Tja! Kan man få lite tips på vart man köper eluttag med inb. JFB?

Skall vara till mitt badrum, men kommer inte användas flitigt.
 
Varför inte sätta en JFB i elcentralen då höjer du säkerheten i alla rum.

Protte
 
sitter i en bostadsrätt, och har bara ett gammalt proppskåp...
 
Sätt en kapsling bredvid då, en "riktig" JFB lär vara billigare än ett uttag med jfb
 
Grejen är ju att han måste ha separata jord- och noll-skenor. I gamla centraler sitter oftast bara en PEN-skena och då går det inte att separera jorden. Det funkar ju dock om man inte har nånting som är jordat...
 
Mikael_L
Grejen är kanske också att han inte vill betala en elektriker, men vill följa reglerna om behörighet.

För nu antar jag att byte från ett vanligt vägguttag mot ett med inbyggt JFB kan gå under "arbete som får utföras med tillräcklig kännedom". ...vilket jag inte är helt 100 på att det gör ... men men ...
 
Beror ju på hur det ska kopplas in. Ansluts det som ett vanligt vägguttag är det ju ok, så länge det håller IP-klassen för placeringen...
Men hur mýcket kostar ett sådant uttag?
 
Då kan du sätta en liten kapsling brevid din nuvarande central och sätta en personskyddsautomat i den. Det är en säkring/jfb i ett
 
Om han redan har ett uttag i badrummet men ingen jfb så är det ju något allvarligt fel.... Alltså får vi anta att hans befintliga uttag med jfb har gått sönder eller att han ska få tag på någon behörig att montera sitt uttag.
 
Enligt en tidigare tråd så har han tagit bort ett fast installerat torkskåp, och monterat ett uttag.

Även om detta är en dramatiskt farlig åtgärd så tycker jag att han förtjänar lite credit för att åtminstone fråga här och lära sig vad som gäller.

elbutik.se säljer ex. uttag från Eljo, både infällt eller utanpåliggande för ca 1 300kr. Jag skulle tro att det är ungefär det du får räkna med att det kostar.

Och för guds skull se till att ingen använder uttaget innan detta blivit fixat, det är som sagt direkt livsfarligt.
 
det fraqmgick av en tidigare tråd att trådskaparen ändå tänkte ta hem en elektriker för att orda datorel i en garderob, gör det NU, och låt honom samtidigt fixa jordfelsbrytare för hela lägenheten. Även med en extra extern box för jfb så blir det obetydligt dyrare än att köpa ett uttag med inbyggd jfb.
 
en kapsling med 2 moduler och en JFB, kostar ca 500 på clasohlson.

Den kan monteras i centralen, även om man har en gammal.... Jorden går inte till JFB.
Nollan och fasen dras till JFB, och sedan direkt till aktuell grupp.

Uttag med inbyggd JFB är tok dyrt...

Bra att du använder JFB.
 
Epon skrev:
Grejen är ju att han måste ha separata jord- och noll-skenor. I gamla centraler sitter oftast bara en PEN-skena och då går det inte att separera jorden. Det funkar ju dock om man inte har nånting som är jordat...
2-polig JFB fungerar utmärkt i detta fall....
 
el_richard skrev:
2-polig JFB fungerar utmärkt i detta fall....
Men vart gör man av alla jord-trådar utan jord-skena?
 
??? Du tar ju inte bort Jordskenan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.