först hade jag bara tänkt att fixa till den där det är sprickor, samt den del som är tunnast samt fuktig.

EPS och flytspackel har slagit mig....men om det är till någon större fördel när jag ska köra ventilerat golv? Någon större fördel än att bara köra betong eller flytspackel?
Ok, men är den övre kakan av betong så dålig så hade jag tagit bort den för ska du punktbelasta den med typ nivell golv så behöver den klara av punktbelastningarna av distansskruvarna..
 
M Mortsken skrev:
Vad har denna sanden och översta lagret betong för funktion?
Ja du :) bra fråga
Vad jag har hört så var det inte helt ovanligt att dem gjorde så förr (mitt hus är från 70 talet)
 
R Rejäl skrev:
Ok, men är den övre kakan av betong så dålig så hade jag tagit bort den för ska du punktbelasta den med typ nivell golv så behöver den klara av punktbelastningarna av distansskruvarna..
Kommer troligtvis köra varianten med platonmatta, men visst, det hade känts bättre med en solidare platta :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Den övre gjutningen har inget med hållfastheten i din konstruktion att göra så du kan lugnt installera ett ventilerat golv på den grovgjutna plattan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den övre gjutningen har inget med hållfastheten i din konstruktion att göra så du kan lugnt installera ett ventilerat golv på den grovgjutna plattan.
Så långt hänger jag med :)
Dock behöver det ventilerade golvet (iaf platonmatt-varianten) ett jämnt underlag att installeras på. Men visst, nu när du säger det så slår tanken mig att kika på nivell-typen direkt på den grovgjutna plattan. Bra med nya/flera alternativ!
 
R
mexitegel mexitegel skrev:
Den övre gjutningen har inget med hållfastheten i din konstruktion att göra så du kan lugnt installera ett ventilerat golv på den grovgjutna plattan.
Det har med innergolvets hållfasthet att göra men ingett bärande, men det var kanske så du mena?
 
Bild på betongrn och en liten video. Även bild på lokal fukt.
 
  • Närbild av en betongkant med grusig textur mot en suddig bakgrund av ytterligare betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktig betonggrund med synlig fukt på golv och vägg, städredskap och elverktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Förmodligen har dom handblandat den betongen så den har någ aldrig varit speciellt stark i sig..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
...och oavsett så är det alldeles för tunt för att det ska ha någon egen hållfasthet. Anledningen till att det fungerat är att det legat på en bädd av sand. Detta är nödvändigtvis inget fel även om man inte gör så idag.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad kan vara anledningen att man jämnat av den grovgjutna plattan först med sand? Varför inte gjutit avjämningslager direkt på grovplattan?

Finns det ngn nackdel att lägga 30mm eps betong med 20mm flyt på min grovgjutna platta? Tar sig fukten uppåt eller pressas mer ut i väggarna? Som sagt så ska jag in med ventilerat golv men ett nivell typ kan nog funka direkt på den grovgjutna
 
R
A Andy82 skrev:
Vad kan vara anledningen att man jämnat av den grovgjutna plattan först med sand? Varför inte gjutit avjämningslager direkt på grovplattan?

Finns det ngn nackdel att lägga 30mm eps betong med 20mm flyt på min grovgjutna platta? Tar sig fukten uppåt eller pressas mer ut i väggarna? Som sagt så ska jag in med ventilerat golv men ett nivell typ kan nog funka direkt på den grovgjutna
Låter som en bra lösning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.