Koppla häll, ugn och micro till en grupp?

Undrar om det blir ok att ta 2 (L1&L2) faser +N från en 5g2.5 (16A) till hällen och en fas (L3+N) till ett dubbelt uttag för ugn och micro som ska sitta i samma högskåp?
Naturligtvis skulle 2.5² dras till uttaget.
 
BirgitS
Du får nog inte dimensionera så att överlast (alltså mer än 16 A) inträffar normalt. Ugn och mikro drar ju normalt mer än 16 A tillsammans.
 
Rent principiellt så får du göra så. Men det är på håret att strömmen räcker till. Kolla hur mycket din ugn och micro drar. Drar de 15A eller 3600W (15Ax240V) ihop så är det inte att rekomendera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog inte dimensionera så att överlast (alltså mer än 16 A) inträffar normalt. Ugn och mikro drar ju normalt mer än 16 A tillsammans.
Ska kolla vad just dessa drar.

Har det så i min bostad (från 2005) gjort av någon elektriker då huset byggdes. Fungerar ok.

Det jag frågar om gäller en stuga. Vet inte om det är ok att göra så idag dock ...
 
BirgitS
Jag har för mig att det är något jag har läst i forumet, troligen skrivet av @Bo.Siltberg men jag kan minnas fel.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A AG A skrev:
Rent principiellt så får du göra så. Men det är på håret att strömmen räcker till. Kolla hur mycket din ugn och micro drar. Drar de 15A eller 3600W (15Ax240V) ihop så är det inte att rekomendera.
Det kan bli kul... Har fått veta att stugan är avsäkrad med 16A!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ugn och mikro drar ju normalt mer än 16 A tillsammans.
Nää, en micro ligger väl på max 1kW och en vanlig spisugn runt 2500W med grill och över + undervärme på, så en fas 16A till båda räcker fint.

IKEA Brändbo varmluftsugn:
Specifikationstabell för IKEA Brändbo varmluftsugn med mått, effektuppgifter och antal funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Atom
  • Laddar…
A Atom skrev:
Det kan bli kul... Har fått veta att stugan är avsäkrad med 16A!
Så är även mitt hus. Det fungerar ju i de flesta fall, men visst skjuter jag några huvudsäkringar varje år.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så är även mitt hus. Det fungerar ju i de flesta fall, men visst skjuter jag några huvudsäkringar varje år.
En ugn har en maxeffekt på 2,5-3,5kW. Men så mycket drar den egentligen aldrig. Momentant i uppstart drar den ca 2kW normalt sett. Micron drar maximalt 1kW. Även om det skulle krävas mer än 16A så är det i regel så kort tid att säkringen ändå håller. När ugnen väl är varm drar den inte mer än 4-800W.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Nää, en micro ligger väl på max 1kW och en vanlig spisugn runt 2500W med grill och över + undervärme på, så en fas 16A till båda räcker fint.

IKEA Brändbo varmluftsugn:
[bild]
Ikea skriver att Brändbo ska vara avsäkrad med 16 A.
Men övervärmen drar ju 2300 W enligt din tabell och och undervärmen 1000 W så bara på det är man ju uppe i över 14 A och långt över de 2500 W som du skriver om (missat en nolla?).

Ikeas mikro Mattradition har en märkeffekt på 1300 W, att den har en mikrovågseffekt på 750 W är en annan sak eftersom verkningsgraden inte är 100 %.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea skriver att Brändbo ska vara avsäkrad med 16 A.
Men övervärmen drar ju 2300 W enligt din tabell och och undervärmen 1000 W så bara på det är man ju uppe i över 14 A och långt över de 2500 W som du skriver om (missat en nolla?).

Ikeas mikro Mattradition har en märkeffekt på 1300 W, att den har en mikrovågseffekt på 750 W är en annan sak eftersom verkningsgraden inte är 100 %.
Totalmärkning är 2490W vad det nu innebär..
 
BirgitS
D Dilato skrev:
Totalmärkning är 2490W vad det nu innebär..
Ja, det är onekligen en underlig term och om det innebär en maxeffekt så innebär det ju att man inte kan ha både över- och undervärme för fullt eftersom de drar 2300 + 1000 W, inte en ugn som jag skulle vilja ha.

Ser vi här ytterligare en sorts fusk, ugnar som inte drar mer än 11 A, på samma sätt som vi ser hällar som bara använder en fas?
 
En grupp till ugn och häll, en till uttag diskmaskin och micro, en till kyl och frys.

Klart.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Ser vi här ytterligare en sorts fusk, ugnar som inte drar mer än 11 A, på samma sätt som vi ser hällar som bara använder en fas?
Nåja, en koll på prisjakt visar att de har 197 inbyggnadsugnar som har en anslutningseffekt på minst 3300 W och 148 st mellan 2400 och 3300 W så det är fortfarande vanligast med ugnar som verkligen behöver sina 16 A.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är onekligen en underlig term och om det innebär en maxeffekt så innebär det ju att man inte kan ha både över- och undervärme för fullt eftersom de drar 2300 + 1000 W, inte en ugn som jag skulle vilja ha.

Ser vi här ytterligare en sorts fusk, ugnar som inte drar mer än 11 A, på samma sätt som vi ser hällar som bara använder en fas?
I praktiken är det nog inget problem alls, när använder man full effekt på över & undervärme samtidigt under någon längre period?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.