För många år sedan lät vi installera ett SPC larm (SPC 5300) i vår villa. Larminstallatören har varje år tagit ut en serviceavgift som de hävdat täcker den avgift de betalar in till Vanderbilt för någon form av mjukvaru-uppdatering. Nu plötsligt åkte avtalskostnaden med larmbolaget upp med 100% vilket de motiverar av att deras leverantör höjt sina priser och att de därför måste skicka dessa vidare till oss som kunder. Eftersom larmbolaget inte utför någon som helst tjänst för den kostnad vi debiteras för, känns det ju fullständigt omotiverat att plötsligt även tvingas acceptera en 100%-ig kostnadshöjning!

Nu undrar vi självklart vad som gäller. Om man äger sitt SPC-larm, MÅSTE man då betala någon form av abonnemangskostnad/serviceavgift till Vanderbilt?

Och om man måste det, finns det i så fall något sätt att betala direkt till Vanderbilt, eller måste man gå via en larminstallatör?

Tacksam för lite vägledning!
 
Byggde nytt hus som blev klart för 3.5 år sedan med samma larm.
Har inte betalt en krona i avgift till installatören.
 
A Argastesnickaren skrev:
Byggde nytt hus som blev klart för 3.5 år sedan med samma larm.
Har inte betalt en krona i avgift till installatören.
Tack @Argastesnickaren för snabbt svar! Om jag förstår dig rätt, så finns det inget krav från Vanderbilt att man måste betala någon form av abbonemangsavgift till dem (varken direkt eller via någon larminstallatör)? Larminstallatören hävdade också att vi behövde appen SPC Connect och det kanske är den som kostar?
Dock använder vi inte den appen alls, så det förefaller alltså som om jag borde döpa om mitt profilnamn till "Argastelarmägaren" ;-) Vad säger @RilleRock och ni andra som installerar den här typen av larm hos privapersoner och företag?
 
B BORNER skrev:
Tack @Argastesnickaren för snabbt svar! Om jag förstår dig rätt, så finns det inget krav från Vanderbilt att man måste betala någon form av abbonemangsavgift till dem (varken direkt eller via någon larminstallatör)? Larminstallatören hävdade också att vi behövde appen SPC Connect och det kanske är den som kostar?
Dock använder vi inte den appen alls, så det förefaller alltså som om jag borde döpa om mitt profilnamn till "Argastelarmägaren" ;-) Vad säger @RilleRock och ni andra som installerar den här typen av larm hos privapersoner och företag?
Jag har appen också och som sagt har kontantkort i den kopplat till mig själv 50 kr om året totalt inga andra avgifter Skärmdump av en mobilapp för hemautomation visar alternativ för frånkoppling och tillkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Har du regelbundna besök av installatören? Får du något kvitto på att något är uppdaterat? Koppling till larmcentral?
 
K knightjocke skrev:
Har du regelbundna besök av installatören? Får du något kvitto på att något är uppdaterat? Koppling till larmcentral?
Tack alla för hjälpen!
Jag har nu sagt upp dessa tjänster, som tydligen var någon form av abonnemang som skulle ge rabatt på priset i de fall man verkligen behövde hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.