Hej!

Köpte ett hus för ett tag sedan, jag försöker få källaren som en ok yta att vara i men ger snart upp. Lukten ökade markant när jag rev en gillestuga med blöt glasull bilder finns i en annan tråd)

Har dränerat (har inga fuktskador kvar allt är upptorkat)
Rivit allt organiskt
Tvättat alla väggar med klorin
Trippla ventilationer i tvättstuga
Dubbla i dem andra rummen.
Ozon.


Men lukten kommer ändå tillbaka.. endel av rummen har använda som redskapsbod luktar typ jord.

Det som jag inte har testat är att måla om väggarna kan lukt sitta i gammal färg/betong?

Det är träbjälklag upp med luktat överallt känner ingenting där.

Är ommålning hopplöst med?

Hjälp! :)
 
namnbyte
Helt säkert har andra bättre tips och erfarenhet, men har du testat en rejäl avfuktare? Vi hade en knappt märkbar källarlukt, men efter att en avfuktare fått stå där några dagar känns det nästan som bättre luft i vår källare än på boplan
 
namnbyte namnbyte skrev:
Helt säkert har andra bättre tips och erfarenhet, men har du testat en rejäl avfuktare? Vi hade en knappt märkbar källarlukt, men efter att en avfuktare fått stå där några dagar känns det nästan som bättre luft i vår källare än på boplan
Nej!

Har satt in en luft luft värmepump som alltid står och går i källaren men kanske kan jämföras?
 
namnbyte
Vissa har mig veterligen en avfuktningsfunktion, vår har det inte. Att bara höja värmen sänker förvisso relativa luftfuktigheten, men det "tar inte bort" fukten ur luften
 
namnbyte namnbyte skrev:
Vissa har mig veterligen en avfuktningsfunktion, vår har det inte. Att bara höja värmen sänker förvisso relativa luftfuktigheten, men det "tar inte bort" fukten ur luften
Har ett ”dry läge” kan vara värt testa ju
 
Hur gammal är källaren? Jag antar att det inte kan dölja sig något gammalt avlopp eller ventil någonstans om du rivit ut allt. Vad är det för tak? Jag hjälpte till att plocka ner ett källartak en gång i en 20-talsvilla. Verkade vara någon typ av tunna skifferskivor och innanför dem var det någon form av ullisolering. Inte trä- eller stenull utan typ fårull eller liknande. I varje fall så luktade den satan när vi fick ner den. Märkligt nog luktade det inte något speciellt utom gammal källare innan vi började plocka ner taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.