Hej!
Hur har ni gjort för att få ner en granitstolpe på plats? Har en utgrävd plats klar och skall hämta stenen hos leverantör, men problemet kommer därefter.

Den väger totalt 250kg och är ganska otymplig.

Vilka knep finns där?
 
  • En stående granitstolpe på trottoarkant, väger ca 250 kg, använd för byggdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BZMichael mibe85 skrev:
Hej!
Hur har ni gjort för att få ner en granitstolpe på plats? Har en utgrävd plats klar och skall hämta stenen hos leverantör, men problemet kommer därefter.

Den väger totalt 250kg och är ganska otymplig.

Vilka knep finns där?
Hade nog siktat på att gjuta, hur mycket av stolpen kan du ha nere i marken?
 
Lyfte mina med en minigrävare. Sen slog jag ner armering samt cement. Stolparna är 170 varav 70-50cm är nere i marken beroende på vart de står.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hade nog siktat på att gjuta, hur mycket av stolpen kan du ha nere i marken?
Kommer gjuta och den ska ner 50cm . Men frågan är hur jag får ner den i hålet… har ingen grävare
 
K _KirderF_ skrev:
Lyfte mina med en minigrävare. Sen slog jag ner armering samt cement. Stolparna är 170 varav 70-50cm är nere i marken beroende på vart de står.
Om man saknar grävare , finns där några andra tips?
 
Hyr ett grussläp med tipp och se till att du har lämpligt stor balk i överkant när de lastar på den så kan du backa nära och tippa flaket och putta ner den i ditt grävda hål välta den till rätta med lite hävstänger.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Annars får du väl vicka i dom. Eller bygga något med en typ telfer med en enkel ställning så du kan sänka ner de i marken. Är ni några så fixar man de nog ändå.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hyr ett grussläp med tipp och se till att du har lämpligt stor balk i överkant när de lastar på den så kan du backa nära och tippa flaket och putta ner den i ditt grävda hål välta den till rätta med lite hävstänger.
Har släp med tippfunktion! Men får inte riktigt kläm på din ide, kan helt enkelt inte visualisera den🤔
 
B
Jag har lagt ut 45x170 reglar på marken, och sedan rullat tunga objekt på järnrör som ligger vinkelrätt i förhållande till reglarna. Tror det var järnrör med typ 4-5c diameter som jag använde. 2 vuxna män som tog i.

Har inte flyttat på just en granitstolpe så, men ett par tunga vedpannor har flyttats kortare sträckor på det sättet (från framförd släpkärra in/ut i hus)
 
Du har alltså någon lämpligt hög bjälke i överkant under stolpen så du får mer vinkel på den när du tippar. För att få upp den sista biten kan du använda spakblock som du förankrat en bit bort. Men jag skulle tro det går med ren handkraft, det är de första graderna att resa som är tyngst.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du har alltså någon lämpligt hög bjälke i överkant under stolpen så du får mer vinkel på den när du tippar. För att få upp den sista biten kan du använda spakblock som du förankrat en bit bort. Men jag skulle tro det går med ren handkraft, det är de första graderna att resa som är tyngst.
Tack för förtydligande! Ska fundera på denna
 
RoTe
mobile-gantry-843x800.jpg

En sån är enkelt och snabbt tillverkad med träreglar annars, 250kg är ju inte mycket. Eller låna grannens kusinens sonens kompis motorlyft?

15-779_xxl_1.jpg
 
Har du någon bilmekande granne som har en motorlyft?
 
  • Blå motorlyft från Biltema för bilmekanikarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.