Vi fick nytt avlopp anlagt i vintras och nu när snön försvunnit så ser det ut såhär. Har en tanke på att antingen försöka få till gräsmatta här eller så ängsblomster. Tror ni att det räcker med att fylla ut och snygga till med matjord, och sedan på med frön, eller hur hade ni gjort? Tack på förhand för goda råd :)
 
  • Obebyggd trädgårdstomt, jordhög, stenar, bar träd, staket, husdel, kruka, soligt, gräns mellan gräs och jord, löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lantlig trädgård med lerig stig, grönt gräs, träd och en liten byggnad i bakgrunden, dagtid och soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plocka bort alla större stenar du kan se, harva över hela ytan, rensat bort alla tuvor och småsten sen kan du så gräs. Ny jord är inte alltid nödvändigt men kan hjälpa beroende på hur den gamla jorden mår.
 
  • Gilla
Mahalini och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Satsa på blomsteräng! Gynnar pollinatörer och är vackert. Ängsblomster gillar en magrare jord, så bara luckra upp om det behövs, och så.
 
  • Gilla
Mahalini och 1 till
  • Laddar…
AXS
Nu vet jag inte exakt vad du har för jord men jag har lyckats bra med äng genom att ta bort gräs och sen fräsa ner grov sand någon dm i jorden.
 
  • Gilla
Mahalini
  • Laddar…
Ser ut som att ni har rätt mycket mossa i gräsmattan.
I sig absolut inget fel, jag gillar mossa, den är grön och mjuk utan att behöva klippas eller vattnas. :)
Men om ni vill få ängsblommor och gräs att ta sig kan det nog vara bra att både gödsla och kalka.
(Fast inte samtidigt)
 
  • Gilla
Mahalini
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jämna till och 5 cm mullrik jord på. Det är en sån liten yta att det går att köpa planteringsjord på 40/50-säck. Så gräs och vattna noga varje vecka.
 
  • Gilla
Mahalini
  • Laddar…
AXS
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ser ut som att ni har rätt mycket mossa i gräsmattan.
I sig absolut inget fel, jag gillar mossa, den är grön och mjuk utan att behöva klippas eller vattnas. :)
Men om ni vill få ängsblommor och gräs att ta sig kan det nog vara bra att både gödsla och kalka.
(Fast inte samtidigt)
Men vill man ha gödsel för ängsblommor? Kalk kanske är bra.
 
AXS AXS skrev:
Men vill man ha gödsel för ängsblommor? Kalk kanske är bra.
Tja, det kan säkert variera mellan olika blommor, men med gödsel brukar ju snabbväxande arter prioriteras, som exempelvis gräs och blommor, vilket gör att de till viss del konkurrerar ut mer långsamma härdiga saker som mossa.
Men givetvis allt i lagom mängder.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.