BirgitS
D Dilato skrev:
I praktiken är det nog inget problem alls, när använder man full effekt på över & undervärme samtidigt under någon längre period?
Så är det ju, även om 10-15 minuter för att värma upp ugnen inte är direkt kort tid heller. Men då kommer det ju in det jag skrev i inlägg 2 (med inlägg 5 i åtanke).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så är det ju, även om 10-15 minuter för att värma upp ugnen inte är direkt kort tid heller. Men då kommer det ju in det jag skrev i inlägg 2 (med inlägg 5 i åtanke).
Jovisst.
Jag har 3*16A huvudsäkring och har aldrig haft något problem att köra värmepump, spis, ugn, mikro & vattenkokare + grundförbrukningen lampor, TV-apparater, datorer, kyl, frysar samtidigt.
 
  • Wow
Atom
  • Laddar…
A Atom skrev:
Undrar om det blir ok att ta 2 (L1&L2) faser +N från en 5g2.5 (16A) till hällen och en fas (L3+N) till ett dubbelt uttag för ugn och micro
Frågan du ska ställa är om det är normalt att ugn och mikro körs samtidigt på hög effekt.
Man ska aldrig medvetet överbelasta en säkring, utom måttligt och tillfälligt, minuter.
Och har man lyckats lösa en säkring pga överlast, då ligger man riktigt fel.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Kan inte frågeställaren räkna ut erforderlig ström och utifrån detta dimensionera ledarnas area skulle denne inte få godkänt (F) på elprogrammet gymnasieskolan. Denne skulle inte heller erhålla yrkescertifikat och därmed kunna anställas på ett elinstallationsföretag som lärling.
 
MathiasS MathiasS skrev:
En grupp till ugn och häll, en till uttag diskmaskin och micro, en till kyl och frys.

Klart.
Ska ugn och häll dela på en fas? Då räcker inga 16A-säkringar. Normalt sett går en fas till ugn och två till hällen. Sen har man en gruppsäkring på valfri fas, till kyl, frys och micro. En annan gruppsäkring på annan fas till diskmaskin. Sedan en tredje gruppsäkring på tredje fasen, för vägguttag (även under överskåp till kaffebryggare, vattenkokare etc.) samt belysning.
Det gäller iallafall att fördela lasterna så mycket det i köket, och alla andra rum.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
G G.L. skrev:
Kan inte frågeställaren räkna ut erforderlig ström och utifrån detta dimensionera ledarnas area skulle denne inte få godkänt (F) på elprogrammet gymnasieskolan. Denne skulle inte heller erhålla yrkescertifikat och därmed kunna anställas på ett elinstallationsföretag som lärling.
Finns det något i tråden som tyder på att frågeställaren har intresse att bli anställd som lärling på ett elinstallationsföretag?
 
  • Gilla
Schäfer och 2 till
  • Laddar…
Allt tyder på att frågeställaren tänker göra någon form av "fulel" på egen hand. Varför annars fråga.
 
G G.L. skrev:
Allt tyder på att frågeställaren tänker göra någon form av "fulel" på egen hand. Varför annars fråga.
Exakt, det är ju det vi alla håller på med. Vad tror du annars denna del av forumet är till för?
 
  • Gilla
Schäfer och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ska ugn och häll dela på en fas? Då räcker inga 16A-säkringar. Normalt sett går en fas till ugn och två till hällen. Sen har man en gruppsäkring på valfri fas, till kyl, frys och micro. En annan gruppsäkring på annan fas till diskmaskin. Sedan en tredje gruppsäkring på tredje fasen, för vägguttag (även under överskåp till kaffebryggare, vattenkokare etc.) samt belysning.
Det gäller iallafall att fördela lasterna så mycket det i köket, och alla andra rum.
Jag borde ha skrivit ”trefasgrupp” så hade det ev blivit tydligare vad jag menade.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G G.L. skrev:
Allt tyder på att frågeställaren tänker göra någon form av "fulel" på egen hand. Varför annars fråga.
Ja, kanske vill TS göra något själv, utan behörighet, men finns det något som tyder på att hen vill bli lärling? Att hen vill göra rätt ja.

Läs också inlägg #4 "Har det så i min bostad (från 2005) gjort av någon elektriker då huset byggdes. Fungerar ok."
Det kan också ses som en fråga om det var ok då och om man kan fortsätta på samma sätt.
 
JanneJanne123
G G.L. skrev:
Allt tyder på att frågeställaren tänker göra någon form av "fulel" på egen hand. Varför annars fråga.
Tvärt om! TS frågar ju här för att TS inte vill göra fulel utan få råd så att det blir rätt.
 
  • Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag borde ha skrivit ”trefasgrupp” så hade det ev blivit tydligare vad jag menade.
Ja, då är vi helt överens😀.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ska ugn och häll dela på en fas? Då räcker inga 16A-säkringar. Normalt sett går en fas till ugn och två till hällen. Sen har man en gruppsäkring på valfri fas, till kyl, frys och micro. En annan gruppsäkring på annan fas till diskmaskin. Sedan en tredje gruppsäkring på tredje fasen, för vägguttag (även under överskåp till kaffebryggare, vattenkokare etc.) samt belysning.
Det gäller iallafall att fördela lasterna så mycket det i köket, och alla andra rum.
Från en trefas grupp (3 x 16 A) skulle 2 faser gå till hällen. ( L1 och L2)
Och den tredje till ugnen och micron. L3.

Finns ingen möjlighet att en häll och ugn skulle klara sig på en fas.
 
A Atom skrev:
Från en trefas grupp (3 x 16 A) skulle 2 faser gå till hällen. ( L1 och L2)
Och den tredje till ugnen och micron. L3.

Finns ingen möjlighet att en häll och ugn skulle klara sig på en fas.
Nja, i vissa lägenheter finns det ju bara en fas. Då tvingas man mata spisen med en 25A -säkring. Då måste du dra nya 6mm2 kablar, samt säkra upp i mätarskåpet och i elcentralen. Vidare är det en dålig lösning, då spis och ugn blir väldigt långsamma. Så det är iallafall inget alternativ för dig.
 
A AG A skrev:
Nja, i vissa lägenheter finns det ju bara en fas. Då tvingas man mata spisen med en 25A -säkring. Då måste du dra nya 6mm2 kablar, samt säkra upp i mätarskåpet och i elcentralen. Vidare är det en dålig lösning, då spis och ugn blir väldigt långsamma. Så det är iallafall inget alternativ för dig.
Hällen som installeras kräver 32A som enfas. Uteslutet ... Imorgon kollar jag ugnen och microns effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.