Vi har köpt ett 70-talshus med en äldre bastu, där det i dagsläget ligger en grön plastmatta.

Då bastun används ett par gånger per år känns det inte värt att göra något större ingrepp så jag överväger att måla plastmattan i någon mer smickrande färg.

Är detta möjligt med tanke på temperaturerna i bastun?
 
Claes Sörmland
Stora risker. Först att den gamla mjukgöraren i PVC-mattan gör färgen klibbig och sen att det hela förvärras av den höga temperaturen. Jag skulle inte chansa.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stora risker. Först att den gamla mjukgöraren i PVC-mattan gör färgen klibbig och sen att det hela förvärras av den höga temperaturen. Jag skulle inte chansa.
Okej! Då är alternativen: lägga trall över, byta plastmatta eller att lägga klinker ovanpå.
 
Du kan inte lägga klinker på den mattan.
 
  • Gilla
Pontuskr
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Håller till viss del med @Claes Sörmland men om mattan bara ligger på golvet blir den ju inte varm.

Mitt klinkergolv är alltid kallt i min bastu med elaggregat.
 
  • Gilla
Pontuskr
  • Laddar…
P Pontuskr skrev:
Vi har köpt ett 70-talshus med en äldre bastu, där det i dagsläget ligger en grön plastmatta.

Då bastun används ett par gånger per år känns det inte värt att göra något större ingrepp så jag överväger att måla plastmattan i någon mer smickrande färg.

Är detta möjligt med tanke på temperaturerna i bastun?
Har själv med utmärkt resultat målat plastmatta med 2K golvfärg.
Tvättade av med T-röd och rollade med liten roller.
Blev endast ett lager då vi inte orkade vänta på att nästa lager skulle torka, verkar räcka.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...husfarg/golvfarg/golvfarg-2-komponent-019655/
 
  • Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har själv med utmärkt resultat målat plastmatta med 2K golvfärg.
Tvättade av med T-röd och rollade med liten roller.
Blev endast ett lager då vi inte orkade vänta på att nästa lager skulle torka, verkar räcka.
[länk]
I en bastu eller på annan yta?
 
P Pontuskr skrev:
I en bastu eller på annan yta?
I ett badrum/tvättsuga.
Men som sagts tidigare, golvet i en bastu blir inte särskilt varmt så det borde inte påverka.
 
  • Gilla
Pontuskr
  • Laddar…
S
Golv i en bastu ska ju vara trall. Bara lägga in. Ska du först göra rent, tvätta och slipa samt rengöra med aceton och sedan måla, har du kommit upp i vad trall kostar, plus att det inte blir lika bra som med trall.
 
S Sernando skrev:
Golv i en bastu ska ju vara trall. Bara lägga in. Ska du först göra rent, tvätta och slipa samt rengöra med aceton och sedan måla, har du kommit upp i vad trall kostar, plus att det inte blir lika bra som med trall.
Hear hear, dock så kommer det gröna golvet att lysa genom trallen/synas i kanterna. Det är en hiskeligt ful grön färg 😂
 
Låt det vara till den dagen du kan renovera bastun "på riktigt"
 
T TheGame skrev:
Låt det vara till den dagen du kan renovera bastun "på riktigt"
Som sagt, kommer användas två ggr per år så kommer nog aldrig bli en ”riktig” renovering. I värsta fall kommer den ersättas av något mer användbart om några år…
 
P Pontuskr skrev:
Som sagt, kommer användas två ggr per år så kommer nog aldrig bli en ”riktig” renovering. I värsta fall kommer den ersättas av något mer användbart om några år…
Bastar ni bara 2ggr om året? 😲
 
T TheGame skrev:
Bastar ni bara 2ggr om året? 😲
Noll gånger senaste året 😵 men kanske blir ändring på det när jag målat om golvet 😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.