Igår ramlade takduschen ned när vi vred på den. Troligtvis hade den suttit lite ”högt” upp sedan innan.

Det ser ut som att den bara varit nedstucken och liksom omslutit plaströret. Det ser också ut som att någon ev. bockat till metallröret så att det ska nypa fast lite mer.

För mig ser det ut dom en märklig konstruktion men det kanske är så jag bör sätta tillbaka den igen? Försöka trycka ut/vidga metallröret och sedan skjuta ned det över plaströret bara?
Nerplockad metallstav från en takdusch med oskarp bakgrund av kakelplattor på ett badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en takdusch som lossnat och visar ett plaströr omslutet av ett bockat metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla om inte hållaren går att öppna
 
V Vardagsrum skrev:
Kolla om inte hållaren går att öppna
Nä hittar ingen skruv eller dylikt. I fästet närmare väggen ser det ut som att man dka kunna lossa nåt men ser inte riktigt hur det skulle hänga ihop med takduschens inkoppling mot plaströret i hållaren.

Närbild av ett duschfäste nära väggen utan synlig skruv, visar hur det är kopplat till ett plaströr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Er Ar skrev:
Nä hittar ingen skruv eller dylikt. I fästet närmare väggen ser det ut som att man dka kunna lossa nåt men ser inte riktigt hur det skulle hänga ihop med takduschens inkoppling mot plaströret i hållaren.

[bild]
Har kollat runt lite på sprängskisser av andra takduschar och på vissa ser det ut som att man bara ska "skjuta ned" röret i hållaren utan någon skruv eller annan fästanordning.

Det verkar ju trots allt som att det var så den var ditsatt tidigare så jag kan väl göra så. Men vill helst göra "rätt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.