Hej,

Har ett Dimplex 2NC8 104 4F element, 1000W 400V, med styrmodul för reglerbar sänkning via styrledare.

Har precis upptäckt att den röda termostat-leden blinkar rött när elementet värmer, med ca 1 sekunds intervall. Elementet blir varmt. När jag aktiverar sänkning tänds den gröna leden med starkt sken för att direkt dala till halva styrkan på skenet.

På de andra elementen av samma modell lyser röd led konstant under värmning, utan blink. Och intensiteten på både grön och röd led är konstant från att de tänds.

Kopplar jag ur styrmodulen lyser grön led när elementet inte värmer, och *både* grön och röd samtidigt när det värmer. Känns knasigt.

Någon som har någon idé vad som kan stå på? Magkänslan säger att det är styrelektroniken som är på väg att ge upp, men jag är ju ingen expert på element :)

Dimplex elementets styrmodul med tänd grön LED och släckt röd LED, termostatvred i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimplex värmeelements styrmodul med en grön och en röd lysdiod som lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(ja, guitarr hero i bakgrunden :) )
 
Jag känner igen symptomen. Har samma problem.

Jag bytte alla element i huset för ett antal år sedan. Alla element på nedervåningen som är 230V-element fungerar utan problem. På övervåningen, där det är 400V, har tre slutat fungera med samma symptom som du beskriver. Ett 400V funkar fortfarande.
Ungarna gnäller att det blir kallt på deras rum på nätterna när de har dörren stängd och det är inte så mysigt att gå på toan om det är typ 10 grader.

Jag har provat att byta triac utan framgång. Jag misstänker att det är spänningsmatningen till PIC-processorn som är problemet. Det är konstruerat på det mest billigaste och enklaste sätt för att få 5V.
400V->Motstånd->Kondensator->Zenerdiod
Misstänker att det blir spänningsfall och den orkar inte hålla 5V.

Just nu vet inte jag vad jag ska göra. Man vill inte pilla med egna lösningar hur som helst när det är 400V
 
  • Gilla
egge
  • Laddar…
Intressant. Får nog plocka isär elementet och kika lite. Var i kontakt med tillverkaren som undersökte om de hade några gamla styrkort kvar på hyllan, men sån tur hade jag inte. Superbra bemötande mitt i semestertider även hos dem, men dock med lite teorier som jag ställde mig frågande till. Det låter iaf som det inte är nattsänkningsmodulen som spökar. Får leta efter konding eller motstånd som verkar knas nästa gång jag är på plats, enligt inlägget på elektronikforumet. Tack för den länken! Och samtidigt kolla om övriga element också från 2010 börjat visa samma symptom, verkade ju inte helt otroligt.

Håller med dig, trixa med egna 400V-lösningar känns lite sådär ;)
 
Jag provade att byta en kondensator 47uF 16V. Blev inte bättre.
Nu har jag slängt elementen åt h¤%&#te och köpt nya. Ungarna blev glada att få lite värme i deras rum.
Det blev Termo Steel som jag köpte på Bauhaus, hoppas det håller längre.
 
  • Haha
egge
  • Laddar…
Mitt värmer fortfarande tillräckligt, så har inte orkat gräva djupare i det ännu. Men tack för tipsen, de kommer till pass när andan väl faller på :)
 
P PluttSkydiver skrev:
Jag provade att byta en kondensator 47uF 16V. Blev inte bättre.
Nu har jag slängt elementen åt h¤%&#te och köpt nya. Ungarna blev glada att få lite värme i deras rum.
Det blev Termo Steel som jag köpte på Bauhaus, hoppas det håller längre.
Jag tror du hellre ska byta den (ofta rektangulära) kondensator som är på runt 1 µF, det är den som brukar ta stryk. Du har själv beskrivit denna krets i #2.
 
Nu har även ett Dimplex i stugan börjat blinka rött när man vrider upp termostaten så att värmen ska aktiveras. Ingen extern styrning.
Grön tänds aldrig och ingen värme.
Och är sällan använt, bara om LLVP skulle stanna.
Hittades det någon komponent som kan vara aktuell att byta. Klipper in modelltyp om det skulle skilja.
Etikett på Dimplex värmare med serienummer, modelltyp och specifikationer.
 
Mitt element värmde tillräckligt fram till förra sommaren så lät det vara. Även ett andra likadant element började då bete sig likadant. Av lathet valde jag att köpa två nya Adax-element istället och flyttade runt de andra lite för att uppfylla det estetiska :)

Men har båda Dimplex kvar, får se om jag får tummen ur och tittar närmare på dem. Känns onödigt att slänga (nästan) fungerande om det räcker med att bara byta en kondning.
 
Samma tanke, ska öppna och börja med kondingarna.
 
  • Gilla
egge
  • Laddar…
Nu kommer mitt tillkortakommande, har inte arbetat med elektronik sedan jag lämnade Ericsson -89.
Kunde ta loss dem snyggt och prydligt med tennsug.
MPX/MKP leder inget vid resistansmätning, dvs oändligt motstånd. (Polypropylenkondensator ? )
Den lilla som väl är elektrolyt hamnar runt 3 M respektive 2 M, beroende av mätritning.
Kan man få ut något vettigt av det?
Två kondensatorer mot textil bakgrund, en stor vit polypropylen och en liten blå elektrolyt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova ett högre mätområde på multimetern. Jag ser inte kapacitansen på elektrolyten men den skiljer nog minst en faktor 100 mot X-kondensatorn. Så det går inte att avgöra ifall det är avbrott i den, men det är den som brukar gå sönder, inte lyten.

Och växla mätriktning. Mäter du oändligt i ena riktningen så byt polariet så kanske du hinner uppfatta ett stegrande värde. Då uppför sig kondensatorn som en kondensator, men vi vet inte kapacitansen.
 
Elektrolyten varier beroende av mätriktning och så den verkar påverkas av instrumentet (Fluke77) "ladda/ladda ur". Självklart vände jag den fel, det är 470 uF/16 v.

MPX/MKP händer inget, dvs resistansmätning ger avbrott högsta mätområdet.

Skulle jag kunna få ett förslag på kondensator att ersätta XRU, gärna elektrolyten så beställer jag båda,
XRY har benavstånd 22 mm och elektrolyten 5 mm på mönsterkortet.
 
De du länkar till funkar.
Det enda som skiljer är att du har en 105 graders lyt idag, men 85 grader tror jag duger gott här - det är bara en glättningskondensator för 50 Hz som inte behöver prestera något speciellt.
Det är ofta ofrånkomligt att man behöver pussla lite med benavstånden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.