Köpte nyligen en Ecovacs Winbot W1 Pro och jag måste säga att den gör ett väldigt bra jobb, men nu är lösningen (vätskan) slut (två flaskor) och jag har bara tagit insidan ännu.

Det blir ju rätt dyrt med original lösningen, så frågan är om man kan blanda ihop något som fungerar själv?

Vanlig fönsterputs med ammoniak ska man tydligen inte använda, då det kan fräta på spraymunstycken och skapa "klegg"...
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Flaska med ECOVACS WINBOT rengöringsmedel på ett träbord, märkt "Wild Bluebell", 230ml.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit flaska med blå text och etiketter ligger på en träyta, innehållande en icke identifierbar rengöringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om flaskans duschmunstycke går sönder är väl inte avgörande - du duschar/sprejar ju ändå på tvättpaddarna före och flaskan kan ersättas med en blomspruteflaska - eller har maskinen egen tank för tvättlösning??? - i såfall är det väl bara att köra renvatten/destvatten i den efter användning för att få bort kvarliggande tvättvätska som senare kan torka in.

Ammoniak är bland de bästa fettlösande/såpifierande tillsatsen man kan ha i en fönstertvättlösning - betydligt bättre än motsvarade alkoholbaserad dito som flaskans innehåll verkar bestå av...

att de skriver som de gör är för att skrämma dig och inte börja leta efter andra produkter då en stor del av extrapengarna för produkten är att sälja förbrukningsvara inklusive flaskorna med vätska för dyra pengar..

om man ser på flaskan (ser inte allt) verkar lösningen vara mer lik ganska utspädd spolarvätska för bil...
CMIT/MIT är förövrigt konserveringsmedel...

Jag skulle ogenerat prova olika lösningar - tex CIF-powershine windows&glass (har ammoniak i sig)

förmodligen skulle lite diskmedel, en smula ammoniak (typ 1 tsk på en halvliter) också fungera - lite beroende på hur mycket rester det lämnar efter sig - man får prova sig fram... använder du batterivatten så blir det mindre med rester än om du använder kranvatten.

Själv är jag lite förundrad att man köper en hel robot för att putsa fönster - då det inte såg helt enkelt ut i instruktionen - men med stora glasytor kanske det ändå är värt !?
 
Tack för svar!

Den har en egen tank och spraymunstycken, så den kör omkring och sprutar själv.
Ja, antagligen så skräms de så man ska köpa deras överprisade lösning.

Tänkte testa med att blanda avjoniserat vatten (batterivatten) med ättika och några droppar diskmedel... Tips jag hittade på nätet.

Vi har väldigt mycket fönster och totalt 9 st. på 2x2,2m på andra våningen som är en pest att putsa utvändigt då man inte kan få stegen på något vettigt sätt och alla skrapor med skaft jag testat har alltid lämnat ränder...

Roboten gör ett riktigt bra jobb, och det räcker med en trappstege så jag får fast den på fönstret i nedre kant, så jag slipper långa stegen.
 
det är bara att prova - så länge tvättlösningen inte är kvar och ursköljd med vatten/destvatten när det är färdiganvänt för en längre tid i tank/sprutsystemet så kan jag inte se att pump och sprutmunstycket skulle ta skada av det. Används det dagligen under en period så tror jag inte att man behöver tömma systemet på tvättlösning.

det fins dock något att ha i bakhuvudet är att ättika i hög koncentration kan ge sig på en del plaster, dock knappast i 12 eller 6% lösning som är ytterligare utspädd i vatten, medans torr-vattenfri ättiksyra kan tex. lösa/mjuka upp epoxyplaster.

aceton skall man också se upp för då det ger sig på många plaster (typisk PC-plaster) och dessvärre kan spolarvätska för bil innehålla mindre delar av det... förr - på den tiden CD-skivor var vardagsmat så kunde man prova på en sådan kasserad skiva och blev det märken/matthet kvar av tex. spolarvätska så skall man inte använda den till att rengöra olika plaster.
 
Redigerat:
Hej, jag är i samma sits som du.
Medlet är slut och vill gärna hitta något prisvärt alternativ.

Nyfiken på om du kom fram till ett alternativ?
 
T TONGUN skrev:
Hej, jag är i samma sits som du.
Medlet är slut och vill gärna hitta något prisvärt alternativ.

Nyfiken på om du kom fram till ett alternativ?
avjoniserat vatten (batterivatten) med ättika och några droppar diskmedel.

Jag har blandat i en halvliters flaska ca. 1 tsk diskmedel (Yes), 0,5dl 24% ättika och sen avjoniserat vatten.
Det verkar fungera bra, men jag upplever att det är lite känsligare för sol än originalet, så man får vänta på skugga/mulet väder.
 
  • Gilla
TONGUN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.