Hej
Idag är min tomt ganska brant.
Huset ligger högt på tomten som sluttar ner mot en allmän väg. Huset ligger ca 3m högre än vägen. På tomtgränsen mot vägen finns det 0.5m höga L-stöd med en häck ovanpå.

Jag vill jämna till tomten från huset och nästan hela biten fram till vägen. SIsta biten har jag tänkt att tomten ska slutta ner mot nuvarande L-stöd och häck.

Jag vill höja tomten ca 1 meter så att tomten hamnar i jämn höjd med häcken.

För jag göra det utan söka marklov/bygglov?
 
Hejsan...Beror nog på om området du bor i är detaljplanerat eller ej..Är ganska säker på att du måste söka marklov för det om det är detaljplanerat..Är nog ganska varierande från kommun till kommun..Men vi fick höja eller sänka marken högst 0,5m utan marklov...

MVH/Baritz
 
Så är det i de flesta kommuner.
 
Mikael_L
En fundering...
Om man höjer en halvmeter, hur länge måste det gå innan man kan höja en halvmeter till.
En månad, ett år, 100 år ...
Eller är det först nästa ägare av fastigheten som kan höja en 1/2meter till, förutsatt att den tidigare inte råkat nämna att han höjt marken ...? :)
 
Borde vara höjningen jämfört med hur set ser ut på nu gällande bygglov/marklov?

/Abbe
 
En fundering...
Om man höjer en halvmeter, hur länge måste det gå innan man kan höja en halvmeter till.
En månad, ett år, 100 år ...
Eller är det först nästa ägare av fastigheten som kan höja en 1/2meter till, förutsatt att den tidigare inte råkat nämna att han höjt marken ...? :)
Bra fråga, och jag tror ingen vet svaret, så länge det rör sig om måttliga förändringar, som inte radikalt förändrar ett områdes utseende. Detta är en rest av den totalreglering av byggnadsfrågor som infördes för länge sedan, och i många kommuner ser man nog väldigt ofta mellan fingrarna när det gäller den praktiska tillämpningen av dessa regler, så länge några omgivande grannar inte protesterar. Att i detaljplanerat område i efterhand fylla upp en större yta är trots allt inte så vanligt. En halv meter är mycket i dessa sammanhang, så det krävs många jordlass innan man behöver söka marklov.
 
Vi ska höja en bit för att få väg upp till huset. grävkillen hävdar att han vet de som höjt mer än 0,5m men i "etapper" utan marklov. Dvs höjt 0,5 ena dan och 0,5 nån vecka senare. Finns inte reglerat hur länge det ska gå mellan höjningarna och juristerna går tydligen bet på det... Har inte tänkt gå tillväga på detta sätt men lite intressant är det ju ändå... så länge inte nån granne varit där och fotat två dagar i rad och kan visa en meters höjning så kan de inte bevisa någonting. Tyvärr känns det ju lite som att det här med bygglov och marklov oftast diskuteras som en kamp mot kommunen. Reglerna verkar ofta satta så snävt att det nästan alltid ska till aningen nån slags dispans, undantag eller i västa fall ska kommunen luras på något sätt. I det område jag bor i (Huddinge) så tror jag inte ens 1 av 10 tomter eller hus håller sig helt inom ramarna.
 
abbe_ skrev:
Borde vara höjningen jämfört med hur set ser ut på nu gällande bygglov/marklov?

/Abbe
men lite toppdressing för gräsmattan varje år borde väl gå:)
 
Mikael_L
Om man har mycket lövträd och aldrig krattar bort löven... , borde väl ge en cm på 3-4 år ... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.