TRJBerg
Har en skruv som jag inte lyckas skruva ur. Den sitter i en betongputsad lecablocksvägg i ett badrum. Jag har ingen skruvmejsel eller bit som passar, den kan vara "sönderskruvad" s a s.
Hur kan jag enklast få loss den?
Bild nedan.

Närbild på en sliten skruv i en betongputsad lecablocksvägg med synliga repor runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Köpa bits som passar?
Borra ur?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
A Alexn72 skrev:
Köpa bits som passar?
Borra ur?
VIlken bits? Känner inte igen formen. Dessutom är det väldigt lite djup i "urtaget" i skruven.
Ja, borra ur förstår jag är en väg. Men har aldrig gjort det och vet inte hur man gör efter man borrat s a s.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
En klassiker för min del är att borra ett litet hål i mitten av skruven, centrerat via det pajade kryssspåret. Sedan knacka i en Torx av lämplig dimension i det nyss gjorda hålet. Då får man normalt sett ett superbra grepp och kan dra ur i stort sett vilken skruv som helst.

__
PS. Torx är ett fantastiskt bra system och fattar inte varför man klänger sig kvar vid Phillips etc kryss-spår i annat än leksakstillämpningar. En ytterligt liten T15-T20 kan dra stora moment och med liten risk att det slinter så att skruvskallens spår skadas. Genialt enkelt och stabilt system, borde vara standard överallt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Om du inte har rätt bits eller skruven är sönder så kan du antingen ta typ en torx-bit och slå fast den med en hammare och testa eller så kan du köpa såna här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/skruvutdragare-5-st-2000042008

I sista hand kan du borra upp skruven.

Hade det här problemet för nåt år sen och detta var vad jag kom fram till. Jag löste det med setet från Biltema. 🥳
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du inte har rätt bits eller skruven är sönder så kan du antingen ta typ en torx-bit och slå fast den med en hammare och testa eller så kan du köpa såna här:
[länk]

I sista hand kan du borra upp skruven.

Hade det här problemet för nåt år sen och detta var vad jag kom fram till. Jag löste det med setet från Biltema. 🥳
Kan fungera. Men är lite osäker om inte även den minsta är för stor för skruven.
 
TRJBerg
H Harald Blåtumme skrev:
En klassiker för min del är att borra ett litet hål i mitten av skruven, centrerat via det pajade kryssspåret. Sedan knacka i en Torx av lämplig dimension i det nyss gjorda hålet. Då får man normalt sett ett superbra grepp och kan dra ur i stort sett vilken skruv som helst.

__
PS. Torx är ett fantastiskt bra system och fattar inte varför man klänger sig kvar vid Phillips etc kryss-spår i annat än leksakstillämpningar. En ytterligt liten T15-T20 kan dra stora moment.
Låter som det kan fungera, har torx som är tillräckligt små tror jag. (Det är väl de som heter t ex T10H etc?) Men de små borren är inte på plats i borsetet typiskt nog.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan fungera. Men är lite osäker om inte även den minsta är för stor för skruven.
Finns i alla storlekar, kolla t.ex amazon.se
 
Finns ju div skruvutragarset på biltema etc, har dylikt också men upplever att de rätt klena splines som dessa använder är väsentligt mindre kraftfulla är vanliga Torx. Aldrig blivit imponerad av detta system, splines är för klena/grunda vilket gör att skruvextraktionsprojekten havererar för ofta..

Torx har en geometri, design som man får säga är "tried and true". Denna fattning hanterar just Torque dvs vridmoment på ett mycket bra sätt, av de standardfattningar som finns vad gäller skruv och får sägas är extremt optimalt för de olika storlekarna T10-T50 och mer.

I litet uppskalad verson T40 så blir jag helt häpen av att man kan slå i BigDog 10mm x 200 mm med T40-huvud med en maskin som kör 340 Nm slagmoment, i tryckta reglar. Detta med rätt enkla Biltema T40-bits, inga specialare alls. Inget går sönder, bara mata på. Klockrent.

Tricket att slå in en Torx av lämplig dimension är helt överlägset div andra system, men som sagt man kan behöva förborra litet för aktuell Torx-dimension.
___
Självklart. Borrar man ett hål i lämplig dimension och knackar i en Torx-bit så blir det ju bara en approximation av vad det vore med en "riktig Torx". Men är det tajt nog så blir det nära nog vad det vore med rätt Torx-fattning. Man får supergrepp helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Har löst det genom "våld". Dvs bytte till bit från annan bitsats och applicerade maximalt tryck plus väldigt små ansatser. Det fick loss skruven. (Använde skruvdragare.)
Tack för tipsen, de kommer till nytta när jag kommer till en skruv som fastnat helt.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Och har man, eller vill skaffa, så är en mutterknackare perfekt speciellt med gamla stjärnskruvar.
En vanlig skruvdragare riskerar bara att förvärra.
Har renoverat två bryggor och bytt trallen ovanpå med mutterknackare där den utan problem fick loss stjärnskruven och även utan att vrida av dem. Klarar mig med en sådan här liten för det mesta.
En mutterknackare och en skruvdragare i en verktygsväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvmejsel med PZ2-bits och en bred gummisnodd som "mellanlägg", pressa så hårt du bara kan!
 
MrJay
Här har du ett beprövat tips för nästa gång som i motsats till flesta förslag här *inte kostar pengar* ellet gör åverkan.


Edit: @Freee123 kom med samma förslag några sekunder innan
 
MultiMan
A AndersS skrev:
Och har man, eller vill skaffa, så är en mutterknackare perfekt speciellt med gamla stjärnskruvar.
En vanlig skruvdragare riskerar bara att förvärra.
Har renoverat två bryggor och bytt trallen ovanpå med mutterknackare där den utan problem fick loss stjärnskruven och även utan att vrida av dem. Klarar mig med en sådan här liten för det mesta.
[bild]
Kan intyga att mutterknack är väldigt effektivt även på mindre saker än vad man normalt tror ska fungera. Senast minns jag en liten och totalt fastrostad M6-mutter till bakrutetorkare på en SAAB. Att segdra på vanligt sätt var omöjligt, men knacket från Makitan drog loss den utan skador på ett par sekunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.