Hej vill öppna upp min öppning i vägen mera än va de är idag.

Har varit en skjut dörr i väggen som jag tagit bort och öppnat 30cm av väggen då det omöjligt kan vara bärande då de varit skjutdörr just dära se bild Vy genom en öppnad vägg till ett kök med träskåp och vitvaror, tidigare plats för en skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vill öppna upp 32cm åt andra hållet med och där är de bärande. Hur tycker ni jag ska gå till väga? Måste jag lägga nån balk för dom 32cm.
Är källare under och hjärter vägen under som jag fattat det.

Är ett elementhus som är utan reglar och bjälklag byggt som moduler på 20x20cm med masonit i dom.
om ni känner till dom husen?

Tacksam för allt hjälp jag kan få. Mvh/Tony
 
Planritning, sektionsritning och uppgift om byggår behöver man nog ha för att kunna säga något säkert.
 
Här är planritningarna är där vid "kök"
 
  • Planritning över bottenplan med markerat kök, vardagsrum, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett källarplan med rum som kök, allrum, bastu, förråd, tvättstuga och gillestuga märkta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggår 1967
 
Elementhus från Mockfjärd har en väldigt speciell konstruktion som var långt före sin tid. Man bör ha tillgång till originaldokumenten för att säkert kunna avgöra vad som är bärande för ett givet bjälklag. Man kan också ta det säkra före det osäkra och betrakta det som ett konventionellt uppbyggt hus. Väggen som du vill förstora öppningen i kan då betraktas som en hjärtvägg, vilket betyder att öppningar måste växlas av med balk och pelare. Eftersom det är en begränsad öppning kommer det inte att krävas några riktigt grova dimensioner. Pelarna måste föras ner till mittväggen i källaren. Dina ritningar är mäklarritningar och helt oanvändbara för tekniska ändamål.
 
Ska ta fram nå bättre ritningar ikväll :)
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
T Toneey skrev:
Ska ta fram nå bättre ritningar ikväll :)
Vill gärna se - även om det är en gammal tråd
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.