Någon som vet hur det är med det man före valet talade om att man skulle förenkla för att bygga utanför detaljplanerat område?
Det talades ju rätt mycket om det vil jag minnas, men sedan helt tyst.
Frågar då jag gärna skulle vilja bygga en liten övernattnings koja på skogsfastigheten där jag kan gå in för vila och liknande. Vet med mig att det inte är några problem med att bygga en ekonomibyggnad på skogsfastigheten, men har man enkel resa till den på dryga 10 mi och lika tillbaka, då kunde det ju vara bra med en sådan "rast koja" eller vad man kan kalla det.
 
Mig veterligen finns det inget annat större lagstiftningsprojekt på gång än ett om lättnader i strandskyddet. Man kan förstås hoppas på att en utredning av generella liberaliseringar av bygglagstiftningen, men med en kristdemokrat som infrastrukturminister är det nog mer troligt att fokus ligger mer på detaljplanerade villaområden än skogsägares behov och önskemål.

Så ska du bygga en raststuga är det nog inte mycket att vänta på, utan bättre att bygga på ett sätt där det är enkelt att tolka byggnaden som en bygglovsbefriad ekonomibyggnad.
 
Det är nog bygglovsutredningen från 2021 som politikerna talar om. Denna bereds fortfarande.
Så sent som december 2023 kom ett förslag om justering på denna gällande när bygganmälan skall krävas. Det skapade en del förvirring på Byggahus när folk trodde förslaget gällde en justering av nuvarande lagstiftning och inte av bygglovsutredningens förslag.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mig veterligen finns det inget annat större lagstiftningsprojekt på gång än ett om lättnader i strandskyddet. Man kan förstås hoppas på att en utredning av generella liberaliseringar av bygglagstiftningen, men med en kristdemokrat som infrastrukturminister är det nog mer troligt att fokus ligger mer på detaljplanerade villaområden än skogsägares behov och önskemål.

Så ska du bygga en raststuga är det nog inte mycket att vänta på, utan bättre att bygga på ett sätt där det är enkelt att tolka byggnaden som en bygglovsbefriad ekonomibyggnad.
ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.