Som ni ser är detta våran kamin placering. Jodå,pinsamt ogenom tänkt då luckan nederst inte går att öppna. Sen står hela kaminen i vatten också. Framförallt då den skall tömmas. Besvärligt på vintern. Byggt ett litet tält över med så inte allt snöar igen på vintern. Bor i norr. Hur har ni andra gjort med kaminen? Lite besvärligt då kaminen måste ligga lite under badtunnan för lutningen av vatten in och ut genom tunnan..Vore jätte glad om man fick någon bild,ide av andra här
 
  • Kamin utomhus med öppen asklåda stående i vatten, skyddad av ett litet tält, omgiven av snö och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin täckt av ett svart plasttält bredvid en snöig badtunna med metallrör och omgiven av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Svart badtunna med extern kamin och skorsten, ventilen ej synlig i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monterade en dräneringsventil på undre slangen till kamin.
Bara öppna ventilen så töms både baljan och kaminen.
 
wildeside wildeside skrev:
[bild]
Monterade en dräneringsventil på undre slangen till kamin.
Bara öppna ventilen så töms både baljan och kaminen.
Vi har ju slangen under tunnan som leder bort vattnet från tunnan. Men den går ju ändå inte använda vintertid utan vi tömmer med pump.
 
wildeside
Jag kan i alla fall tömma min tunna/kamin även på vintern.
Planerade det en del så jag har fall på hela dräneringsslangen och den är en pem32.
 
  • Gilla
Palle Johansson
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Vi har ju slangen under tunnan som leder bort vattnet från tunnan. Men den går ju ändå inte använda vintertid utan vi tömmer med pump.
Är ju som 1 1/2 meter snö över:/ Och rädd vatten blir kvar i den när den töms och fryser till. Som det är nu får vi inte ens ut botten vattnet ur tunnan genom hålet i karet. Så måste ju vara stopp av is. Men frågan är ju lite på själva kaminen hur den skall stå. Då den måste stå lite nedanför tunnan för att cirkulationen skall fungera. Som det är nu ligget den förlångt ner i marken och när själva kamin vattnet skall tömmas så står ju hela kaminen under vatten:/ Lättare på sommaren kanske då vattnet sugs upp av marken. Hade bara varit kul se hur andra har kaminen under vinter tid..
 
wildeside
— Vedkaminen får inte placeras högre än standard d.v.s. ca 1,5-2 cm över badtunnans underlag. Då försämras cirkulationen och kaminens kylning.

— Den ska inte placeras lägre för då blir det vatten kvar inuti vedkaminens vattenmagasin. Skulle detta ändå vara nödvändigt så måste vedkaminen få sig en separat tömning vilket kan göras med en specialkoppling på nedre röret ut från vedkaminen för att kunna dränera vedkaminen helt. Detta är dock inget vi rekommenderar.

Enligt badbaljan.com
Min balja har ett rör ca 10 cm diameter under själva baljan för cirkulation till kaminen och tömning av baljan.
 
wildeside wildeside skrev:
— Vedkaminen får inte placeras högre än standard d.v.s. ca 1,5-2 cm över badtunnans underlag. Då försämras cirkulationen och kaminens kylning.

— Den ska inte placeras lägre för då blir det vatten kvar inuti vedkaminens vattenmagasin. Skulle detta ändå vara nödvändigt så måste vedkaminen få sig en separat tömning vilket kan göras med en specialkoppling på nedre röret ut från vedkaminen för att kunna dränera vedkaminen helt. Detta är dock inget vi rekommenderar.

Enligt badbaljan.com
Min balja har ett rör ca 10 cm diameter under själva baljan för cirkulation till kaminen och tömning av baljan.
Kaminen måste väl ändå tömmas separat. Vi har en ratt/kran längst ner som man drar ut och tömmer. Precis vid lådan på bilden. Det kommer ju några liter ur den.
 
wildeside
M Mariette B skrev:
Kaminen måste väl ändå tömmas separat. Vi har en ratt/kran längst ner som man drar ut och tömmer. Precis vid lådan på bilden. Det kommer ju några liter ur den.
Inte min kamin, allt töms via anslutningen mellan kamin och balja.

— Badtunnorna töms smidigt utifrån på sidan nedtill.

— Du behöver inte dyka ned i vattnet eller krypa under badtunnan för att öppna avtappningsventilen. Den kommer man åt utifrån på sidan nedtill mitt emot vedkaminen.

— Det är viktigt att kontrollera att elden/glöden slocknat innan vattnet i badtunnan töms ut. Annars så kan vedkaminen skadas.

— Avtappningsventilen medföljer badtunnan och är frostsäker och lämnar inget vatten kvar i badtunnan eller vedkaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.