Hej,
Har en äldre VVB från 1988. Wasatherm på 80 liter som är inkopplad till gäststugan vid vårt sommarställe. Stora huset har separat inkoppling/system.
Skulle fylla den igår. Öppnade varmvatten-kranen i gästhusets badrum.
Öppnade kranen för inkommande vatten i systemet men missade att öppna ventilen till VVB. Det kom luft och vatten i kranen.
Efter en stund slog jag på strömmen till VVB.
Och sedan åkte jag hem från fritidshuset.
Kom sedan på att jag missade att öppna ventilen för inkommande vatten till VVB.
Det betyder att VVB ej var fylld med vatten.
Jag har nu idag på morgonen bett grannen slå av säkringarna till VVB.
Vad kan ha hänt nu?
Är VVB trasig?
På en instruktion på VVB står att den har en temperatur begränsare som bryter strömmen vid förhöjd temperatur i beredaren. Återställs genom att trycka in återställningsknapp. Se bif. Bild
Vet någon var den återställningsknapp är?
Tacksam för svar
AndersH
 
  • Etikett på en äldre Wasatherm VVB från 1988 med tekniska specifikationer, 80 liter, max 10 bar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturbegränsaren brukar vara en del av beredarens termostat och då synas som en liten rund knapp vid termostaten/temp.inställningsratt.
 
E etompau skrev:
Temperaturbegränsaren brukar vara en del av beredarens termostat och då synas som en liten rund knapp vid termostaten/temp.inställningsratt.
Tack för svar.
Menar du intill detta vred?
Tyvärr kan jag inte hitta någon knapp där.
 
  • Termostatvred inställt på 60 grader för drifttemperatur, otydlig vy av rörkopplingar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där syns ingen återställningsknapp. Du får leta under kåpan, där elkabeln kommer in och är ansluten osv.
 
E etompau skrev:
Där syns ingen återställningsknapp. Du får leta under kåpan, där elkabeln kommer in och är ansluten osv.
Ok, tack för informationen. Jag får kolla om jag hittar knappen då jag kommer ner till fritidshuset nu på söndag.
 
D Dilato skrev:
Sidan 13 i manualen:
[länk]
D Dilato skrev:
Sidan 13 i manualen:
[länk]
Hej,
Tack för manualen.
Den beskriver för en nyare modell än den som jag har.
På min VVB saknar eller hittat jag inte det el-lock som beskrivs i manualen.
Se bif bild
 
  • Varmvattenberedare utan synligt el-lock monterad i ett rörigt förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anders Hising skrev:
Hej,
Tack för manualen.
Den beskriver för en nyare modell än den som jag har.
På min VVB saknar eller hittat jag inte det el-lock som beskrivs i manualen.
Se bif bild
Hej,
Kom tillbaka till fritidshuset på lördag kväll.
Jag öppnade sedan ventilen för inkommande vatten till VVB och varmvatten kranen i gästhuset. Lite luft kom och när bara vatten kom ut stängde jag kranen. Efter 45 min var beredaren fylld. Jag tryckte då på återställningsknappen som satt mycket riktigt under VVB. Jag satte sedan på strömmen till VVB. Märkte att den lät lite och att den började värma. Efter ca 3 timmar kom det varmvatten ur kranen i gästhuset. Så skönt att det ordnade sig.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.