M Målarns. skrev:
Kommunen kom ut på uppdrag av lantmäteriet och letade upp de ursprungliga gränsrören. Alla hittades. Tydlig gräns finns och det är den som är giltig. Inget annat.

Med vänlig hälsning, Målarns
Jag skulle till att börja med köra ner kvastskaft/liknande i de gränsrör som finns i vardera hörn som vetter mot grannen och dra ett snöre/rep mellan dem för att tydligt markera var min tomt börjar. Sedan upplysa grannen om att "där är tomtgränsen, jag vill inte ha dina växter dikt an mot mitt hus så jag vill att du snarast flyttar dem" och ge henne en rimlig tid (1-3 månader) att flytta sina växter. Samma med häcken.

Jag skulle också i samma veva upplysa om att jag inte vill ha staketet på min sida och att de snarast ska montera bort den del som är över tomtgränsen (här fyller snöret ännu en funktion som markering av tomtgräns) och ge dem max två veckor att ta bort, annars tar du själv bort den delen av staketet.

Gör detta skriftligt, antingen med lapp i brevlådan och fota eller lämna över det personligen och ta en selfie med henne 😉
Håll en vänlig men bestämd ton i samtalet/lappen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Målarns.
  • Laddar…
Angående frågan om växtlighet så räknas allt som står för permanent bruk på din fastighet som fastighetstillbehör. Planket på din sida och växterna tillhör alltså dig.

Dags att sätta igång or röja?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Angående frågan om växtlighet så räknas allt som står för permanent bruk på din fastighet som fastighetstillbehör. Planket på din sida och växterna tillhör alltså dig.

Dags att sätta igång or röja?
Du får gärna presentera något stöd för tolkningen att ex. en förrådsbod automatiskt blir fastighetsägarens om någon (medvetet eller omedvetet) placerar sitt bygge på fel sida gränsen.
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du får gärna presentera något stöd för tolkningen att ex. en förrådsbod automatiskt blir fastighetsägarens om någon (medvetet eller omedvetet) placerar sitt bygge på fel sida gränsen.
Finns det historiska exempel på konsekvensen av att såga itu en bod t ex för att halva är över tomtgränsen? Sett bilder på ett sånt fall men vet inte vad som hände sen
 
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Finns det historiska exempel på konsekvensen av att såga itu en bod t ex för att halva är över tomtgränsen? Sett bilder på ett sånt fall men vet inte vad som hände sen
Ingen aning, jag tycker det naturliga är att en bod jag bygger är min. Placerar jag den fel är den fortfarande min och markägaren kan uppmana mig att flytta den, det blir inte automatiskt markägarens.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
Ingen aning, jag tycker det naturliga är att en bod jag bygger är min. Placerar jag den fel är den fortfarande min och markägaren kan uppmana mig att flytta den, det blir inte automatiskt markägarens.
Det är just så juridiken ser ut.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Angående frågan om växtlighet så räknas allt som står för permanent bruk på din fastighet som fastighetstillbehör. Planket på din sida och växterna tillhör alltså dig.

Dags att sätta igång or röja?
Nej, växter och plank de måste ha kommit i samme ägares hand som fastigheten för att de ska bli fastighetstillbehör. D v s om jag kommer och planterar en rododendronbuske på din fastighet utan din tillåtelse så är den fortfarande min lösa egendom. Om däremot en björk spontant slår upp på din mark så är den din fasta egendom.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Är det inte så att på rot stående växter och träd alltid hör till fastigheten? Eller räknas de som ”föremål”?
 
Claes Sörmland
De på rot stående växterna listas som fastighetstillbehör i jordabalken, så de beskrivs ungefär som föremål. De måste som sagt ha kommit i samma ägares hand för att bli en del av fastigheten, därav att jag behåller ägandet av min rododendronplanta även om jag planterar den på någon annans fastighet men inte skänker den till fastighetsägaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De på rot stående växterna listas som fastighetstillbehör i jordabalken, så de beskrivs ungefär som föremål. De måste som sagt ha kommit i samma ägares hand för att bli en del av fastigheten, därav att jag behåller ägandet av min rododendronplanta även om jag planterar den på någon annans fastighet men inte skänker den till fastighetsägaren.
Låter orimligt att träd som en granne planterat på fel sida tomtgränsen skulle tillhöra grannen. Hur får man bort dem då? Jag efterlyste riktiga exempel på vad som händer om man sågar bort del av byggnad, monterar ner plank eller sågar ner granar kan väl tilläggas
 
Claes Sörmland
Det är som med annat som finns på ens mark som är annans lösa egendom. Man uppmanar ägaren att avlägsna föremålet. Sen finns ju kronofogden att nyttja om man behöver våldsmonopolet till hjälp. Man kan också gå till tingsrätten också och där få en dom som instruerar ägaren att avlägsna sin lösa egendom.

Sen har ju växter förmågan att växa till sig vilket försvårar hela tolkningen när åren går. Planterar jag en 1,2 m skolad lindplanta på någon annans mark så får jag nog stora svårigheter att hävda att den 20 m höga linden några årtionden senare tillhör mig. Dels har trädet vuxit till så att det helt saknar likhet med vad jag en gång planterade och dels så har jag lämnat min egendom på annars mark under lång tid. Jag utgår från att rätten finner att trädet då tillhör fastigheten som fast egendom. Men om vi talar ett år efter min plantering så kan trädplantan nog med framgång hävdas vara min lösa egendom.

Har inte läst något fall om detta från HD. Någon som känner till något gammalt fall från 1900-talets början?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Miriam Rauthing Miriam Rauthing skrev:
Låter orimligt att träd som en granne planterat på fel sida tomtgränsen skulle tillhöra grannen. Hur får man bort dem då? Jag efterlyste riktiga exempel på vad som händer om man sågar bort del av byggnad, monterar ner plank eller sågar ner granar kan väl tilläggas
Att du tycker det är orimligt betyder inte att du har rätt. Planterar jag ett träd på min grannes tomt är det fortfarande mitt träd och grannen får inte hur som helst ta bort det.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
D din granne skrev:
Att du tycker det är orimligt betyder inte att du har rätt. Planterar jag ett träd på min grannes tomt är det fortfarande mitt träd och grannen får inte hur som helst ta bort det.
Att det är ditt träd, ser du, för ditt träd ligger sedan utanför min tomtgräns. Idioter som planterar på andras tomter, är inget som hindrar att man kapar/gräver upp det och kastar ut från sin egen tomt.

Om träd eller buskar överlever dit jag har kastat de, skiter jag fullständigt i.
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
D din granne skrev:
Att du tycker det är orimligt betyder inte att du har rätt. Planterar jag ett träd på min grannes tomt är det fortfarande mitt träd och grannen får inte hur som helst ta bort det.
Jag frågade efter exempel på vad som händer, rättsfall, domar, du har inget att komma med eller?
 
S Sernando skrev:
Att det är ditt träd, ser du, för ditt träd ligger sedan utanför min tomtgräns. Idioter som planterar på andras tomter, är inget som hindrar att man kapar/gräver upp det och kastar ut från sin egen tomt.

Om träd eller buskar överlever dit jag har kastat de, skiter jag fullständigt i.
Det finns massor av exempel på detta, de här så absurt som dom säger. T.ex. om du tar över en hyresrätt och förrådet är fyllt av tidigare ägares saker. Det kunde man ju tro att man kan ringa och säga hämta detta inom två veckor eller så kastar jag det. Men det finns fall där den som slängt fått betala rubbet. Den riktiga vägen är mycket lång och går via Kronofogden....
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.