Jag behöver ett par tre dörrkarmar till huset. Det är vanliga inomhusdörrar alltså. När jag kollar på det utbudet som finns tillhands i bygglador och andra ställen så verkar det finnas två huvudsakliga alternativ.

1) Något billigare karmar med kvist i. Det riskerar alltså att bli kvistgenomslag med tiden. Dessa karmar har ofta trösklar utan fals.

2) Lite dyrare kvistfria karmar. Dessa karmar har också riktiga trösklar. Så långt är allt väl. Men sedan kommer vi till eländet. Dessa karmar har alltid en tätningslist. Det vill jag inte ha.

Finns det kvistfria karmar utan tätningslist? Ska man behöva gå till någon byggnadsvårdsbutik för att få tag på sådant? Eller ska man gå på den billigare karmen med kvist? Tröskeln kan man ju byta ut till en riktig tröskel. Men vad innebär risken för kvistgenomslag? Är det någon som har erfarenhet av det?
 
Med rätt färg så blir det inte kvistgenomslag. Med shellack eller tex Beckers 4-in-1 har jag inte upplevt några problem.
 
Jag betvivlar att bauhaus karmar för 800sek är kvistlackade med shellack
 
Nej, jag utgick från att du menade omålade karmar. Annars är din oro nog mer befogad.
 
Jag syftar alltså på färdiglackade karmar. Numer är olackade karmar alltid beställningsvara. Förr köpte jag alltid olackade dörrar tex, och lackade själv. Det går ju bra så länge man själv kan välja ut dörrar med lite kvist, eller kvistar på rätt ställen så att säga. Men när man måste beställa så vet man ju inte vad man får?
 
Är det någon som drabbats av kvistgenomslag på dörrkarmar? Är det bara tillverkarnas sätt att friskriver sig om det mot förmodan skulle inträffa?
 
Generellt så får man vad man betalar för.

Vill man köpa billigt kanske man får acceptera annan kvalisort än det som är svindyrt
 
Men pengar verkar inte lösa problemet i det här fallet. Eller var hittar jag kvistfria karmar utan tätningslist?
 
coconut
Beijer har sitt egna märke Raw i olika utföranden

Raw Premium är kvistfri utan tätningslist
Raw Premium plus är kvistfri med tätningslist
 
Fantastiskt. Hornbach och Beijers. Bra tips. Jag ska läsa på där. Hornbach finns ju inte i Uppsala. Men Beijers gör ju det. Det går såklart att beställa oavsett vad. Men att klämma och känna först känns ju säkrast.
 
Jag har ett gäng billiga dörrar och karmar, fem år utan att kvistar syns. På några fönster har det dock kommit.
 
Fick kvistgenomslag på dörrkarmarna i en nyproducerad lägenhet för ca 10 år sedan. Ingen aning om fabrikat dock, men det kan ju hända :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.