Hur mycket pengar kommer jag ha efter 10 år?

  • 170 000 kr

    7 Röster 20,0%
  • 200 000 kr

    1 Röster 2,9%
  • 212 000 kr

    20 Röster 57,1%
  • 259 000 kr

    11 Röster 31,4%
  • Antal röster
    35
O
Hej

Jag har 100 000 kr jag vill binda i en räntefond. Effektiv ränta är 10% och pengarna ska sitta i fonden i 10 år. Jag har det på ett aktie och fondkonto.

Hur mycket pengar kommer jag ha efter 10 år när jag sålt och skattat?
 
En räntefond placerar fondens pengar i olika räntebärande instrument med olika placeringshorisont. Sjunker allmänna ränteläget så stiger fondens värde och stiger ränteläget så sjunker fondens värde. Vad du får ut när du säljer dina fondandelar efter 10 år går inte att säga.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
D
Menar du kanske obligation eller räntekonto. Räntefond är väl inte fast ränta såvitt jag vet.

Får man kvitta mot förluster, vore ju bra då jag har massor med förluster.
 
Inget av svaren är rätt. Rätt svar är 259 374kr ( men jag antar att det avrundade 259 000kr ska vara rätt).

 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Om du betalar skatten (30%) när du plockar ut pengarna efter 10 år så borde du ha 212k ungefär.

Men vilken räntefond har 10% avkastning per år? Jag blir lite osäker på hur du ställer frågan om du fullt ut förstår vad du frågar?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Inget av svaren är rätt. Rätt svar är 259 374kr ( men jag antar att det avrundade 259 000kr ska vara rätt).

Utan skatt så har du rätt, men kan man ha räntefonder utan att skatta för vinsterna? I så fall är jag intresserad av hur du går till väga😉
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Utan skatt så har du rätt, men kan man ha räntefonder utan att skatta för vinsterna? I så fall är jag intresserad av hur du går till väga😉
Precis, TS skriver ju "sålt och skattat" om det inte är ISK så är det väl vinstskatt @ 30%
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
MrJay
Efter 10 år, när du sålt och skattat, kommer du att ha ungefär 211 562 kr på ditt aktie- och fondkonto. Detta antar en effektiv årlig ränta på 10%, en investeringsperiod på 10 år och en skattesats på 30% på vinsten.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
ungefär 211 562 kr
Ungefär. Fast det kan ju vara +- 50 öre.
 
R Rejäl skrev:
Utan skatt så har du rätt, men kan man ha räntefonder utan att skatta för vinsterna? I så fall är jag intresserad av hur du går till väga😉
Skatten brukar jag försöka förtränga 😜
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
En viktigare fråga är vilken köpkraft du kommer att ha, räknat i Big Mac index. Ta även hänsyn till sannolikheten för klimatskatt på nötkött.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
När jag lägger på mig mig 5kg runt buken brukar frun klaga men jag försöker förklara detta med Big Mac index samt att det bara är inflationen som gör sitt.
 
  • Haha
  • Gilla
mrsnhp och 4 till
  • Laddar…
C
S Styrman_jansson skrev:
Skatten brukar jag försöka förtränga 😜
Du är inte ensam av svarsfördelningen att döma. 🙂
 
C cpalm skrev:
Du är inte ensam av svarsfördelningen att döma. 🙂
Haha, nej tror inte jag läste färdigt frågan heller.

Men vill man vara jobbig är det ju inget som säger att skatten inte ändrad under tiden 😂
 
C
S Styrman_jansson skrev:
Haha, nej tror inte jag läste färdigt frågan heller.
Ett preliminärt utfall av undersökningen skulle alltså kunna vara att @Ossian K Olsson blivit motbevisad angående ekonomikunskaperna, men att ett nytt frågetecken dykt upp kring förmågan att läsa och förstå frågan ordentligt innan man svarar 😄
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.