Jag har tänkt bygga en bastu i slätspont typ 45x145 eller liknande dimension, men hur bygger jag stabilt utan att knuttimra, dvs jag vill inte ha utstickande delar i knutarna? Om jag bara staplar och skruvar ihop ändarna i hörnen blir det väl för klent? Stolpe innanför?
Vart beställer jag slätspont lämpligen - Beijer, Byggmax, XLbygg?
 
Va, har jag fortfarande inte fått något svar?! :rofl:
 
Mått på bygget?
 
Säg 2x3 meter med 2x2 m bastu och bredvid 1x2 m relax.
 
Kolla på dubbelgängad konstruktionsskruv.
 
Hej,
Tänkte kolla hur det går för dig? Jag går i samma tankar och klurar på vettig lösning.
Du kanse redan sett denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fristaende-bastu.216189/
En bit ner i tråden är det ett bygge av en "bastubyggsats" som är av 45×145 utan knuttimmer.
Angående var man hittar virket skiljer sig säkert från ställe till ställe. I Varberg har Woody/Varbergs trä det jag vill ha, men inte XL. Är förmodligen tvärsom någon annan stans...?
 
Hej, Är på jakt efter 45x145 spontat virke till att bygga bastu (liggande utan knutar)
Nån som vet var det går att få tag i? gärna i stockholm/mälardalen

MVH

//Daniel
 
D
Dannehanne Dannehanne skrev:
Hej, Är på jakt efter 45x145 spontat virke till att bygga bastu (liggande utan knutar)
Nån som vet var det går att få tag i? gärna i stockholm/mälardalen

MVH

//Daniel
Hur gick det?

Pris?
 
Gammal tråd men är det någon som lyckats lösa det här på något bra sätt? Jag vill bygga en bastu med spontat 45x120 (eller liknande). Men har ingen lust att knuttimra. Jag hittade en bastutillverkare som löst det med att ha en 45 stående regel i hörnet som virket skruvas fast i. MEN, det får konsekvensen att det blir glepor när virket torkar med åren.

https://trabyggarna.se/produkt/bastustuga-funkis-4-m2-monteringssats-1/
 
N nilskm skrev:
Gammal tråd men är det någon som lyckats lösa det här på något bra sätt? Jag vill bygga en bastu med spontat 45x120 (eller liknande). Men har ingen lust att knuttimra. Jag hittade en bastutillverkare som löst det med att ha en 45 stående regel i hörnet som virket skruvas fast i. MEN, det får konsekvensen att det blir glepor när virket torkar med åren.

[länk]
Jag byggde bastu från Träbyggarna i Kalix (4x2 meter, med bastun 2x2 m). 45-regel som håller ihop det i hörnen. Ser inga större problem med det. Det fungerar. Jag själv är imponerad av att en 45-regel kan ha så mycket skruv i sig men oavsett. Inga problem (med rätt skruv). Inga problem med glipor. Däremot är lasyren riktigt risig i solläget. Men det är svårt att skylla på konstruktionen gällande den biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.