Jag ska köpa en tvättmaskin till badrummet.
Är det svårt att installera den själv och vilka tillbehör ska man köpa? Eller är det värt att anlita någon som installerar den?

Det finns ett vägguttag (ej fast elinstallation), en kran för tvättmaskin och ett golvavlopp.
Både golv och vägg är kaklade.

Hojta gärna till om Ni känner till någon tvättmaskin som är svår att installera eller vice versa.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Så länge du köper en med stickkontakt och har vattenanslutning så är det hur enkelt som helst. Tänk på att slangen för utgående vatten ska vara lång nog för att nå avloppet samt slangen för ingående vatten lång nog för att passa mellan vattenröret och maskinen. Annars kan jag tipsa om Elon som brukar, vid köp av vitvaror även installera dem om man lägger till hemleverans utan övrig kostnad. Då vet du med säkerhet att du får den installerad enligt gällande branschregler.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Det låter som att du har det så väl förberett att det svåraste kommer vara att få den på plats rent fysiskt :) Jag hade besparat mig det och köpt med installation, var för envis sist men ångrade mig så fort jag skulle ha in helvetet i släpet vid affären 😅
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det löser du själv! Finns så många guider om du är osäker. Nästa gång är det något annat du kan utmana dig med som du inte gjort innan 🤓
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Glöm inte att ta bort transportsäkringen.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Det låter som att du har det så väl förberett att det svåraste kommer vara att få den på plats rent fysiskt :) Jag hade besparat mig det och köpt med installation, var för envis sist men ångrade mig så fort jag skulle ha in helvetet i släpet vid affären 😅
Ska definitivt köpa med hemleverans. Är svagare än en 5-åring 😂
 
H Harald Boye skrev:
Det löser du själv! Finns så många guider om du är osäker. Nästa gång är det något annat du kan utmana dig med som du inte gjort innan 🤓
Tack för uppmuntran!💙
Är bara orolig över att jag ska missa något tillbehör, men förmodar att man kan fråga om det när man köper den.
 
4774 4774 skrev:
Så länge du köper en med stickkontakt och har vattenanslutning så är det hur enkelt som helst. Tänk på att slangen för utgående vatten ska vara lång nog för att nå avloppet samt slangen för ingående vatten lång nog för att passa mellan vattenröret och maskinen. Annars kan jag tipsa om Elon som brukar, vid köp av vitvaror även installera dem om man lägger till hemleverans utan övrig kostnad. Då vet du med säkerhet att du får den installerad enligt gällande branschregler.
Wow, så Elon installerar den utan övrig kostnad om man lägger till hemleverans?
Det låter superbra! Tack så jättemycket!
 
4774 4774 skrev:
Då vet du med säkerhet att du får den installerad enligt gällande branschregler.
Mja,,,
Det kommer väl rätt ofta skräckhistorer från "installationsmontörer" som gör kreativa inkopplingar av tvättmaskiner?
Typ kapar kontakten, kopplar in i något som åtminstone är strömförande och sedan tycker att det nog inte går att koppla in en R15-koppling på ett R15 uttag utan att kunden måste kontakta supporten..

Men visst, de lyckas säkerligen ibland, men det brukar inte bli inlägg om de installationerna.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja,,,
Det kommer väl rätt ofta skräckhistorer från "installationsmontörer" som gör kreativa inkopplingar av tvättmaskiner?
Typ kapar kontakten, kopplar in i något som åtminstone är strömförande och sedan tycker att det nog inte går att koppla in en R15-koppling på ett R15 uttag utan att kunden måste kontakta supporten..

Men visst, de lyckas säkerligen ibland, men det brukar inte bli inlägg om de installationerna.
😳😲 WTF?!
Vägguttag och stickkontakt borde väl hjälpa?
 
I ILoveFunkis skrev:
😳😲 WTF?!
Vägguttag och stickkontakt borde väl hjälpa?
Hjälpa, absolut!
Men jag har sett exempel där installationsmontören (som inte är elektriker) hävdat att det måste vara en fast installation och kapat & kopplat...

Men som sagt, det är väl de extremfallen som man får se inlägg om.

I ditt fall är ju allt så förberett som det går, så det *borde* inte vara något problem. :)
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
A
I ILoveFunkis skrev:
Wow, så Elon installerar den utan övrig kostnad om man lägger till hemleverans?
Det låter superbra! Tack så jättemycket!
nä de hugger upp sig rejält tar betalt för varje ingående moment.
Kolla priset noga innan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja,,,
Det kommer väl rätt ofta skräckhistorer från "installationsmontörer" som gör kreativa inkopplingar av tvättmaskiner?
Typ kapar kontakten, kopplar in i något som åtminstone är strömförande och sedan tycker att det nog inte går att koppla in en R15-koppling på ett R15 uttag utan att kunden måste kontakta supporten..

Men visst, de lyckas säkerligen ibland, men det brukar inte bli inlägg om de installationerna.
Du tänker på felgiganten förstår jag
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A
I ILoveFunkis skrev:
Jag ska köpa en tvättmaskin till badrummet.
Är det svårt att installera den själv och vilka tillbehör ska man köpa? Eller är det värt att anlita någon som installerar den?

Det finns ett vägguttag (ej fast elinstallation), en kran för tvättmaskin och ett golvavlopp.
Både golv och vägg är kaklade.

Hojta gärna till om Ni känner till någon tvättmaskin som är svår att installera eller vice versa.
vägguttag i våtutrymme kräver jfb
 
electroluxaren skrev:
vägguttag i våtutrymme kräver jfb
jfb?

Jag har två vägguttag i badrummet.
Det ena satt där när jag flyttade in.
Det andra installerades av behörig elektriker som bostadsrättsföreningen anlitar.
(De godkände även installationen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.