Hej!

Vi behöver flytta friggeboden på ca. 3,5x3 kvadrat till ett annat ställe på tomten. Har fått offert från en firma som kan flytta den med lyftkran, samt gräva om elledningar. Även utföra ett markarbete inför ett litet förråd.

Vi är oerfarna inom detta och undrar 55000 (innan rotavdrag) är ett normalt pris?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har inget bra svar på din fråga men en del faktorer som markarbete/förarbete, plats i landet och tillgänglighet.

Annars kostar väl en kranbil runt 2000kr i timmen (beroende på storlek) och frakten av kranen kan diffa hårt.

Markarbete för elledningar kan jag inget om.

Ps. Välkommen till forumet
 
  • Gilla
Korianderdreams och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Som sagt kranbil kostar ju ett gäng tusen sen ska dom väl dit med en mindre grävmaskin också? En större hade ju fixat flytten med, men kanske förstör tomten så mycket mer. Annars gör som alla måste göra i Sverige idag, gör det själva. Detta diskuteras ju flitigt på forumet, att till och med läkare gör hantverkarjobb själv istället för att jobba mer och betala hantverkare. Personligen lägger jag snart en tredjedel av årets besparingar på bilunderhåll, jag tror inte det blir någon semester i år.
 
  • Gilla
Korianderdreams
  • Laddar…
K
Hur står den på marken? Block, plintar etc? Vi lyfte av våran friggebod från plintar med hjälp av en domkraft. Sen förstärkte vi bjälklaget lite och rullade den på järnrör, 25 m bort och två svängar samt roterade dem 180 grader. Tog totalt en arbetsdag och 300kr i lunch och fika till de som hjälpte till..
 
  • Gilla
  • Älska
Korianderdreams och 5 till
  • Laddar…
K Korianderdreams skrev:
Hej!

Vi behöver flytta friggeboden på ca. 3,5x3 kvadrat till ett annat ställe på tomten. Har fått offert från en firma som kan flytta den med lyftkran, samt gräva om elledningar. Även utföra ett markarbete inför ett litet förråd.

Vi är oerfarna inom detta och undrar 55000 (innan rotavdrag) är ett normalt pris?
om ni tömmer boden och lurar dit en 4-6 personer, skruvar reglar i hörnen/väggarna lyfter ni säkert den själva. Om den inte är byggd av stockar borde det vara görbart.
 
  • Gilla
Korianderdreams och 1 till
  • Laddar…
D
K Korianderdreams skrev:
Hej!

Vi behöver flytta friggeboden på ca. 3,5x3 kvadrat till ett annat ställe på tomten. Har fått offert från en firma som kan flytta den med lyftkran, samt gräva om elledningar. Även utföra ett markarbete inför ett litet förråd.

Vi är oerfarna inom detta och undrar 55000 (innan rotavdrag) är ett normalt pris?
Hur långt är ett snöre.

Det beror ju på en rad olika faktorer, avstånd, markförhållande, hur terrängen ser ut, avstånd till väg, val av grund, ursprunglig grund, bjälklag.. osv osv osv
 
Redigerat:
  • Gilla
Korianderdreams
  • Laddar…
det bästa om du vill ha ett svar på rimligheten eller inte är att ta in både två och fyra offerter. Priset kan skilja så mycket beroende på var i landet du bor dvs konkurrensen mellan firmor, hur tomten ser ut och med det tillgänglighet etc. Men har du bara fått en offert så kan du prova att pruta lite på det ,kanske att du föreslår att du kan hjälpa till med olika insatser?
 
  • Gilla
Korianderdreams
  • Laddar…
Nu framgår det dåligt av tråden. Men jag antar att det ingår grundläggning (plintar?) för den nya placeringen av friggeboden? Bara den delen kan nog kosta 20 - 30 000. offerten är iallafall inte jättedyr.

Å andra sidan så kan man ju köpa en byggsats och bygga en ny friggebod istället för den bef. för ungefär samma pengar.
 
  • Gilla
Korianderdreams
  • Laddar…
Ta en bild på boden och lägg upp. En så liten bod borde ni kunna flytta på kärra eller stockar eller liknande om marken tillåter.
 
  • Gilla
Korianderdreams
  • Laddar…
Spett, kätting, domkraft, några stockar och ett dragblock, samt några stenar för att säkra upp den räcker så länge marken är hyfsat plan. Jag drog upp en större lekstuga på en bergknalle på liknande sätt. Då hade jag byggt skenor som jag såpade för att få upp den på de nya plintarna.

Men att dra om el, göra plintar, ta bort gamla plintar osv är ju inte med i jobbeskrivningen ovan.
 
  • Gilla
Korianderdreams
  • Laddar…
Det är absolut inte säkert att ROT kan nyttjas för en friggebod. Flytt av en är ännu mindre chans att det är ROT möjlighet på.
 
  • Ledsen
Korianderdreams
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.