D
Hej,

Jag har byggt en egen kontroller till WLED. Den består av en trafo 220v-5v (6a) och en mikrokontroller (nodemcu). Längden på Led-listen är 155 cm.

Behöver jag för säkerhetens skull säkra min hembryggda låda?

När jag drog lite el i båten så säkrade jag med sladdsäkringar före varje komponent, typ gps, kylskåp osv men hur gör man hemma när man bygger en sån där liten fin låda?
 
Det är ju aldrig fel att säkra.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
D
men ska jag säkra mellan vägg och låda (trafo) 220v eller mellan trafo och nodemcu?

Jag vill egentligen bara att den inte ska börja brinna eller liknande. Om komponenterna går sönder skiter jag i.
 
Före trafo. Skrev fel innan, sorry. Räkna på strömförbrukningen först.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D
Men det blir ju då för att inte skada nodemcu?
 
D Derbyboy skrev:
Men det blir ju då för att inte skada nodemcu?
Som sagt, jag tänkte fel. Trög säkring före trafo är det som gäller. Skall vara 1,5 till 2 gånger strömförbrukningen.
 
D
Tack,

Försöker hitta en flatsäkring för 220v men de tycks vara vara för 12/24v. Kan det verkligen spela någon roll?
 
D Derbyboy skrev:
Den består av en trafo 220v-5v (6a)
Transformator eller nätaggregat? Bild?
Färdiga kapslade nätaggregat har inbyggd säkring...
 
Ja, det gör det. Kör med vanlig glassäkring eller automatsäkring (finns små sådana också).
 
D
Såhär ser det ut.
 
  • Elkopplingar och nätadapter ligger på grått textilmattgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det spelar roll. Isolationsavståndet efter den brunnit, blir inte tillräckligt stort. Använd hellre en 5x20 glasrörssäkring i en hållare avsedd för sådan. Hållare finns för kretskort, kapslingsvägg eller sladdmontage.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Vi kör med QuinLED kontrollerkretsar, som har alla säkerhetsdetaljer, till våra WLED installationer som monterats i 3D utskrivna lådor
 
D
Ja inte kan man påstå att lådan är särskilt snygg men den ska ligga under en säng så spelar mindre roll.
 
D
Tycker det kan vara dyrt att hitta bra lådor där nätaggregat får plats
 
D
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.