Det är ju kallare i Sundsvall, men det är klart att jag nog hade kommit ner lite om jag gjort som rekommenderat med isolering på vinden. Sen blir det ju ganska mycket mer dusch, tvätt och disk med 4 pers. Men sen brukar säljare ofta vara lite snälla i sina uppskattningar ibland.

Innerväggarna är spånskiva. Många hustillverkare i det lägre prissegmenten har enkelskiva. Ofta gips. Jag tycker spån är bättre att skruva i eftersom man inte behöver plugga för enklare saker. Tapetsering skulle jag tro är lättare på gips. Taket är av spånskivetyp. I mitt hus sitter denna tror jag: "takpanel forestia premium" (Bauhaus). Inga konstigheter med det taket, ser snygg ut.
Vad gäller garantier och 2-årsbesiktning så har det inte varit några problem alls för vår del. Allt har fixats utan diskussion och snabbt. Samtidigt har det inte varit några stora saker, så inte mycket att diskutera heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Det är ju kallare i Sundsvall, men det är klart att jag nog hade kommit ner lite om jag gjort som rekommenderat med isolering på vinden. Sen blir det ju ganska mycket mer dusch, tvätt och disk med 4 pers. Men sen brukar säljare ofta vara lite snälla i sina uppskattningar ibland.

Innerväggarna är spånskiva. Många hustillverkare i det lägre prissegmenten har enkelskiva. Ofta gips. Jag tycker spån är bättre att skruva i eftersom man inte behöver plugga för enklare saker. Tapetsering skulle jag tro är lättare på gips. Taket är av spånskivetyp. I mitt hus sitter denna tror jag: "takpanel forestia premium" (Bauhaus). Inga konstigheter med det taket, ser snygg ut.
Vad gäller garantier och 2-årsbesiktning så har det inte varit några problem alls för vår del. Allt har fixats utan diskussion och snabbt. Samtidigt har det inte varit några stora saker, så inte mycket att diskutera heller.
Okej, låter bra!
Tack för alla svar!
 
Gjorde en överlåtelsebesiktning i måndags, var inte några större anmärkningar. Dock så började det snöa bara någon timme innan besiktningen så besiktningsmannen kunde inte kolla taket. Bestämde att besiktningsmannen ska komma tillbaka på tisdag för att kolla taket.

Prognosen har sagt att det ev kan komma snö precis innan denna besiktning också, vilket ju i sådana fall kommer medföra att vi inte kan kontrollera taket då heller.

Vi har fram till kl.12 på torsdag möjlighet att häva köpet om det är något. Jag har ju dock extremt svårt att se att det skulle vara något fel på taket på ett hus som inte ens är 2 år gammalt, känns ju dock som att man ändå vill ha taket besiktat.

Ifall det inte är möjligt att besikta taket på tisdag funderar jag på att kontakta säljaren/mäklaren och kolla ifall vi kan flytta fram datumet för ev hävning kopplat till besiktning med tanke på att vi inte haft möjlighet att kolla taket.

Hur hade ni resonerat? Måste väl vara bra att besikta taket?

Kan tillägga att huset ska 2-årsbesiktas 10/4 och det finns ju garantier på taket också. Men det skulle ju ha kunnat uppstå någon skada på taket som inte täcks av garantier (känns ju dock extremt osannolikt). Fanns inte några problem på insidan av taket (inne på vinden) när man besiktade.
 
Yttertaket är ju bra att kolla men inte kritiskt enligt mig. Om det går att lyfta på någon panna och se att underlagsplasten är korrekt monterad så är det viktigt. Taket har ju gått igenom överlåtelsebesiktningen så ytterdelen är säkert ok. Känns viktigare att komma in i inspektionsgången och kolla om det verkar tätt och inga indikationer på läckor finns. Mitt underlagstak är spikat i takstolarna, men, och detta är viktigt, det läggs en regel längs med hela takstolen som klämmer plasten. Sedan spikas det igenom regel, plast och in i takstol. På så vis hindras vatten att komma i kontakt med hålen. Finns nog 1-2 godkända monteringar enligt tillverkaren. Märket är Bison underlagstak, de har korrekta monteringsanvisningar på hemsidan. Printa ut och ta med vid besiktningen.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Tack!

Var snöfritt igår, så inte några problem att kolla taket.

Fanns bara mindre anmärkningar som vi visste om sedan tidigare (ex sprickor i modulskarvar).
Så nu är allt klart, känns jäkligt skönt :)
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Yttertaket är ju bra att kolla men inte kritiskt enligt mig. Om det går att lyfta på någon panna och se att underlagsplasten är korrekt monterad så är det viktigt. Taket har ju gått igenom överlåtelsebesiktningen så ytterdelen är säkert ok. Känns viktigare att komma in i inspektionsgången och kolla om det verkar tätt och inga indikationer på läckor finns. Mitt underlagstak är spikat i takstolarna, men, och detta är viktigt, det läggs en regel längs med hela takstolen som klämmer plasten. Sedan spikas det igenom regel, plast och in i takstol. På så vis hindras vatten att komma i kontakt med hålen. Finns nog 1-2 godkända monteringar enligt tillverkaren. Märket är Bison underlagstak, de har korrekta monteringsanvisningar på hemsidan. Printa ut och ta med vid besiktningen.
Har ni gjort en energideklaration på huset? Om så är fallet, vilken energiklass hamnade ni på?
Funderar ifall det är vår att göra för att få grönt avdrag på lånet.
 
coconut
W Wayney skrev:
Har ni gjort en energideklaration på huset? Om så är fallet, vilken energiklass hamnade ni på?
Funderar ifall det är vår att göra för att få grönt avdrag på lånet.
Eftersom huset är nybyggt ska en energideklaration göras inom 2 år från att byggnaden tagits i bruk. En energideklaration ska även göras inför en försäljning, så det borde redan finnas.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Eftersom huset är nybyggt ska en energideklaration göras inom 2 år från att byggnaden tagits i bruk. En energideklaration ska även göras inför en försäljning, så det borde redan finnas.
Tack, tolkar det som att vi kan kräva att säljaren ska genomföra detta?
 
coconut coconut skrev:
Som jag tolkar det som är skriver här [länk]

så ska du få en energideklaration, annars kan du inom sex månader efter köpet genomföra en på säljarensbeskostnad.
Tack, läste precis samma länk själv :)

Bra att du uppmärksammade mig på detta, annars hade det blivit missat.
 
W Wayney skrev:
Har ni gjort en energideklaration på huset? Om så är fallet, vilken energiklass hamnade ni på?
Funderar ifall det är vår att göra för att få grönt avdrag på lånet.
Vi har gjort det, precis som skrivs är det ett krav. Vi fick energislass B, och vad jag sett så brukar de nya Älvsbyhusen hamna där. Sen vet jag inte om solceller etc kan lyfta dig till A. Dock så kvalificerar det dig för grönt bolån oavsett, kravet är klass A eller B.
 
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Vi har gjort det, precis som skrivs är det ett krav. Vi fick energislass B, och vad jag sett så brukar de nya Älvsbyhusen hamna där. Sen vet jag inte om solceller etc kan lyfta dig till A. Dock så kvalificerar det dig för grönt bolån oavsett, kravet är klass A eller B.
Fick en energideklaration från säljarna idag. Vi fick energiklass C.
 
W Wayney skrev:
Fick en energideklaration från säljarna idag. Vi fick energiklass C.
Det känns väl lite lågt med tanke på att huset är nybyggt?

Har tidigare ägarna tagit frikostiga duschar eller värmt vissa rum med direktel?
 
I driftkostnader (som angetts i dokumenten för huset inför visning) har man angett en årlig energiförbrukning på 9 500 kWh/år.
 
Är med i några fb-grupper med Älvsbyhusägsre. Kan inte minnas någon som inte hamnat på B med god marginal. Hade grävt lite i detta för att se hur det är gjort. Googlade lite snabbt och det verkar bara vara värme, vatten, fastighetsel och ev kyla som ingår i beräkningen för energiklassningen. Inte hushållsel. Energin till varmvatten är ofta schablon tydligen och värmeförbrukningen ska justeras om man tex har 24 grader inomhus istället för 21 grader, som verkar vara den temperatur man beräknar husens energieffektivitet vid. Älvsbyhus anger energiförbrukningen för värme och vatten till 7471 kwh/år i Luleå för huset Linnea. Så det känns konstigt att de ligger 2000 kwh/år över. För mitt hus stämmer Älvsbyhus siffra ganska väl och då har jag ändå inte rullat ut isolering på vinden, borde alltså ha något högre förbrukning om något. Vill minnas att många ligger på energiförbrukning under det av Älvsbyhus beräknade värdet. Du kanske ska bokföra totalen (läses av i fasadmätarslåpet) samt värme och vatten (= värmepumpen och läses av på elcentralen i tvättstugan) under ett-två år och sedan göra en egen energideklaration?
 
Redigerat:
  • Gilla
Wayney
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.