Skulle ansluta dagvattenbrunn till kommunens nya rör, så stöter vi på inkommande el från -42, en rostig sak under keramikplattor. Känns som att den borde bytas men gubben från kommunen sa inget. Dessutom ligger den nära dagvattnet ? Kommunen har skarvat den på sin sida när dom grävde i gatan så dom visste att det var nära, hur ska vi tänka ?
 
Claes Sörmland
Elservisen är nätägarens så man väntar väl vanligen på deras underhållsprogram som i princip är att inte göra något förrän den fallerar.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Elservisen är nätägarens så man väntar väl vanligen på deras underhållsprogram som i princip är att inte göra något förrän den fallerar.
Deras problem är ofta att de inte kan tvinga abonnenterna att vidta åtgärder, och därför har svårt att planera löpande underhåll. Resultatet blir då som du säger att de inte gör något förrän det fallerar och kunden tvingas göra något av den anledningen.

Mitt hus hade tidigare ett klassiskt sopskåp i fasaden där elskåpet satt över. När jag tog bort sopskåpet kontaktade jag nätbolaget och ville att de skulle komma hit och leda om sin kabel. Dels satt den lite dumt direkt på regeln för garagdörren, dels gick den utan rör utanpå väggarna, och dels så gjorde den flera onödiga nittiogradersböjar för att navigera runt sopskåpet. Jag ville ha den rakt upp ur marken, i ett rör, rakt upp till mätarskåpet.

Nätbolaget var inte jättesugna på att leda oms serviskabeln även om det var ett enkelt jobb, men föreslog snabbt att vi kanske skulle passa på att byta hela servisen. Jag tackade givetvis ja, och nu har jag en ny fin serviskabel i rör, på rätt djup och som kommer in i ett nytt uppdaterad mätarskåp.

Så mitt tips är att alltid kontakta nätbolaget, för man kan bli positivt överraskad!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Testa att ringa nätbolaget för att höra om de är intresserade av utbyte och om det i så fall drar med sig några kostnader. Själva kabeln är som andra nämnt deras ansvar, men beroende på hur anläggningen ser ut inne i huset kan det vara att du åker på ombyggnad av serviscentral och/eller mätartavla. Dessa delar är du ägare till.

Om ni inte väljer att byta kabeln nu kan det ändå vara en god idé att lägga ned ett tomrör så du slipper gräva upp trädgården den dagen kabeln måste bytas. Normalt kräver nätbolagen att det är ett 50 mm gult dubbelväggigt rör med slät insida. Kom ihåg att täta ändarna så det inte fylls med jord.
 
O Oldfart skrev:
Deras problem är ofta att de inte kan tvinga abonnenterna att vidta åtgärder, och därför har svårt att planera löpande underhåll. Resultatet blir då som du säger att de inte gör något förrän det fallerar och kunden tvingas göra något av den anledningen.

Mitt hus hade tidigare ett klassiskt sopskåp i fasaden där elskåpet satt över. När jag tog bort sopskåpet kontaktade jag nätbolaget och ville att de skulle komma hit och leda om sin kabel. Dels satt den lite dumt direkt på regeln för garagdörren, dels gick den utan rör utanpå väggarna, och dels så gjorde den flera onödiga nittiogradersböjar för att navigera runt sopskåpet. Jag ville ha den rakt upp ur marken, i ett rör, rakt upp till mätarskåpet.

Nätbolaget var inte jättesugna på att leda oms serviskabeln även om det var ett enkelt jobb, men föreslog snabbt att vi kanske skulle passa på att byta hela servisen. Jag tackade givetvis ja, och nu har jag en ny fin serviskabel i rör, på rätt djup och som kommer in i ett nytt uppdaterad mätarskåp.

Så mitt tips är att alltid kontakta nätbolaget, för man kan bli positivt överraskad!
Kunden tvingas inte alls göra något. Det är nätägarens ansvar att vidmakthålla funktion i serviskablar. Går de sönder så får nätägaren byta eller laga, det är ju det man betalar för med nätavgift.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.