Hej

Vi har ganska mkt bambu i trädgården och dessa skruvar ganska ordentligt, de långsmala bladen de fäller är helsike att kratta upp, speciellt när de lägger sig över partier med singel....

Så, nu har jag ruttnat och söker ett alternativ att lösa mitt problem ordenligt, skulle vilja ha lövsug/lövblås som funkar till ändamålet.

Ngt som har tips ?
Höll på att skriva att pengarna inte när problemet, men tycker att det kan vara värt och betala om det fungerar och är bra.
 
Annars kan du använda gräsklipparblad med den funktion som på vår tids amerikaniserade nysvenska kallas ”mulching”, så kommer bladen direkt gräsmattan tillgodo som ny näring.
 
Lövsug och singel, är ingen bra kombination.
Fläkthjulet tycker inte om att få sten på sig.
En enklare lövblås kräver att det är torrt.
En stor lövblås och singlet är hos grannen.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Annars kan du använda gräsklipparblad med den funktion som på vår tids amerikaniserade nysvenska kallas ”mulching”, så kommer bladen direkt gräsmattan tillgodo som ny näring.
Jodå, det funkar på gräsmattan men inte så bra på grusgångarna ...
 
P PNI skrev:
Lövsug och singel, är ingen bra kombination.
Fläkthjulet tycker inte om att få sten på sig.
En enklare lövblås kräver att det är torrt.
En stor lövblås och singlet är hos grannen.
Tänker att man kanske kan reglera luftflödet ?!
 
Q q51020 skrev:
Jodå, det funkar på gräsmattan men inte så bra på grusgångarna ...
ah ok. sorry.
 
Q q51020 skrev:
Tänker att man kanske kan reglera luftflödet ?!
Det gör man enkelt genom avstånd på munstycke och det man vill blåsa.
På min bensindrivna så kan man även reglera gaspådrag. Alternativt lite lätt "gaspumpande" så den inte går upp på fullvarv. Med lite träning funkar det även hyfsat på grusgångar, men är väl inte helt fulländat.😉
Har även påse för sug, men används sällan.
 
A AndersS skrev:
Det gör man enkelt genom avstånd på munstycke och det man vill blåsa.
På min bensindrivna så kan man även reglera gaspådrag. Alternativt lite lätt "gaspumpande" så den inte går upp på fullvarv. Med lite träning funkar det även hyfsat på grusgångar, men är väl inte helt fulländat.😉
Har även påse för sug, men används sällan.
Sugfunktionen ? Funkar den ok?

Har nog insett att jag behöver en bensindriven för att det skall vara ngn mening...
 
Den suger bra, men påsen är liten så mest för mindre jobb.
Det är en Stihl.
 
A AndersS skrev:
Den suger bra, men påsen är liten så mest för mindre jobb.
Det är en Stihl.
Vad har du för Stihl?
Har kikat på en SH 86 C_E..

 
Har haft den i minst 10 år, så kan vara något sådant när jag nu tittar eller den mindre, den är nu i fritidshuset. Hade jag köpt idag hade jag nog valt den lilla ryggmaskinen då jag nästan bara blåser och det är bra tryck i deras maskiner, men vet inte om den har sugmöjlighet.
 
Bytte bensinmaskinen mot en Hq batteriblås, sjukt nöjd. Använde aldrig sugfunktionen på bensinmaskinen efter att ha testat en gång. Skulle aldrig köpa en bensin igen om det inte var en rullad Billy goat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.