Jag har nyss flyttat till en bostadsrätt och har ett litet dilemma, mina väggar är i betong och extremt hårda. Jag funderar på att köpa en slagborrmaskin och behöver hjälp. Vilken har ni och hur fungerar de i hårda betongväggar?

Tar tacksamt emot svar.
 
S
Du behöver en SDS borrhammare och sedan små borrar först, sedan större.

Slagborrmaskin är ok till tegel, inte särskilt bra för hård betong.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Aha!
Tack för ditt svar, då får jag kolla upp en SDS borrhammare.
 
Jag tänkte först säga att ”köp vad som helst på jula som heter borrhammare” men jag ser att de maskinerna är stora och klumpiga.

Makita och Bosch gör bra och smidiga borrhammare. Tex GBH 2–28F från Bosch. Lite tråkiga pengar om man bara ska skruva upp gardinstången, men all betong blir mjuk som trä…. Prisvärda SDS bort kan man köpa på hornbach - deras fabrikat Alpen fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänkte först säga att ”köp vad som helst på jula som heter borrhammare” men jag ser att de maskinerna är stora och klumpiga.

Makita och Bosch gör bra och smidiga borrhammare. Tex GBH 2–28F från Bosch. Lite tråkiga pengar om man bara ska skruva upp gardinstången, men all betong blir mjuk som trä…. Prisvärda SDS bort kan man köpa på hornbach - deras fabrikat Alpen fungerar utmärkt.
Tusen tack för svar!
Jag har en del hål som måste göras, min särbo var här igår och hans maskin räckte inte till så jag antar att det är en borrhammare jag måste ha. Så bra med detta forum, alltid lär man sig något nytt!

Tror du att en Alpen från Hornbach hade fungerat till extremt hårda betongväggar?
 
I imported_Tessan skrev:
Tusen tack för svar!
Jag har en del hål som måste göras, min särbo var här igår och hans maskin räckte inte till så jag antar att det är en borrhammare jag måste ha. Så bra med detta forum, alltid lär man sig något nytt!

Tror du att en Alpen från Hornbach hade fungerat till extremt hårda betongväggar?
Alpen fungerar utmärkt i hårda väggar. Var noga med att inte trycka hårt, det behövs inte med en borrhammare.

Ett makita-alternativ:

https://www.amazon.se/Makita-HR1841...0&psc=1&mcid=d2a1b12d1b513b9db8c4a69eb112c602
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alpen fungerar utmärkt i hårda väggar. Var noga med att inte trycka hårt, det behövs inte med en borrhammare.

Ett makita-alternativ:

[länk]
Tack snälla!
Då kanske till och med jag kan klara av att göra hål i mina väggar haha!
 
Klart du kan, det är inte svårt.

Det svåra är möjligen att veta vad som finns bakom som man inte vill borra i. Själva hålet är inte problemet.
 
O
I imported_Tessan skrev:
Jag har nyss flyttat till en bostadsrätt och har ett litet dilemma, mina väggar är i betong och extremt hårda. Jag funderar på att köpa en slagborrmaskin och behöver hjälp. Vilken har ni och hur fungerar de i hårda betongväggar?

Tar tacksamt emot svar.
O Ossian K Olsson skrev:
Skillnaden är milsvida.

Anekdot! Kommer aldrig glömma när jag körde sönder en slagborrmaskin hemma när jag skulle sätta upp en tv. Den brann upp. Så det blev Bauhaus och köpa mig en borrhammare. Där och då förstod jag inte skillnaden och tog borrhammaren för ”den såg häftig ut” och var en Bosch blå. Det var typ enda kriteriet då.

Kom hem och börja borra. Det var som att köra en kulspettspenna i varmt smör. Borret liksom bara flög in utan att jag behövde trycka eller svära.

Jag har haft min i 7-8 år snart och älskar varje gång jag får använda den. Åk och köp en riktig borrhammare du med och släng det där skriketyget du har!

[länk]
Inlägg från tidigare tråd om samma ämne!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.