Mitt stödhjul verkar ha gått sönder och det känns som det är något veven. Det känns som den ”slirar” och inte griper. Känns som något ramlat av eller gått sönder? Sprint? Bult? Etc

Stödhjul på släpvagn med trasig eller saknad komponent, möjligt slitage vid vevmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gått för långt ner och tappat gängorna, inget att bråka om eller försöka laga, finns nya på billiga varuhusen och bytes på 15 min och klart.
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Saknas det en sprint i hålet?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Saknas det en sprint i hålet?

Protte
Så kan det vara. Sonen hade tagit fram den till bilen och jag tyckte hjulet var väldigt ”upphissat”, rejält över kroken. Tror han tänkt han skulle hissa den så den gick att föra in bekvämt över utan att behöva lyfta. 👍💪
 
S sepani skrev:
Så kan det vara. Sonen hade tagit fram den till bilen och jag tyckte hjulet var väldigt ”upphissat”, rejält över kroken. Tror han tänkt han skulle hissa den så den gick att föra in bekvämt över utan att behöva lyfta. 👍💪
Krångla inte!
Du köper ett nytt för mellan 150-250kr på Biltema. Beroende på om du vill ha litet solitt gummihjul, eller ett större däck med luft.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
original sitter en sprint/nit där. fäster veven i gängstången. den går gärna av om man behöver ta i hårt med veven….
löses enkelt med en skruv M4 eller M5…
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Biltemas luftfyllda stödhjul är rena dyngan! Kinesiskt skit"gummi".
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Biltemas luftfyllda stödhjul är rena dyngan! Kinesiskt skit"gummi".
Är faktiskt beredd att hålla med. Köpte ett sådant luftfyllt först. Men det var punktering, efter bara ett halvår. Sen stod kärran tom i någon vecka. Sen skulle jag försöka laga punkteringen. Men redan då hade däcket spruckit. Då köpte jag det mindre solida däcket istället, vilket har fungerat bra iallafall.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AG A skrev:
Är faktiskt beredd att hålla med. Köpte ett sådant luftfyllt först. Men det var punktering, efter bara ett halvår. Sen stod kärran tom i någon vecka. Sen skulle jag försöka laga punkteringen. Men redan då hade däcket spruckit. Då köpte jag det mindre solida däcket istället, vilket har fungerat bra iallafall.
Jag tänker mig nog ett punkteringsfritt...vart hittar jag ett rejält sådant...?
 
Hjälpmedelscentralen, lilla hjulet på rullstolar.
Har bytt på min pirra och det funkar bra.
Men det är overkill på en släpvagn, kör med massivplasthjul.

Protte
 
S sepani skrev:
Jag tänker mig nog ett punkteringsfritt...vart hittar jag ett rejält sådant...?
Det punkteringfria från Biltema känns riktigt robust . Jag har haft det i drygt 2 år på en lite större släpvagn. Den har fått utstå ganska mycket stryk, utan att gå sönder. Sen är ju inte 179kr särskilt dyrt heller.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Biltema 179 SEK. Blev perfekt

Närbild på en nyligen monterad släpvagnsstödhjul från Biltema på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.