13th Marine 13th Marine skrev:
Hur ser man skillnad på höns och undulater? :thinking::crysmile:
Hönsens ägg är större.
Men höns och hönskycklingar älskar undulatfrön :)
 
  • Gilla
Bengt205 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Väcker denna tråd till liv, hade förhoppningar om att klara oss under 5 höns-gränsen och kanske skaffa höns under hösten.
Visar sig att kommunen ändrat sin policy så nu krävs det tillstånd för höns för att "skydda människors hälsa och miljö". :sweat:
Kollade runt i grannkommunerna, och Vellinge, Svedala, Staffanstorp och Skurup har samma regler.
Att söka tillstånd kostar 3720kr att handlägga, och så behöver man fylla i en blankett som inte tar hänsyn till om man ska starta en hästgård eller ha ett par höns, beräkna lagringsbehovet av gödsel till exempel :thinking:
Skandalöst.
Men frågan om lagringsbehovet av gödsel faller ändå tillbaks på kommunen, det handlar om hur stor brevlåda samhällsbyggnadsförvaltningen har och hur ofta de tömmer den.
 
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Två tecknade Minion-figurer som jublar och gestikulerar glatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommunen har ändrat sina riktlinjer, nu behöver man inte söka tillstånd för upp till fem fullstora höns längre!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Härligt att de ändrat, de gjorde de här hemma med för nått år sedan så man fick ha 5st utan att betala en svindyr avgift

Har haft några fler än 5 i lite drygt 1 år nu, men nu sökte vi tillstånd för 12st, de hade sänkt till 1800kr nu om man ville ha mer än 5st.
I full färd med att bygga ut hönsgården nu så de ska få lite mer yta, har ju dock inte fått några papper än men när jag pratade med kommunen så skulle det inte vara nått problem så länge grannarna skrev på pappret och det var inga problem att få påskrivet, verkar vara många som tycker det är kul.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Kommunen har ändrat sina riktlinjer, nu behöver man inte söka tillstånd för upp till fem fullstora höns längre!
det där är väl olika mellan kommunerna? Inte enhetliga regler utan upp till varje kommun för sig att besluta...
 
M Morgonskiftet skrev:
det där är väl olika mellan kommunerna? Inte enhetliga regler utan upp till varje kommun för sig att besluta...
Så är det ja.

Jag är glad över att min kommun ändrat sina regler till det i min ögon bättre.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så är det ja.
Jag är glad över att min kommun ändrat sina regler till det i min ögon bättre.
Blir det några höns nu då?
 
T tompaah7503 skrev:
Blir det några höns nu då?
Jag har fått en arbetsorder på ett hönshus så det hoppas jag :D
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi läste Findus och Pettsson igår och såg en gunga i hans hönsgård så idag ordnade vi också en
Enkel gunga gjord av en trästock och blå rep i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Blir det några höns nu då?
Det tog sin lilla tid, men nu har undulaterna flyttat in!
 
  • Interiör av en undulatbur med grenar för sittplatser, spegel, matplats och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med voljär för undulater bredvid en liten koja och odlingsbäddar täckta med fiberduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matilda Lindstaf och 5 till
  • Laddar…
Vad gäller om man bor utanför detaljplanerat område? Är det samma regler? Något annat att ta hänsyn till?
 
A Asfaltmannen skrev:
Vad gäller om man bor utanför detaljplanerat område? Är det samma regler? Något annat att ta hänsyn till?
Grannar och kommunen, länsstyrelsen/ jordbruksverket.
 
  • Gilla
Peter1111
  • Laddar…
Eriksgatan
A Alexn72 skrev:
Grannar och kommunen, länsstyrelsen/ jordbruksverket.
Och Försvaret. Bäst att alltid kolla allt med Försvaret. De har numera en förkärlek till att vilja stoppa allt som byggs.
T.ex. så måste hönsens entré vara trång nog så att inte ryzzen kan komma igenom och utnyttja byggnaden till ledningscentral.🐔🤣
 
A Alexn72 skrev:
Grannar och kommunen, länsstyrelsen/ jordbruksverket.
Verkar aldrig stå specifikt vad som gäller just i dessa områden
 
A Asfaltmannen skrev:
Vad gäller om man bor utanför detaljplanerat område? Är det samma regler? Något annat att ta hänsyn till?
Inga regler om det är för eget bruk men en anmälan till Jordbruksverket att man har höns.
Lycka till!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.