P perka99 skrev:
Behövs det på redan målade ytor också? Osäker på vilken typ av färg det är målat med innan
Jag skulle inte chansa att måla utan att grunda. I länken till färgen du la upp finns bra instruktioner. I båda fallen de beskriver (täta el porösa ytor) skriver de att silikatbinder ska användas.
 
D Dublin skrev:
Jag röstar också för silikatfärg. Är lite nyfiken på var du läste att behovet av silikatfärg är en missuppfattning?
Vissa varuhus rekommenderar plastfärg i källare. ”Bättre att lösa eventuella fuktproblem ifall du har dem. För om du har dem hjälper ändå inte silikatfärg. Och har du dem inte är akrylat bättre.” Så säger de. Vet inte varför.
 
D Dublin skrev:
Jag skulle inte chansa att måla utan att grunda. I länken till färgen du la upp finns bra instruktioner. I båda fallen de beskriver (täta el porösa ytor) skriver de att silikatbinder ska användas.
Sant, hade hoppats på att det skulle räcka med 1 strykning med enbart silikatfärgen. Provmålade en liten del av väggen och färgen verkar fästa men det kanske tar ett tag innan den eventuellt lossnar
 
P perka99 skrev:
Sant, hade hoppats på att det skulle räcka med 1 strykning med enbart silikatfärgen. Provmålade en liten del av väggen och färgen verkar fästa men det kanske tar ett tag innan den eventuellt lossnar
Tror inte att du märker något direkt, däremot hanterar den inte fuktvandringen lika bra och riskerar att lossna om väggen blir fuktig.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vissa varuhus rekommenderar plastfärg i källare. ”Bättre att lösa eventuella fuktproblem ifall du har dem. För om du har dem hjälper ändå inte silikatfärg. Och har du dem inte är akrylat bättre.” Så säger de. Vet inte varför.
Skulle säga att det beror på okunskap. Sen gäller det som vanligt att anpassa materialvalet efter omständigheterna, är väggen väldigt fuktig eller handlar det om ett rum som ska vara permanent bostadsutrymme så finns det nog absolut fog för att se över ev dränering. Men med lite/måttlig fukt i en källarvägg är silikatfärg absolut ett bättre val än akrylatfärg. Den måste så klart appliceras efter tillverkarnas anvisningar. All silikatfärg som jag känner till ska grundas utblandad med silikatbinder - har personalen i en bygghandel missat det, ja då har man inte koll på det man borde ha koll på...
 
D Dublin skrev:
Tror inte att du märker något direkt, däremot hanterar den inte fuktvandringen lika bra och riskerar att lossna om väggen blir fuktig.
Slut på Beckers binder på Bauhaus där jag bor, tror du man kan måla med alcros binder istället?
Den ska inte blandas med färgen utan man grundmålar med den först
 
P perka99 skrev:
Slut på Beckers binder på Bauhaus där jag bor, tror du man kan måla med alcros binder istället?
Den ska inte blandas med färgen utan man grundmålar med den först
Ingen aning. Det är nog en fördel att hålla sig till samma fabrikat, samtidigt är det väl i princip samma innehåll i alla.
 
N
Alcro och beckers är ju samma fabrikat och samma ägare.
Så inga problem alls.
Silikat fäster på allt, så oavsett binder eller inte skulle jag inte känna mig orolig alls.
Klart att det är bra, men företag vill sälja så mycket som möjligt.
Kanske inte ens gör någon skillnad för gemene man.
Målar bara med alcros silikat (dock sällan), har inge minne av binder.
Målar oftast med kalkfärg 246 eller keim silikat, och då har vi ju iof fixativ.
 
É
Jag har nya putsade källarväggar med c-bruk längst ut. Ingen fukt då det är nytt men tänkte ändå ta Beckers silikatfärg.

Är mina väggar ”tät yta” eller ”porös yta”? Putsen suger väl vatten…


Beckers skriver:
TÄTA YTOR, GRUNDNING: Täta, fasta och hårda ytor grundas en gång med en blandning av Beckers Silikatbinder och Beckers Silikatfärg i proportion 1:2

PORÖSA YTOR, GRUNDNING: Porösa, sugande underlag grundas med en blandning av Beckers Silikatbinder och vatten iproportion 1:1.
 
N
tät yta
 
É
N neo11 skrev:
tät yta
Ok tack då satsar jag väl på den varianten där man spär bindemedlet med vanlig färg 50/50. Och sen ett lager bara färg efter det.
 
N
50/50 är väl 1:1,skulle du inte köra 1:2.
66% färg o 33% binder eller vad det hette.
 
É
N neo11 skrev:
50/50 är väl 1:1,skulle du inte köra 1:2.
66% färg o 33% binder eller vad det hette.
Ah, tack jo det har du rätt i 🙂
Målar imorgon så hinner tänka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.