2021 köpte jag ett hus som är byggt 1956 och tillbyggt 2001, Hösten 2023 kom det in vatten i källaren via dräneringen och när vi grävt upp runt huset så visar det sig att platonmattan inte är monterad på rätt sätt, den går inte ned hela vägen över kanten på plattan utan slutar där lecablocken står på plattan, Platonmattan är heller inte fäst i lecablocken, den står bara mot lecablocken utan tjära eller något sådant.

Min fundering är nu hur Kontrollansvarig har kunnat godkänna detta, någon som har någon input?

Jag kan tyvärr inte gå på dolt fel mot säljaren då de friskrivit sig från dolda fel i köpeavtalet
 
Folk har missuppfattat en Kontrollansvarigs arbete. Det omfattar varken kontroller (även om KA ska närvara vid de kontroller man beslutat sig för att göra) eller ansvar. En KAs uppdrag är i princip att se till så att byggherren följer bygglovsbeslutet och lämnar in alla nödvändiga uppgifter till kommunens bygglovsenhet.

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/kontrollansvarig/
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
R
N Niklas73 skrev:
2021 köpte jag ett hus som är byggt 1956 och tillbyggt 2001, Hösten 2023 kom det in vatten i källaren via dräneringen och när vi grävt upp runt huset så visar det sig att platonmattan inte är monterad på rätt sätt, den går inte ned hela vägen över kanten på plattan utan slutar där lecablocken står på plattan, Platonmattan är heller inte fäst i lecablocken, den står bara mot lecablocken utan tjära eller något sådant.

Min fundering är nu hur Kontrollansvarig har kunnat godkänna detta, någon som har någon input?

Jag kan tyvärr inte gå på dolt fel mot säljaren då de friskrivit sig från dolda fel i köpeavtalet
En kontrollansvarig är ingen besiktningsman, utan han upprättar en kontrollplan och ser till att alla intyg och krav uppfylls papersmässigt..
Det finns dom KA som inte ens besöker bygget förrän i slutsamrådet om ens det sker på plats..
 
Claes Sörmland
Precis, KA är kommunens man, inte din man som byggherre lite enkelt uttryckt.

Det få vill kosta på som byggherre men som är det som efterfrågas i tråden är en besiktningsman som jobbar löpande under bygget. Dyrt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
För övrigt är även en rätt monterad platonmatta inte vattentät. Den skapar bara en luftspalt mot grunden och hindrar att fuktig jord ligger direkt mot källarväggen. En översvämmad dränering eller högt grundvatten hjälper den inte emot.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
K
Låter som att installerande företag inte följt monteringsanvisningarna och brustit i deras egenkontroll av detta. Om man nu ska leta efter brister i metoder som kunde ha upptäckts vid utförande. Kanske KA hade kunnat hitta detta om dokumenterade egenkontroller gåtts igenom när kontrollplanen fylldes i. Men är lite av ett långskott och inte alls säkert att det hittats - för vilket företag fyller i avvikelse i deras egenkontroll och sen lämnar det utan åtgärd… Om dom ens har den egenkontrollen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
N Niklas73 skrev:
2021 köpte jag ett hus som är byggt 1956 och tillbyggt 2001, Hösten 2023 kom det in vatten i källaren via dräneringen och när vi grävt upp runt huset så visar det sig att platonmattan inte är monterad på rätt sätt, den går inte ned hela vägen över kanten på plattan utan slutar där lecablocken står på plattan, Platonmattan är heller inte fäst i lecablocken, den står bara mot lecablocken utan tjära eller något sådant.

Min fundering är nu hur Kontrollansvarig har kunnat godkänna detta, någon som har någon input?

Jag kan tyvärr inte gå på dolt fel mot säljaren då de friskrivit sig från dolda fel i köpeavtalet
Är platonmattan felaktigt monterad vid tillbyggnaden 2001 ?
Tyvärr har vi ingen garanti eller ansvar som gäller så länge oavsett vem som gjort fel.
 
A
N Niklas73 skrev:
2021 köpte jag ett hus som är byggt 1956 och tillbyggt 2001, Hösten 2023 kom det in vatten i källaren via dräneringen och när vi grävt upp runt huset så visar det sig att platonmattan inte är monterad på rätt sätt, den går inte ned hela vägen över kanten på plattan utan slutar där lecablocken står på plattan, Platonmattan är heller inte fäst i lecablocken, den står bara mot lecablocken utan tjära eller något sådant.

Min fundering är nu hur Kontrollansvarig har kunnat godkänna detta, någon som har någon input?

Jag kan tyvärr inte gå på dolt fel mot säljaren då de friskrivit sig från dolda fel i köpeavtalet
platonmattan har inget med att dräneringen inte fungerar.
 
B b8q skrev:
För övrigt är även en rätt monterad platonmatta inte vattentät. Den skapar bara en luftspalt mot grunden och hindrar att fuktig jord ligger direkt mot källarväggen. En översvämmad dränering eller högt grundvatten hjälper den inte emot.
Jo, en platonmatta är tät, det är inte bara ett distansmaterial.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, en platonmatta är tät, det är inte bara ett distansmaterial.
I sig själv är den tät, men skarvar och avslut är inte det.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Är platonmattan felaktigt monterad vid tillbyggnaden 2001 ?
Tyvärr har vi ingen garanti eller ansvar som gäller så länge oavsett vem som gjort fel.
Vilka "Vi"
 
P
N Niklas73 skrev:
Vilka "Vi"
I Sverige.
 
N Niklas73 skrev:
Vilka "Vi"
Jag tolkar som "vi" = Konsumenter

Dvs finns ingen garanti eller annat stöd i lagen som räcker i 20+ år
 
N Niklas73 skrev:
2021 köpte jag ett hus som är byggt 1956 och tillbyggt 2001, Hösten 2023 kom det in vatten i källaren via dräneringen och när vi grävt upp runt huset så visar det sig att platonmattan inte är monterad på rätt sätt, den går inte ned hela vägen över kanten på plattan utan slutar där lecablocken står på plattan, Platonmattan är heller inte fäst i lecablocken, den står bara mot lecablocken utan tjära eller något sådant.

Min fundering är nu hur Kontrollansvarig har kunnat godkänna detta, någon som har någon input?

Jag kan tyvärr inte gå på dolt fel mot säljaren då de friskrivit sig från dolda fel i köpeavtalet
KA gör det som kommunen tidigare gjorde, det handlar alltså om en outsourcing från offentlig till privat sektor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, KA är kommunens man, inte din man som byggherre lite enkelt uttryckt.
Fast som byggherren betalar för…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.