Hej på er!

Ny gårdsägare som planerar att bygga hönshus mot en gammal lada. När jag inspekterar skicket så inser jag att syllen på kortsidan är helt mjuk och rutten och behöver bytas. Skicket på långsidorna är betydligt bättre. Så min fråga till er är hur man bäst går tillväga för att byta ut den på kortsidan. Kan man lyfta i hörnor med domkraft eller liknande eller riskerar man att hela bygget faller då?
Hur gör folk? Tanken är att på sikt rusta upp hela ladan, men skulle helst om möjligt endast vilja byta denna kortsida så jag kan bygga hönshuset denna sommar samt måla om/byta de slitna plankorna, för att åtgärda resterande delar allt eftersom. Dum tanke?
Tar tacksamt emot alla råd jag kan få.
 
  • En traditionell rödmålad lada med slitna träplankor och ett tinnande tak som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en gammal lada med fokus på den skadade och ruttna syllen som behöver bytas ut, träbjälkar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rutten träsyll i ett gammalt lada med spade och löv, indikerar behovet av reparation och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedre delen av en ladas träfasad med synlig skada och röta på syllen närmast marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen lada med rutten syll och slitna plankor vid marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lada med slitet träplankverk och mossbeläggning, markerar behovet av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
D
Domkraft och lite förstärkningar där det kan behövas både provisoriskt för underhållet, samt för permanent.

Även en ny offerbäda längst ner kanske samt bättre grundstenar och syllpapp.
 
D din granne skrev:
Domkraft och lite förstärkningar där det kan behövas både provisoriskt för underhållet, samt för permanent.

Även en ny offerbäda längst ner kanske samt bättre grundstenar och syllpa
D din granne skrev:
Domkraft och lite förstärkningar där det kan behövas både provisoriskt för underhållet, samt för permanent.

Även en ny offerbäda längst ner kanske samt bättre grundstenar och syllpapp.
Hej och tack för svar!
Okej, offerbräda är nytt för mig. Men så jag kör på domkraft och eventuellt stöttning på resterande delar under lyftet, på med bättre stenar/betongplattor, sen på med syllpapp, sen på med offerbräda och till sist syll?
är offerbrädan detsamma som syllen i dimensioner mm? Och vad är det man ber om på brädgården? En syllbräda och en offerbräda med samma dimensioner? Är ny på detta om det inte framgår 😝
 
D
E elnovisen88 skrev:
Hej och tack för svar!
Okej, offerbräda är nytt för mig. Men så jag kör på domkraft och eventuellt stöttning på resterande delar under lyftet, på med bättre stenar/betongplattor, sen på med syllpapp, sen på med offerbräda och till sist syll?
är offerbrädan detsamma som syllen i dimensioner mm? Och vad är det man ber om på brädgården? En syllbräda och en offerbräda med samma dimensioner? Är ny på detta om det inte framgår 😝
Offerbräda är för att fixa till panelen längst ner som ser ut att ha gjort sitt. Har inget med syll att göra.

Jag tror det viktigaste är att du förstärker upp ladan innan du börjar, den ser ut att luta och vara i lite halvrisigt skick. Obra om de tippar när du gör ingreppet.

Ta bilder på insidan av väggen/väggarna så man kan se den bärande stommen. Gärna så man ser en hel vägg på samma bild 😉
 
Redigerat:
Här kommer lite fler! Kan lägga ut fler bilder om det behövs imorgon, då det måste rensas bort ett och annat ☺️
 
  • Ostädad vindsutrymme med träreglar och grenar som behöver rensas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsutrymme med diverse föremål, verktyg och en steges meterslåda framför träväggar och takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad lada med verktygslåda, trädgårdsredskap och bräder vid en trästege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsutrymme i trä med stöttande balkar och upplagd ved i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inte något större fel på syllstocken. Däremot är ju mycket av panelen dålig/rutten i nerkant. Om jag nu inte ser, och syllstocken verkligen är dålig. Så får du börja med att ta bort panelen på kortsidan. Sen byter man lättast en tredjedel/fjärdedel i taget. Man skruvar lättast fast en liten regel ovanför delen som ska bytas. Den regeln används för att kunna lyfta syllstycket några centimeter, så den kan tas bort och ersättas. Sen fortsätter du med nästa bit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.