Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns massor av exempel på detta, de här så absurt som dom säger. T.ex. om du tar över en hyresrätt och förrådet är fyllt av tidigare ägares saker. Det kunde man ju tro att man kan ringa och säga hämta detta inom två veckor eller så kastar jag det. Men det finns fall där den som slängt fått betala rubbet. Den riktiga vägen är mycket lång och går via Kronofogden....
Jamen en uppvuxen granhäck...
 
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Jamen en uppvuxen granhäck...
Juridik är ju svårt på det sättet att man kan inte tänka på allt så vissa märkliga situationer kan uppkomma....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns massor av exempel på detta, de här så absurt som dom säger. T.ex. om du tar över en hyresrätt och förrådet är fyllt av tidigare ägares saker. Det kunde man ju tro att man kan ringa och säga hämta detta inom två veckor eller så kastar jag det. Men det finns fall där den som slängt fått betala rubbet. Den riktiga vägen är mycket lång och går via Kronofogden....
Ja ditt exempel på att man inte får kasta saker som lämnats i ett förråd, är klart irrelevant för att någon går in och planterar en buske på min tomt.

Jag kastar inget. Flyttar det bara från mina ägor, sedan får vederbörande som anser sig äga de, göra precis vad de vill med skiten.

Vill någon utan ballar, gå den "riktiga" varsågod.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Ja ditt exempel på att man inte får kasta saker som lämnats i ett förråd, är klart irrelevant för att någon går in och planterar en buske på min tomt.

Jag kastar inget. Flyttar det bara från mina ägor, sedan får vederbörande som anser sig äga de, göra precis vad de vill med skiten.

Vill någon utan ballar, gå den "riktiga" varsågod.
Aha! En tuffing! 😅💪

Ta det lugnt Rambo. Förr eller senare flyttar du kanske fel persons träd 😬
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande inte övertygad om att växter på rot följer samma regler som lösa föremål som cyklar eller saker i ett förråd. Det hade varit intressant om någon har ett rättsfall som behandlar ägarskap till växter på rot på en fastighet.
 
A adron skrev:
Jag är fortfarande inte övertygad om att växter på rot följer samma regler som lösa föremål som cyklar eller saker i ett förråd. Det hade varit intressant om någon har ett rättsfall som behandlar ägarskap till växter på rot på en fastighet.
Säger detsamma, finns gott om exempel på när någon tar ner träd på grannens tomt för bättre utsikt t ex och en del fall när man får betala skadestånd, men att ta ner en granhäck på sin egen tomt som växt i många herrans år tveksamt att få betala skadestånd till grannen för. Eller om man ger grannen en rimlig tid att gräva upp sina plantor som växer mot husvägg fast där ska vara 1,5 m fritt, innan man gräver upp dem själv och lägger dem inkl jordkoka på andra sidan tomtgränsen. Eller att montera ner en del av ett plank på fel sida tomtgränsen, om grannarna inte tar ner det inom en viss tid.
 
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Aha! En tuffing! 😅💪

Ta det lugnt Rambo. Förr eller senare flyttar du kanske fel persons träd 😬
Tuffing? För att jag inte skulle acceptera att någon kommer och planterar buskar på min tomt och att jag plockar ut andras grejer från mitt förråd?

Du verkar vara van med att en havremjölkdrickande individ, dödar en spindel åt dig. 🤣🤣

Då förstår jag hur vanligt sunt förnuft, är att vara en riktig tuffing och Rambo för dig.
 
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Tuffing? För att jag inte skulle acceptera att någon kommer och planterar buskar på min tomt och att jag plockar ut andras grejer från mitt förråd?

Du verkar vara van med att en havremjölkdrickande individ, dödar en spindel åt dig. 🤣🤣

Då förstår jag hur vanligt sunt förnuft, är att vara en riktig tuffing och Rambo för dig.
Nä jag brukar inte beskrivas som någon som behöver nån att döda spindlar åt mig. Dricker inte havremjölk heller 😉
 
Plötsligt förstod jag problemet :)
 
  • Tecknad bild av två grannar som pratar över ett staket, med en halvt nedgrävd bil som skämt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
YuGi och 10 till
  • Laddar…
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Plötsligt förstod jag problemet :)
Så enkelt egentligen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.