HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Den inredningen alltså. Sjukt omysigt. 🙄
[länk]
Hemtrevligt med det extremt skitiga frånluftsdonet av byggmax-stil.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Den inredningen alltså. Sjukt omysigt. 🙄
[länk]
Utan att gå i polemik med dig måste jag säga att du verkar se dig själv som facit när det gäller fult/fint vilket känns konstigt.

Jag tänker inte redogöra för några åsikter vad gäller exteriör eller interiör i exemplet ovan men det måste vara de boende som avgör om något är ”mysigt” för dem eller inte, och inte en ”Hobby Architect” som utifrån den självvalda nicken uppenbarligen saknar estetisk utbildning…

Det är lätt att ha åsikter men ingen människa ska säga till någon annan att t ex ostron är jävligt gott och om man inte tycker det har man fel. Det finns något som heter tycke och smak; självutnämnda smakpoliser känns fjantiga och överflödiga.

//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Den inredningen alltså. Sjukt omysigt. 🙄
[länk]
Vräkigt? Ja. Någon som slängt en massa pengar på en arkitekt med instruktionen "Jag vill ha ett mansion!" ? Ja, det också.
Men fult? Nej, det tycker jag inte. Visst är det en massa lyxiga detaljer (ihop med billiga dito från Byggmax), men det är en harmonisk och symmetrisk arkitektur som är behaglig att titta på.

Men jag har förstått att du faktiskt tycker att såna här hus är fula, och själv verkar gilla det arkitektoniska konceptet "simhall i centralorten 1968" med platta tak, 90-gradersvinklar högt och lågt samt stora fönsterpartier.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja det är klart, men dom tegelhus jag gillat kan jag nog räkna på en hand.
Då har du nog inte varit söder om sundet eller har blundat där.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Människor som med ”Gilla”-kommentarer svarar på kritik med en vrålskrattande smiley verkar sakna någonting enligt min uppfattning:

Det är ibland vettiga argument för att hävda sin åsikt som saknas.

Det är ibland något annat; kunskap kanske, för de har bara vräkt ur sig en åsikt utan att fatta att deras tycke och smak inte är ett generellt regelverk som andra måste anpassa sig till.

Och ibland känns det som att det handlar om något mer fysiskt — inte så att de saknar ett ben i handen eller en fot eller rentav ett inre organ, utan mer ovan axlarna…
I det här fallet — det är som att det saknas någonting som gör det möjligt att inse att vi alla är olika och tycker om olika saker.
Som att det saknas en intellektuell förmåga som är begränsande. De flesta av oss kan inse att bara för att ”JAG tycker det är fult betyder det inte att det ÄR fult”. Eller ”bara för att JAG tycker det är äckligt ÄR det äckligt”. Och så vidare…

Sammanfattningsvis kan man väl bara konstatera att det här är en dum tråd och att många av åsikterna som postats är helt personliga och utgår från personligt tycke och smak och oavsett vad man tycker finns andra åsikter och de är lika legitima eftersom vi än så länge inte har smakpoliser.
De som ser sig som smakpoliser är självutnämnda och saknar auktorisation från myndigheter eftersom sådana inte finns på området.

Det blir ju lite självmål när man bevisar den gamla tesen att ökad grad av självgodhet hör ihop med minskad grad av intellektuel kapacitet.
//Ronnie
 
  • Gilla
Nadjanda och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Herre gud! 🤯Jag slutar aldrig förvånas över hur otrolig korkade många människor är.
 
utsidan var ju riktigt snyggt inte riktigt min still inne vart förvånad när det stod att det var byggt 2015
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Herre gud! 🤯Jag slutar aldrig förvånas över hur otrolig korkade många människor är.
Kan bara hålla med…

//Ronnie
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Herre gud! 🤯Jag slutar aldrig förvånas över hur otrolig korkade många människor är.
50% har en IQ under medel…
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
50% har en IQ under medel…
tänker du på arkitekter?
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
50% har en IQ under medel…
Fel. 50% har en IQ under median. En enda idiot kan dra ned medelvärdet såpass att de flesta andra hamnar över medel.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Den inredningen alltså. Sjukt omysigt. 🙄
[länk]
Hur tänker du då? Vad syftar du på?
P Pysslarn skrev:
Sammanfattningsvis kan man väl bara konstatera att det här är en dum tråd och att många av åsikterna som postats är helt personliga och utgår från personligt tycke och smak och oavsett vad man tycker finns andra åsikter och de är lika legitima eftersom vi än så länge inte har smakpoliser.
De som ser sig som smakpoliser är självutnämnda och saknar auktorisation från myndigheter eftersom sådana inte finns på området.
Ja, men vad tycker du om utvecklingen i miljonprogrammen då? Det verkar ju finnas något slags universellt konsensus trots allt. Människan är djur. Enklare arter som fåglar och insekter har en ganska förutsägbar smak på boende. Varför skulle inte vi ha det?

Det utesluter givetvis inte variation, men saker borde ändå kunna kallas *fult* i bredare bemärkelse. Domstolar, myndigheter och andra auktoriteter säger ifrån baserat på subjektiva bedömningar. Som när en trädgård är för skräpig eller när en fasad bryter mot detaljplanen. Bygglov bedöms av tjänstemän och grannar o.s.v.

Jag skulle gärna förfina min smak. Jag famlar dock.
 
9 OBWN94 skrev:
Hur tänker du då? Vad syftar du på?

Ja, men vad tycker du om utvecklingen i miljonprogrammen då? Det verkar ju finnas något slags universellt konsensus trots allt. Människan är djur. Enklare arter som fåglar och insekter har en ganska förutsägbar smak på boende. Varför skulle inte vi ha det?

Det utesluter givetvis inte variation, men saker borde ändå kunna kallas *fult* i bredare bemärkelse. Domstolar, myndigheter och andra auktoriteter säger ifrån baserat på subjektiva bedömningar. Som när en trädgård är för skräpig eller när en fasad bryter mot detaljplanen. Bygglov bedöms av tjänstemän och grannar o.s.v.

Jag skulle gärna förfina min smak. Jag famlar dock.
Det här är ju komplexa frågor till viss del.
När det gäller enklare djur än människor tror jag utan att veta att det är praktiska förutsättningar som styr. Storlek på boet, placering, väderstreck, material osv.
Vi människor har en annan medvetandegrad där vi påverkas av andras uppfattning om oss, hur vår status påverkas beroende på hur och var vi bor, klär oss, vad vi jobbar med och vart vi reser på semester — till exempel.
Det tror jag ligger till grund för mycket av likriktningen av vår ”allmänna smak”. Vi är alla lite ängsliga och vill höra till och inte riskera att sticka ut på ett negativt sätt.

Miljonprogrammet handlade om att så fort som möjligt till lägsta kostnad bygga bort en akut bostadsbrist. I backspegeln ser man att allt inte blev bra men det levererade tak över huvudet för många som skulle stått utan annars.
Personligen har jag inget till övers för det så kallade ”arkitekturupproret” som uppenbarligen drivs av bakåtsträvare och utvecklingsfientliga.

Jag har en konstskoleutbildning.
Men jag tycker inte att det ger mig rätten att tala om för andra vad som är bra och dålig konst.
Det är ett personligt ställningstagande och handlar om tycke och smak i grund och botten.
Sedan så tror jag att man kan utveckla sin smak genom att utsätta sig för sådant som inte naturligt faller i ens ”smakfåra”, analysera och reflektera över sina reaktioner, känslor och tankar och bilda sig en uppfattning utifrån det.

Det som är komiskt och löjeväckande med den här tråden är att en förmodligen helt vanlig människa ger sig själv en yrkestitel med förledet ”Hobby” och sedan agerar smakdomare och talar om för oss andra vad som är fint eller fult och kallar dem som ifrågasätter hen för korkade.

Det är inte särskilt ödmjukt och känns rentav rätt obegåvat…
//Ronnie
 
  • Älska
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
P Pysslarn skrev:
Det här är ju komplexa frågor till viss del.
När det gäller enklare djur än människor tror jag utan att veta att det är praktiska förutsättningar som styr. Storlek på boet, placering, väderstreck, material osv.
Vi människor har en annan medvetandegrad där vi påverkas av andras uppfattning om oss, hur vår status påverkas beroende på hur och var vi bor, klär oss, vad vi jobbar med och vart vi reser på semester — till exempel.
Det tror jag ligger till grund för mycket av likriktningen av vår ”allmänna smak”. Vi är alla lite ängsliga och vill höra till och inte riskera att sticka ut på ett negativt sätt.

Miljonprogrammet handlade om att så fort som möjligt till lägsta kostnad bygga bort en akut bostadsbrist. I backspegeln ser man att allt inte blev bra men det levererade tak över huvudet för många som skulle stått utan annars.
Personligen har jag inget till övers för det så kallade ”arkitekturupproret” som uppenbarligen drivs av bakåtsträvare och utvecklingsfientliga.

Jag har en konstskoleutbildning.
Men jag tycker inte att det ger mig rätten att tala om för andra vad som är bra och dålig konst.
Det är ett personligt ställningstagande och handlar om tycke och smak i grund och botten.
Sedan så tror jag att man kan utveckla sin smak genom att utsätta sig för sådant som inte naturligt faller i ens ”smakfåra”, analysera och reflektera över sina reaktioner, känslor och tankar och bilda sig en uppfattning utifrån det.

Det som är komiskt och löjeväckande med den här tråden är att en förmodligen helt vanlig människa ger sig själv en yrkestitel med förledet ”Hobby” och sedan agerar smakdomare och talar om för oss andra vad som är fint eller fult och kallar dem som ifrågasätter hen för korkade.

Det är inte särskilt ödmjukt och känns rentav rätt obegåvat…
//Ronnie
Får man inte säga vad man tycker på detta forum? Arkitekt är ingen skyddad titel och definitivt inte hobby arkitekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.