När jag flyttade in i mitt hus för drygt 20 år sedan, spökade det ganska mycket. Det handlade mest om att jag och flera andra såg människor i huset. De var alla ganska bleka och delvis genomskinliga.
Under 2-3års tid utspelade sig ofta samma scen. En äldre man och kvinna kom ut från ett av våra sovrum. Mannen fortsatte att gå nerför trappen, medans kvinnan stannade vid trappen och tittade efter dem. Sen försvann de , genom att blekna bort. Även min hund såg och reagerade på detta. Jag var inte rädd utan bara faschinerad, på något sätt.
Några år senare när jag var ensam hade jag gått och lagt mig sent. Då började det knacka och slå i huset. Värre och värre blev det.efter en stund skakade hela huset. Det bankade och slog infernaliskt. Det var också som någon satt på taket, och slog i plåttaket med en hammare, så mycket det orkade. Jag var mer än livrädd. Men efter stund började jag liksom tänk för mig själv "kom och ta mig då, gör vad du vill, jag är inte rädd". Då plötsligt slutade det. Efter den dagen syntes inga spöken till mer.

Nej...jag har inga vetenskapliga belägg för att det finns spöken.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Här har vi Curry som splkena får i krysset! Det har gjort att det håller sig borta

Vi hade en kvinna här som mumlade nått om att man aldrig ska bygga hus utan att hon får gå runt med ståltråd och idiotförklara alla

Men vet ni. Vi betalade henne 50.000 och efter det sa hon att hon kunde garantera Curry i krysset för alla spöken!

Så skönt med människor som har öppna sinnen och skiter i fakta och vetenskap 😆❤️

Skämt åsido. Nej inga spöken här och då har det bott folk här i 2000 år så en massa tragedier måste ha skett.
Däremot trähus och det knarrar och har sig med vädret. Mysigt!
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
När jag flyttade in i mitt hus för drygt 20 år sedan, spökade det ganska mycket. Det handlade mest om att jag och flera andra såg människor i huset. De var alla ganska bleka och delvis genomskinliga.
Under 2-3års tid utspelade sig ofta samma scen. En äldre man och kvinna kom ut från ett av våra sovrum. Mannen fortsatte att gå nerför trappen, medans kvinnan stannade vid trappen och tittade efter dem. Sen försvann de , genom att blekna bort. Även min hund såg och reagerade på detta. Jag var inte rädd utan bara faschinerad, på något sätt.
Några år senare när jag var ensam hade jag gått och lagt mig sent. Då började det knacka och slå i huset. Värre och värre blev det.efter en stund skakade hela huset. Det bankade och slog infernaliskt. Det var också som någon satt på taket, och slog i plåttaket med en hammare, så mycket det orkade. Jag var mer än livrädd. Men efter stund började jag liksom tänk för mig själv "kom och ta mig då, gör vad du vill, jag är inte rädd". Då plötsligt slutade det. Efter den dagen syntes inga spöken till mer.

Nej...jag har inga vetenskapliga belägg för att det finns spöken.
Så… du erkänner ju att du är en ”alternativ tänkare” nu 😘
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
"Spökar det här?"
"Nej, jag har bott här i 600 år och inte sett nåt."


Skämt åsido, det kan mycket väl finnas dimensioner för själar, tillika möjligheter för förflyttning i tid och rum, som vi inte känner till eller förstår.
Det är ganska trångsynt att helt utesluta sådant.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Så… du erkänner ju att du är en ”alternativ tänkare” nu 😘
Erkänna att jag tänker spöken🤪.
 
Alternativ värld sånt har jag svårt att se som helt seriöst
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att det finns!
För visst vore det kul att få komma igen efteråt och "underhålla" väl utvalda vänner (och ovänner)
Nog har väl de flesta av oss upplevt fenomen som inte direkt går att förklara med nuvarande vetenskap
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag hoppas verkligen att det finns!
Ja, det är nog många som håller med dig men att tro på något för att man så gärna vill det - för att man mår bättre av det, för att det ger ett hopp inför framtiden eller underhåller en dröm om ett bättre liv efter detta är inte tillräckligt för att kalla det kunskap.

Dessvärre är det just av de skälen som människor tror på saker som inte har med kunskap att göra. Människan har skapat gudarna, inte tvärtom. De som är övertygade om att detta är vårt ändliga liv väntar inte passivt på att ett nytt liv tar sin början i en annan värld utan lever utifrån det faktum att detta är vår tid på jorden, vårt enda liv.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Nog har väl de flesta av oss upplevt fenomen som inte direkt går att förklara med nuvarande vetenskap
Högst tveksamt skulle jag säga. Det finns säkert många som har upplevt något dom de inte kan komma på någon vetenskaplig förklaring för, eller föredrar andra förklaringar. Men det innebär inte att det inte går att förklara vetenskapligt.
 
Claes Sörmland
DiverPro DiverPro skrev:
Hade en riktigt skum helg hos min far när jag var 17 år, ute på landet och var själv i två dagar förutom farsan hund. Kom ett oväder från ingenstans och helvetet bröt loss, låg på övervåningen med hunden i sängen, dörren står på glänt och det lyser plötsligt ett blåaktigt sken som lyser upp hela undervåningen som sedan försvinner, cirka 10 sekunder efter är det precis som att någon springer upp för trappan, hunden ställer sig upp och morrar och kollar mot trappan…får mod nog att gå upp och slänga igen dörren och låsa, hunden sitter och morrar och kollar intensivt mot dörren tills jag tillslut somnar. Får fortfarande kalla kårar bara jag tänker på det och då är det snart 30 år sedan 😱
Har också barndomsupplevelser från ett åskväder på en skärgårdsö. Blå plasma som sakta rörde sig mellan eluttagen i hela huset som vandrande "bollar". Jäkligt spöklikt. Dagen efter var elskåpet på stolpe helt sönderbränt.
 
  • Gilla
DiverPro
  • Laddar…
Var med om något oförklarligt när jag var 15 år, vaknade på natten av att det satt en lilafärgad tomte på en moped vid sängkanten, när jag tilltalade honom sa han bara sch och startade moppen så rummet fylldes av blårök och avgassmatter.
När föräldrarna kom rusande och slet upp dörren försvann tomten med fullt gaspådrag genom fönstret och med ett hoho var han borta.
Efter den chocken bestämde jag mig för att aldrig skaffa ett fortskaffningsmedel med färre än fyra cylindrar och det har jag hållit.

Föräldrarna talade aldrig om den händelsen för sedan, det är första gången jag berättar det nu för någon utomstående.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag är övertygad om att många råkar ut för saker som är väldigt svåra att förklara vetenskapligt.

När man var yngre och ska sova själv eller gå och lägga sig själv första gångerna. Jag kom att jag lämnade stereon på i vardagsrummet. För att kunna skylla allting på musiken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.