Sutteränghus med bergvärme och solceller som alltid blir väldigt varmt på ovanplan 1-2 veckor mitt på sommaren när solen står på som mest.

Funderar på en luft-luft någonstans för att få in sval luft under denna period på året, var tror ni den är bäst att placera? Vill ju gärna få det svalt både i sovrummen som ligger mot syd men också vardagsrum, kök osv överlag. Har satt ett par kryss med egna spontana förslag.

Våningsplanet är drygt 100 kvm stort. Fönster är blå, dörrar röda. Hela ytan i "mitten-höger" i bild är inglasad men ej isolerad altan så dörrarna där och det stora fönsterpartiet har inte direkt solljus på sig.

Ritning av övre plan i sutteränghus med markerade fönster i blått, dörrar i rött och förslag på luftkonditioneringsplacering med kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En placering i position nr 1 tror jag blir bra för att kyla hela våningen. Tar en stund att få kylan att klättra förbi dörrposterna så man behöver sätta på kylan timmar i förväg innan man ska sova som det varit en riktigt varm dag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En placering i position nr 1 tror jag blir bra för att kyla hela våningen. Tar en stund att få kylan att klättra förbi dörrposterna så man behöver sätta på kylan timmar i förväg innan man ska sova som det varit en riktigt varm dag.
Fördelen med solcellerna tänker jag är att den kan gå på full styrka hela dagen om vi så vill utan kostnad. Och ja jag själv är också inne på placering 1, står den på några timmar och har varierad riktning på utblås så borde det komma in rätt mycket sval luft i sovrummen också.
 
ta även in en offert på en pump med 2 innedelar. då kan du få båda placeringarna ( om det inte skiljer allt för mycket ).

kan även vara så att det krävs för att få ner 100 m2 vettigt i temp.
 
K kallebolle skrev:
ta även in en offert på en pump med 2 innedelar. då kan du få båda placeringarna ( om det inte skiljer allt för mycket ).

kan även vara så att det krävs för att få ner 100 m2 vettigt i temp.
Typ sätta ute-delen mellan de två innedelarna då va? För det är väl avtagande effekt desto längre man behöver dra rören?
 
Det är ganska få procent som effekten avtar med rörlängden upp till den specade maxlängden på rören med dagens aggregat. Då ska man däremot bekymra sig över en eventuellt lång och krånglig rördragning vid installationen som kostar massor med pengar. Duo-split-aggregat kostar också förhållandevis mycket pengar. Ofta bättre med två vanliga aggregat, särskilt om man bara ska ha billiga AC utan någon värmefunktion på vintern.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
K
Vi har samma typ av hus. Bergvärme, sutteräng, luft-luft-pump för AC. Vi är ju mest på övervåningen där köket och sovrummen är, och japp, det kan bli riktigt varmt.

Att sätta in en luft-luft värmepump och bara ha den som AC funkar riktigt bra. Vi installerade bergvärme för ett år sedan. Men när den gamla LLVP'n gav upp så installerade vi en ny, bara för att få AC. Den drar inte heller lika mycket ström som när den används för uppvärmning.

Jag kan rekommendera att utomhus sätta utfällbara markiser på fönstren, på syd och öst-vägggar. Kan vara ett bra alternativ till två inomhusdelar. Gjorde det på mitt hus och skillnaden blev större än jag trodde.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.