Gillar rymligt garage, men ska man hålla på och pyssla med doftande och inneffektiva V8:surprised:r så är det inte så praktiskt att ha det ihopbyggt med huset. Wife disapproves.

Behövs verkligen 3 olika platser att sitta och äta på i ett och samma rum. Jag hade nog skippat det lilla runda matbordet och käkat frukost vid köksön.

Storleken? Ser ur att vara närmare 400 kvadrat. Sånt har ingen råd med längre. Vill man utvecklas som arkitekt så är det nog mer utmanande att försöka få till så litet hus som möjligt, men ändå uppfylla byggnormer och krav
 
  • Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Gillar rymligt garage, men ska man hålla på och pyssla med doftande och inneffektiva V8:surprised:r så är det inte så praktiskt att ha det ihopbyggt med huset. Wife disapproves.

Behövs verkligen 3 olika platser att sitta och äta på i ett och samma rum. Jag hade nog skippat det lilla runda matbordet och käkat frukost vid köksön.

Storleken? Ser ur att vara närmare 400 kvadrat. Sånt har ingen råd med längre. Vill man utvecklas som arkitekt så är det nog mer utmanande att försöka få till så litet hus som möjligt, men ändå uppfylla byggnormer och krav
Jasså luktar det så långt?

Jag tänker mig det runda bordet med fåtöljer runt. Vardagsrummet/matplatsen fungerar även som altan under tak när man drar bort dom stora fönstren.

Sen finns det faktiskt stora hus i andra delar av världen.
 
Redigerat:
Vad bär taket, och hur tänker du lösa vattenavrinningen?

Sen min stående kommentar: försök rita ett hem på 60 kvm först, så har du bättre möjligheter att lära dig något.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen egentlig erfarenhet av "walk in closet". Men jag tänker mig att man hellre inte har den som genomgång på det viset och dessutom kombinerad med en arbetsplats. Är det helglasade väggar i både sovrum och badrum?
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]

[bild]

[länk]
Var är hissen. Blev besviken när jag öppnade tråden….

Rubriken sa hiss 😨😭
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Diss för mig. Hotellkorridor med sovrummen.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jasså luktar det så långt?

Jag tänker mig det runda bordet med fåtöljer runt. Vardagsrummet/matplatsen fungerar även som altan under tak när man drar bort dom stora fönstren.

Sen finns det faktiskt stora hus i andra delar av världen.
Det beror väl på.
En bil som man bara kör rakt in och stänger av omedelbart luktar inte så fasligt.
Men håller man på att skruvar med bilar, provstartar och kanske håller på med lite starkare kemikalier, så innebär det en del dofter som man inte vill ha in. Sen handlar det om att anpassa ventilationen därefter också. Gäller att ventilera garaget hårt. Har man kraftigt undertryck inne i huset jämfört med garaget så kommer avgaser och annat att sugas in genom groventren.

Såklart det finns stora hus runt om i världen. Men den marknaden är ju minimal jämfört med "vanliga" hus.
Känns som att det snart finns fler arkitekter än kunder när man Folk har inte råd.

Sen som flera har nämnt: Det är mycket mer utmanande för en arkitekt att försöka lösa behoven på en begränsad yta, och kanske ändå med nån form av upplevd rymd. Att bara addera yta och låta huset svälla långt utöver "rimliga" mått är ingen utmaning.
Så det är ett tips för dig i all välmening om du vill utmana sig själv, lära dig saker och hitta på kreativa lösningar.
 
HOBBY ARCHITECT
A arkTecko skrev:
Vad bär taket, och hur tänker du lösa vattenavrinningen?

Sen min stående kommentar: försök rita ett hem på 60 kvm först, så har du bättre möjligheter att lära dig något.
Öppna spisen och långskåpens vägg i köket. Du menar på taket? Alla platta tak lutar väl något. Jag har gjort mindre och små hus också, finns på min hemsida.
 
HOBBY ARCHITECT
A Avemo skrev:
Jag har ingen egentlig erfarenhet av "walk in closet". Men jag tänker mig att man hellre inte har den som genomgång på det viset och dessutom kombinerad med en arbetsplats. Är det helglasade väggar i både sovrum och badrum?
Annars kan man ha nåt av sovrummen/gästrum till höger som kontor. Arbetsplatsen fungerar också som sminkbord. Ja, det är arbetsplatsen och två av dom mindre sovrummen som har fönster som inte går ner till golvet.
 
HOBBY ARCHITECT
tensiden tensiden skrev:
Diss för mig. Hotellkorridor med sovrummen.
Vad är problemet med det? Hobbyrummet är ju öppet. Anledningen till att det är dörrar till korridorerna är för att man ska kunna stänga mot vardagsrummet och fönstren är öppna där i fall man inte vill ha in drag eller värme.
 
HOBBY ARCHITECT
S Stuff skrev:
Det beror väl på.
En bil som man bara kör rakt in och stänger av omedelbart luktar inte så fasligt.
Men håller man på att skruvar med bilar, provstartar och kanske håller på med lite starkare kemikalier, så innebär det en del dofter som man inte vill ha in. Sen handlar det om att anpassa ventilationen därefter också. Gäller att ventilera garaget hårt. Har man kraftigt undertryck inne i huset jämfört med garaget så kommer avgaser och annat att sugas in genom groventren.

Såklart det finns stora hus runt om i världen. Men den marknaden är ju minimal jämfört med "vanliga" hus.
Känns som att det snart finns fler arkitekter än kunder när man Folk har inte råd.

Sen som flera har nämnt: Det är mycket mer utmanande för en arkitekt att försöka lösa behoven på en begränsad yta, och kanske ändå med nån form av upplevd rymd. Att bara addera yta och låta huset svälla långt utöver "rimliga" mått är ingen utmaning.
Så det är ett tips för dig i all välmening om du vill utmana sig själv, lära dig saker och hitta på kreativa lösningar.
Så såna som meckar med bilar vill inte ha ett hur med garage fäst till huset? (Även om det är tjocka väggar?) Intressant.

Finns fler mindre hus och lägenheter på min hemsida, t.o.m. ett attefallshus.
 
HOBBY ARCHITECT
Appendix Appendix skrev:
Var är hissen. Blev besviken när jag öppnade tråden….

Rubriken sa hiss 😨😭
Hehe. 🙂 Du får bedöma detta hus då. Det har hiss. Markerat som E.

Sidoskiss av modernt enplanshus med stora fönsterpartier och markerad hiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritningar över ett flervåningshus med källare, markerad Hiss som 'E', samt innehåll som garage och pool.

https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/winter-sun
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Så såna som meckar med bilar vill inte ha ett hur med garage fäst till huset? (Även om det är tjocka väggar?) Intressant.

Finns fler mindre hus och lägenheter på min hemsida, t.o.m. ett attefallshus.
Det beror på om de har en fru eller inte ;)

Har man ingen fru så behöver man inget hus fäst vid garaget. Det räcker med ett jättegarage med toalett, mikro och kaffebryggare
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad är problemet med det? Hobbyrummet är ju öppet. Anledningen till att det är dörrar till korridorerna är för att man ska kunna stänga mot vardagsrummet och fönstren är öppna där i fall man inte vill ha in drag eller värme.
Fem små likartade tråkiga sovrum och ett badrum i samma storlek. Skittråkigt i mina ögon. Det blir så institutionellt och sterilt. Fyller en funktion ja, men har ingen varm känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.