Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag stjäl tråden lite och ställer frågan:
Har en liten bit av uppfarten, ca 3-5 kvm (måste måtta ordentligt vid tillfälle) som jag skulle vilja ha asfalterat.

Allt är preppat och klart, passar osv. Behöver dock skrapas ur de centimetrarna som det ska asfalteras.

Vem vänder man sig till och vad kan det tänkas kosta att asfaltera denna lilla bit ?


/Jocce
Med en sån liten plätt så är den största kostnaden du åker på etableringskostnaderna. Jag håller på att förhandla med NCC som har asfalteringsuppdraget i kommunen om att asfaltera min uppfart när dom är i närheten. På så vis komma undan etableringskostnaderna, i mitt fall låg dem på 6000kr

Asfalteringen i sig kostar bara 302kr/m2 på offerten
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
N naikon skrev:
Haha okej, Nä det är ju inget jag slänger på Åvc. Veidekke var här nu och han bekräftade att det är inget man slänger själv.
Tar ca tre timmar att riva upp asfalten och köra och slänga.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Tar ca tre timmar att riva upp asfalten och köra och slänga.
ÅVC tar ändå inte emot mer än en "liten asfaltskaka" så jag vet inte var jag skulle slänga det
 
N naikon skrev:
ÅVC tar ändå inte emot mer än en "liten asfaltskaka" så jag vet inte var jag skulle slänga det
"ÅGAB i Lund
Vår anläggning i Lund etablerades 2014 och är cirka 10 000 m2 men utvecklas till 40 000 m2. Här tar vi emot gröna massor som jord, parkschakt, träd och liknande, men även schakt, betong och asfalt.

ÅGAB i Lund
SULARPSANGEN 632"

Nu har jag nära till denna anläggning och utgick då från att det tar en en kvart att köra dit,
en halvtimme att slänga av ett par ton asfaltkakor och ett par timmar att bryta upp garageuppfarten.
 
N naikon skrev:
Tack så mycket. Helt sjukt vad det skiljer från min offert från NCC på 27m2.
Så här ser det ut för mig:
[bild]
Jag ska bland annat betala 6000kr i etableringskostnader och 500 spänn för att dom har med sig en skottkärra???
Sen måste jag betala 3000 i provtagningsavgift eftersom jag inte kan bevisa att asfalten inte är nyare än från 1968
Du kan inte kolla på lantmäteriets historiska ortofoton och se ungefär när det blev en asfalterad uppfart?
 
lunnabo lunnabo skrev:
"ÅGAB i Lund
Vår anläggning i Lund etablerades 2014 och är cirka 10 000 m2 men utvecklas till 40 000 m2. Här tar vi emot gröna massor som jord, parkschakt, träd och liknande, men även schakt, betong och asfalt.

ÅGAB i Lund
SULARPSANGEN 632"

Nu har jag nära till denna anläggning och utgick då från att det tar en en kvart att köra dit,
en halvtimme att slänga av ett par ton asfaltkakor och ett par timmar att bryta upp garageuppfarten.
Ok, det gäller iaf inte på min kommuns ÅVC
 
N NoOne2k skrev:
Du kan inte kolla på lantmäteriets historiska ortofoton och se ungefär när det blev en asfalterad uppfart?
Bra ide, tyvärr finns det bara ett flygfoto från 70talet och där är det omöjligt att avgöra ifall det är grus eller asfalt
 
Det var enklare förr, typ på 90 talet.
Det asfalterades på landsvägen, farsan gick ut till gubbarna.
"5000:- att dela på och lunch"
2 timmar senare var infarten asfalterad och gubbarna mätta.
 
  • Gilla
Patrik_E och 2 till
  • Laddar…
FÖRETAG
SORTERINGSGUIDEN FÖR FÖRETAG AVFALL
AVFALLSTYP
Asfalt och asfaltfräs (PAH halt <300 mg/kg)
PAH-halten i asfalten avgör hur den tas omhand. Sysav tar emot asfalt med PAH-halt under 300 mg/kg till materialåtervinning.

Lämnas till
Hedeskoga avfallsanläggning i Ystad
Spillepengs avfallsanläggning i Malmö
Måsalycke avfallsanläggning i S:t Olof
Trelleborgs avfallsanläggning
N naikon skrev:
Ok, det gäller iaf inte på min kommuns ÅVC
I Tagene på ÅVC står det att de tar emot "asfaltkakor".
Är du säker på att det är begränsat till enstaka "kakor"?
 
F
N naikon skrev:
Ok, det gäller iaf inte på min kommuns ÅVC
Jag har kört ett par ton uppbruten asfalt till Renovas anläggningar i Göteborg utan några problem, kastades i containern för tegel och betong har jag för mig. Kärran lastade inte så mycket så fick köra tre ggr.
 
lunnabo lunnabo skrev:
FÖRETAG
SORTERINGSGUIDEN FÖR FÖRETAG AVFALL
AVFALLSTYP
Asfalt och asfaltfräs (PAH halt <300 mg/kg)
PAH-halten i asfalten avgör hur den tas omhand. Sysav tar emot asfalt med PAH-halt under 300 mg/kg till materialåtervinning.

Lämnas till
Hedeskoga avfallsanläggning i Ystad
Spillepengs avfallsanläggning i Malmö
Måsalycke avfallsanläggning i S:t Olof
Trelleborgs avfallsanläggning

I Tagene på ÅVC står det att de tar emot "asfaltkakor".
Är du säker på att det är begränsat till enstaka "kakor"?
F fsn skrev:
Jag har kört ett par ton uppbruten asfalt till Renovas anläggningar i Göteborg utan några problem, kastades i containern för tegel och betong har jag för mig. Kärran lastade inte så mycket så fick köra tre ggr.
Ålrajt, kanske får ringa och kolla med min ÅVC då. Alla företag som varit här och gett offerter har sagt att jag inte får slänga det på ÅVC, men dom kanske bara vill tjäna pengar, jag vet inte.

Vettefan ändå om det är något jag vill ge mig på. Känns rätt slitigt? Hur bryter man ens upp det, räcker det med ett järnspett?
 
  • Gilla
lunnabo
  • Laddar…
N naikon skrev:
Ålrajt, kanske får ringa och kolla med min ÅVC då. Alla företag som varit här och gett offerter har sagt att jag inte får slänga det på ÅVC, men dom kanske bara vill tjäna pengar, jag vet inte.

Vettefan ändå om det är något jag vill ge mig på. Känns rätt slitigt? Hur bryter man ens upp det, räcker det med ett järnspett?
Beror på tjocklek men spett och skyffel räcker i många fall.
 
Unikt namn
Min ÅVC nekar all form av asfaltsinlämning.

Är hänvisad till en privat aktör i en annan kommun, där min kommun upphandlat ett pris om 700/ton, givet att asfalten är analyserad och jag har intyg att den innehåller mindre än X mg/ton av något giftigt jox.
 
F
N naikon skrev:
Ålrajt, kanske får ringa och kolla med min ÅVC då. Alla företag som varit här och gett offerter har sagt att jag inte får slänga det på ÅVC, men dom kanske bara vill tjäna pengar, jag vet inte.

Vettefan ändå om det är något jag vill ge mig på. Känns rätt slitigt? Hur bryter man ens upp det, räcker det med ett järnspett?
”Jorden är alltid frusen för lata svin”

Om det uttryckligen står ”asfaltskakor” på Renovas sida för återvinningscentralerna, tror du då att det är äe eller två kakor du får slänga?

Det kan vara så att det är helt olika regler för privatpersoner och för ett företag när det kommer till deponi. Det kan vara slitigt att bryta upp det, eller så kan det vara ganska lätt. Oavsett vilket så kommer du att bli svettig, se det som ett träningspass och en erfarenhet. Jag hade spettat mig igenom nån stans och sen hävstångsbrutit med spettet och en elller ett par träbitar under. Har du ytan att tillfälligt lägga upp det och det är ekonomiskt fördelaktigt så kan du bu alltid be firman gräva upp skiten med mingrävaren som dom eventuellt skall ha dit ändå och sen kör det till tippen själv.
 
Okej, en liten uppdatering från min sida ifall någon fortfarande är nyfiken

I november fick jag en offert från NCC på 30.000kr. Nu testade jag att be om en ny offert igen, liksom varför inte. Fick en ny kille som kom ut och kollade. Nu hamnade offerten på 20.000!!!
Sjukt att det kan skilja 50% bara beroende på vilken snubbe man får.

Kommer förmodligen tacka ja till detta. Eftersom jag fortfarande är delvis sjukskriven pga utbränning så kommer jag inte ge mig på att riva upp asfalten själv. Känns bättre att lägga den tiden på något annat
 
  • Gilla
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.