Hej

Bygger uterum och ska planera för lite värme.
Uterum på altan med cellplast 50mm under, kopplat emot huskropp. 3 helpartier med glas 1,2u värde. Råspont tak. Ska vara byggt vindtätt för att kunna värmas ”lätt”. (Snickare bygger)

Kommer ej ha det uppvärmt året runt, men vill kunna värma båda sommar och vinter till i alla fall 18-22 grader.

Har en 160 dubbeldörr och 1 fönster ut from huset jag kan öppna vid behov och kamin innanför. Men tänker ha element ute med eller annan värmekälla.

Uterum är ca 26 m2… vilken effekt på element skulle ni tro jag behöver? Tänker mig Wi-Fi så jag kan slå på det med timer 3-4 timmar innan man ska vara där ute… räcker 1300w eller ska man ha mer?

Vad har ni för erfarenhet? Ni som har liknande?
 
K
V Vintermannen skrev:
Hej

Bygger uterum och ska planera för lite värme.
Uterum på altan med cellplast 50mm under, kopplat emot huskropp. 3 helpartier med glas 1,2u värde. Råspont tak. Ska vara byggt vindtätt för att kunna värmas ”lätt”. (Snickare bygger)

Kommer ej ha det uppvärmt året runt, men vill kunna värma båda sommar och vinter till i alla fall 18-22 grader.

Har en 160 dubbeldörr och 1 fönster ut from huset jag kan öppna vid behov och kamin innanför. Men tänker ha element ute med eller annan värmekälla.

Uterum är ca 26 m2… vilken effekt på element skulle ni tro jag behöver? Tänker mig Wi-Fi så jag kan slå på det med timer 3-4 timmar innan man ska vara där ute… räcker 1300w eller ska man ha mer?

Vad har ni för erfarenhet? Ni som har liknande?
Vi värmer upp mest effektivt och snabbt med gasolvärmare, men använder även EL element med fläkt.

Så tipset är att ha en värmekälla med fläkt för att få spridning på värmen i rummet och kunna värma upp snabbt. Ett vanligt element tar nog lång tid.
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Vi värmer upp mest effektivt och snabbt med gasolvärmare, men använder även EL element med fläkt.

Så tipset är att ha en värmekälla med fläkt för att få spridning på värmen i rummet och kunna värma upp snabbt. Ett vanligt element tar nog lång tid.
Hur stort har ni? Hur ”isolerat” och hur mycket effekt skulle du tro att man behöver?
 
Unikt namn
K Kirre2021 skrev:
Vi värmer upp mest effektivt och snabbt med gasolvärmare,
Vad är det för effekt på gasolvärmaren?
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
K
V Vintermannen skrev:
Hur stort har ni? Hur ”isolerat” och hur mycket effekt skulle du tro att man behöver?
Vi har ca 22kvm.
Isolerat golv, 2 husväggar + isolerad vägg. Ca 4,6M glasparti fram som är 1,6 i U-värde, men inte vinterglas då profilerna saknar köldbrygga. 40mm isolerglaset-tak.

Vid ett par minus ute tar det ca 1-2 timmar att värma upp med gasolvärmare, tror effekten är ca 4.5kwh. Men då är golvet fortfarande lite kallt.

Med 2 elelement och fläkt, båda på 2kwh tar det nog 3 timmar.
 
  • Gilla
Vintermannen
  • Laddar…
Borde kräva flera kW för att värma upp på vintern även om man tar många timmar på sig. Vet man uterummets exakta mått, konstruktion och isolering kan man använda sajten www.energiberakning.se för att uppskatta effekt- och energibehovet.
 
100W/m2
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.