T
Skulle vilja få några kvalificerade gissningar på hur mycket totalkostnaden skulle bli för att bygga ett 30 kvm attefallshus samt ett 50 kvm
stor garage?

Attefallshuset:
Platta på mark
Byggd i lösvirke.
Planlösning med två sovrum och ett mindre badrum.
Totalkostnad inklusive material, snickare och elektriker?

Garage:
Isolerad platta på mark.
Isolerade väggar och tak
Totalkostnad för snickare som monterar samt elektriker som gör allt eljobb?
Köper nog modulgarage från Mellby (pris ca 200.000kr)


Ett vitt dubbelgarage med två portar och sadeltak framför en husfasad och stenlagd uppfart. Vit målad lösvirkesattefallshus med två sovrum och badrum, träterrass och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt Attefallshus på 30 kvm gick på runt miljonen. Står på plintar, så billigare lösning där. Men å andra sidan verkar du inte planera för att ha ett kök i ditt?

Föräldrarna byggde garage i liknande storlek som du tittar på. Det landade på en halv miljon, men då är det oisolerat och bara grusad grund. Gissar på att du får tänka det dubbla.

Så 1 mille + 1 mille.

Någon mer erfaren får väl rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
 
P placerej skrev:
Mitt Attefallshus på 30 kvm gick på runt miljonen. Står på plintar, så billigare lösning där. Men å andra sidan verkar du inte planera för att ha ett kök i ditt?

Föräldrarna byggde garage i liknande storlek som du tittar på. Det landade på en halv miljon, men då är det oisolerat och bara grusad grund. Gissar på att du får tänka det dubbla.

Så 1 mille + 1 mille.

Någon mer erfaren får väl rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
Yikes. Dragit iväg så mycket alltså?
Jag hade gissa på dryga halvmiljonen för garaget om man är beredd att göra en hel del själv.
Men lejer man bort mycket och med tanke på hur mycket priserna dessutom har gått upp så är dina siffror nog inte helt orimliga.

Mitt garage gick nog på halvmiljonen men då påbörjades
Modulgarage där jag lyckades låsa priset pricis innan pandemins prisökningar.
Där ingick oisolerade väggar och tak (pulpet). Takpapp, två fönster, två elportar, en dörr EI30 och alla plåtdetaljer, Totalpris 170k för satsen
Utöver detta: Isolerad platta, vilket jag lejde bort, gick på ca 150k inklusive rivning och bortforsling av gammal platta.
Resning av garage gjorde jag och min familj själva på ett par helger. Invändig isolering, skivor spackling målning etc gjorde jag själv. Inte räknat ihop vad materialet för det invändiga gick på.
Elektriker som satte liten central, satte all belysning och uttag, bytte matning från huset gick på ca 20k ink material.
Så totalt ca halvmillen för mitt garage, men väldigt mycket eget arbete
 
S Stuff skrev:
Yikes. Dragit iväg så mycket alltså?
Jag hade gissa på dryga halvmiljonen för garaget om man är beredd att göra en hel del själv.
Men lejer man bort mycket och med tanke på hur mycket priserna dessutom har gått upp så är dina siffror nog inte helt orimliga.

Mitt garage gick nog på halvmiljonen men då påbörjades
Modulgarage där jag lyckades låsa priset pricis innan pandemins prisökningar.
Där ingick oisolerade väggar och tak (pulpet). Takpapp, två fönster, två elportar, en dörr EI30 och alla plåtdetaljer, Totalpris 170k för satsen
Utöver detta: Isolerad platta, vilket jag lejde bort, gick på ca 150k inklusive rivning och bortforsling av gammal platta.
Resning av garage gjorde jag och min familj själva på ett par helger. Invändig isolering, skivor spackling målning etc gjorde jag själv. Inte räknat ihop vad materialet för det invändiga gick på.
Elektriker som satte liten central, satte all belysning och uttag, bytte matning från huset gick på ca 20k ink material.
Så totalt ca halvmillen för mitt garage, men väldigt mycket eget arbete
Ja, priset påverkas ju av hur mycket egenarbete det blir. Jag upplevde trådstarten som att det mesta arbetet skulle köpas in, med tanke på att kostnaden skulle inkludera snickare.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.