Hej,

Jag skall lossa en altanskruv/bult för att byta ut räckena. Har provat med Skiftnyckel och 556 smörjmedel men det går inte att få upp muttrarna. Har ni några tips på hur jag kan få loss dem?
 
  • Rostig bult och mutter på en träkonstruktion med synlig gammal färg och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altanskruv och bult på en träkonstruktion med synliga tecken på försök att lossa muttrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Får man inte loss dom efter smörjning så får man kapa dom med tex. tigersåg med metallblad..
 
  • Gilla
Julius1983 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mutterdragare är annars ofta magi om man har en.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Mutterdragare som sagt. Men jag hade plockat fram vinkelslipen direkt..
 
  • Gilla
tergo och 5 till
  • Laddar…
Det du bråkar med är vagnsbult.

Rekommenderar en ”mutterknack” som tipsats om ovan. Eller tigersåg, som också tipsats om ovan
 
  • Gilla
Julius1983 och 1 till
  • Laddar…
Mutterspräckare borde fungera.
 
  • Gilla
Julius1983
  • Laddar…
Kanon, ska prova med detta. Det är cirka 20
vagnsbultar. Stort tack för hjälpen :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Förmodligen är det elförzinkade och inte varmförzinkade vagnsbultar och muttrar och då rostar de ihop något så gruvligt ihop med tryckat virke. Jag skulle kapa dem med bågfil, tigersåg eller vinkelslip. Sedan funkar en skiftnyckel inte så bra i dessa sammanhang. Använd hellre en blocknyckel eller en hylsnyckelsats vid demontering och montering.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och ibland kan det hjälpa att dra till dom och sedan lossa.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Mutterdragare som sagt. Men jag hade plockat fram vinkelslipen direkt..
Vinkelslip eller hammare och huggmejsel hade jag valt till ett tjugotal bult.
 
  • Gilla
Julius1983
  • Laddar…
Som sägs, dra till lite häftigt om det går, sen på med en stålborste på gängorna så det blir rent och olja på gängan. Kan bli att lossa ett halvt varv och dra till, sen fortsätta så, så finns en chans att dom går att få bort.
 
  • Gilla
Julius1983
  • Laddar…
K
Varken bult eller trä ser ut att vara så mycket att spara… Så jag hade tagit enkla vägen och kapat i trät
 
  • Gilla
Julius1983
  • Laddar…
Vinkelslipen löser det där galant på kort tid!
 
  • Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
Mutterspräckare har nämnts redan i tråden, kommer att fungera fint. Annars varierande grader av våld, det funkar också men inte lika smidigt.
 
  • Gilla
Julius1983
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Mutterspräckare har nämnts redan i tråden, kommer att fungera fint. Annars varierande grader av våld, det funkar också men inte lika smidigt.
Lite svårt att få grepp på muttern kanske, med bulten i , hjärnkontoret gav en vink. Såga av jämns med muttern så är det bara muttern som ska bort, blir lättare då att dra loss kortare väg och ingen rost som ska övervinnas utanför den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.