Hej!

Någon som har kunskap om att friköpa sin bostadsrätt? Dvs gå från bostadsrätt till att köpa huset som friköpt villa (och därmed likvidera föreningen).
Vi är mitt uppe i processen men verkar ha fått fel info från jurist/ekonom och behöver få klarhet i detta.

Tack på förhand!
 
Det måste nog till en fastighetsreglering så att alla bostäder blir egna fastigheter. Sedan kan föreningen sälja dessa till de boende.
 
Ja. Frågan som uppkommit handlar om skatten. Dvs beskattas föreningen på "vinsten" som gjorts från det att husen köptes till idag, dvs vinst på runt 50 miljoner...? Detta påstår juristen, men hen påstår att de har missat den viktiga detaljen innan friköpet röstades igenom.
 
RoTe
Borde inte skatteverket kunna svara på det? Dom ska ju vara experter på skatt sägs det...
 
Jag vet inte rätt svar.

Men jag tolkar att ni tänker köpa loss till ett högre pris än den ursprungliga insatsen (50 milj extra)?

I så fall låter det logiskt att det uppstår en beskattningsbar reavinst.

Men om ni skall likvidera föreningen, måste ni verkligen lösa in bostadsrätterna till marknadsvärde då? Räcker det inte med att föreningen säljer till ett pris som täcker föreningens skulder?

Men i processen när ni gör detta, så är det möjligt att ni enskilda bostdsrättsägare också blir beskattade med reavinsskatt på era resp. bostadsrätter (mycket komplicerat). Jag vet att skatteverket realtivt nyligen började kräva skatt när föreningar ändrar andelstal. Ex. i samband med utökningar med vindslägenheter. Så anser skatteverket att det formellt sker en inlösen av samtliga lägenheter, och ny upplåtelse med de nya andelstalen. Och då utlöser det reavinstbeskattning för samtliga bostadsrättsmedlemmar. Det ni nu vill göra borde kunna vara lite samma sak. Alltså era bostadsrätter upphör/inlöses. Men istället för ny upplåtelse köper ni loss dem.


Det låter absolut som ni bör konsultera en skattejurist. Kan ev. bli svårt att hitta någon som är bra på inlösens frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.