Har förstått att man måste ha härdat glas både ut- och invändigt vid rutor som är mindre än 60 cm från golv. Gällde tidigare enbart nybygge med sedan 2013 även renovering och ombyggnation. Jag antar att man inte kan slippa undan detta genom att köpa begagnade fönster?

Vill gärna ha härdat men har hittat ett par bra fönster från 2000. Ingen märkning så tror inte de är härdade. Någon som vet det kan vara undantaget om de är begagnade?
 
RoTe
Är det härdat man använder? En härdad ruta åker du rätt igenom om du skulle falla mot fönstret samtidigt som det går sönder. Laminerad ruta spricker men håller ändå ihop. Jag ser ofta härdat glas användas vid fel applikation ute i offentligheten, t.ex. vid glas högt upp i gångtunnlar där ungar tycker det är kul att kasta sten så att när Agda sen går under och en starkare vindpust kommer får hon 30kg glaskross över sig.
 
RoTe RoTe skrev:
Är det härdat man använder? En härdad ruta åker du rätt igenom om du skulle falla mot fönstret samtidigt som det går sönder. Laminerad ruta spricker men håller ändå ihop. Jag ser ofta härdat glas användas vid fel applikation ute i offentligheten, t.ex. vid glas högt upp i gångtunnlar där ungar tycker det är kul att kasta sten så att när Agda sen går under och en starkare vindpust kommer får hon 30kg glaskross över sig.
BBR

Enligt avsnitt 8:353, Skydd mot skärskador, ska glasytor utformas så att risken för skärskador begränsas. Skärskador vid fall genom glas i byggnader kan ge upphov till mycket allvarliga skador för den som råkar ut för det. Där det är risk för olyckor ska glaset därför vara härdat eller laminerat säkerhetsglas enligt angivna standarder. I enskilda bostäder gäller kravet för glas som sitter lägre än 0,6 meter över golv eller mark vid till exempel uteplats, entré, balkonger eller i räcken.
 
  • Arg
RoTe
  • Laddar…
RoTe
A Argastesnickaren skrev:
BBR

Enligt avsnitt 8:353, Skydd mot skärskador, ska glasytor utformas så att risken för skärskador begränsas. Skärskador vid fall genom glas i byggnader kan ge upphov till mycket allvarliga skador för den som råkar ut för det. Där det är risk för olyckor ska glaset därför vara härdat eller laminerat säkerhetsglas enligt angivna standarder. I enskilda bostäder gäller kravet för glas som sitter lägre än 0,6 meter över golv eller mark vid till exempel uteplats, entré, balkonger eller i räcken.
Har du läst resten? Delen om skydd mot fall? Det handlar om vad som händer om man åker igenom rutan med, inte bara höjden över golv. Landar du på en gräsmatta en meter under fönstret är det väl skit samma men hus tenderar ofta ha flera våningar i det här landet.

Det jag syftade med min fråga är att man måste TÄNKA PÅ APPLIKATIONEN!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.