Hej,
Sålde vår lägenhet förra året och behöver nu deklarera vinst / såld lägenhet (k6 bilagan).
Har hittills fyllt i det mesta men är osäker på hur jag ska redovisa posten reparation och underhåll, ska ringa skatteverket men någon här kanske vet svaret:

Vi renoverade bland annat Köket + målning och lite annat smått för cirka 100k totalt. Detta bör gå under post reparation och underhåll om jag förstått det rätt. Vi har inte ändrat kökets "utformning" utan allt sitter på samma plats men nya vitvaror, IKEA skåp mm, ny bänkskiva diskho etc. Vi har alltså bytt ut något som redan fanns i bostaden.

Hur redovisas detta, är det 100k rakt av eller ska det dras av? När det gäller grundrenovering ska man räkna av kostnad för likvärdigt material, gäller samma för reparation och underhåll / kök? Hur beräknar man isåfall det för exempelvis ikea skåp

Mvh
 
K
L Leo999 skrev:
Hej,
Sålde vår lägenhet förra året och behöver nu deklarera vinst / såld lägenhet (k6 bilagan).
Har hittills fyllt i det mesta men är osäker på hur jag ska redovisa posten reparation och underhåll, ska ringa skatteverket men någon här kanske vet svaret:

Vi renoverade bland annat Köket + målning och lite annat smått för cirka 100k totalt. Detta bör gå under post reparation och underhåll om jag förstått det rätt. Vi har inte ändrat kökets "utformning" utan allt sitter på samma plats men nya vitvaror, IKEA skåp mm, ny bänkskiva diskho etc. Vi har alltså bytt ut något som redan fanns i bostaden.

Hur redovisas detta, är det 100k rakt av eller ska det dras av? När det gäller grundrenovering ska man räkna av kostnad för likvärdigt material, gäller samma för reparation och underhåll / kök? Hur beräknar man isåfall det för exempelvis ikea skåp

Mvh
Du räknar ut vinsten genom att ange total kostnad för köp, sedan kostnader för försäljning och försäljningspris.

Så låt oss säga att du har en vinst på 500.000kr, då kan du via renovering (inom 5 år) dra av på vinsten. Om du lagt ut 100.000kr för köket så är det beloppet du anger för renovering, då kommer vinsten i detta fall bli 400.000kr.
 
L Leo999 skrev:
Hej,
Sålde vår lägenhet förra året och behöver nu deklarera vinst / såld lägenhet (k6 bilagan).
Har hittills fyllt i det mesta men är osäker på hur jag ska redovisa posten reparation och underhåll, ska ringa skatteverket men någon här kanske vet svaret:

Vi renoverade bland annat Köket + målning och lite annat smått för cirka 100k totalt. Detta bör gå under post reparation och underhåll om jag förstått det rätt. Vi har inte ändrat kökets "utformning" utan allt sitter på samma plats men nya vitvaror, IKEA skåp mm, ny bänkskiva diskho etc. Vi har alltså bytt ut något som redan fanns i bostaden.

Hur redovisas detta, är det 100k rakt av eller ska det dras av? När det gäller grundrenovering ska man räkna av kostnad för likvärdigt material, gäller samma för reparation och underhåll / kök? Hur beräknar man isåfall det för exempelvis ikea skåp

Mvh
Du får inte dra av för renovering av ett kök. Det ska vara något som höjde standarden av BR tex byggt till ett uterum, plast badrum till helkaklat, etc.
 

Bästa svaret

B
Här kan du läsa lite:
https://www.skatteverket.se/privat/...nerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html

Ja du får dra av för underhåll, om det skett under de 5 åren som föregick försäljningen av bostaden. Men tydligen ska man göra ett avdrag, som är lite beroende av slitage.

Så här skriver SKV:
Ta hänsyn till slitage
Ta hänsyn till slitage när du beräknar hur stor del av utgiften som du får begära avdrag för. Även om förbättringen gör att bostaden är i bättre skick än när du köpte den, så slits förbättringen av ålder och användning. Här får du göra en egen uppskattning av hur mycket du ska minska din utgift för slitage. Jämför skicket vid försäljningen med skicket när du köpte bostaden.

Så dra av en liten peng i förhållande till de där 100kkr för slitage, för det var väl uselt skick på köket när ni flyttade in och nästan perfekt skikck när ni flyttade ut antar jag...
 
  • Gilla
Leo999
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.