Hej!

Jag mätte radonhalten i min källare i vintras över 4 månader. Resultatet kom in på ca 40-50 Bq/m3.

Jag är nu i full färd att ta bort plastmattan som legat fastlimmad mot betonggrunden i källaren sen 1974, och undrar om ni tror detta kan medföra att radonhalten blir högre?

Tacksam för svar!
M
 
Troligvis då mattan är difftät, det brukar alltid vara lite sprickor i betong och kan det bli pyspunka in från underjorden. Det värde du har är perfekt om det markradon ni har i området. Går inte att komma till noll.
 
J jonaserik skrev:
Troligvis då mattan är difftät, det brukar alltid vara lite sprickor i betong och kan det bli pyspunka in från underjorden. Det värde du har är perfekt om det markradon ni har i området. Går inte att komma till noll.
Så du tror det eventuellt är ”idiotiskt” av mig att ta bort plastmattan?
Plastmattan har suttit där i 50 år och det kan mkt väl finnas instängd fukt/mögel där under, och därför skulle jag vilja riva bort den :/
 
R
Regenholz Regenholz skrev:
Hej!

Jag mätte radonhalten i min källare i vintras över 4 månader. Resultatet kom in på ca 40-50 Bq/m3.

Jag är nu i full färd att ta bort plastmattan som legat fastlimmad mot betonggrunden i källaren sen 1974, och undrar om ni tror detta kan medföra att radonhalten blir högre?

Tacksam för svar!
M
Vad tänker du lägga på golvet istället?
 
R Rejäl skrev:
Vad tänker du lägga på golvet istället?
Heltäckningsmatta som släpper igenom fukt tänkte jag, som andas
 
R
Regenholz Regenholz skrev:
Heltäckningsmatta som släpper igenom fukt tänkte jag, som andas
Har du fuktproblem? Risken är ju stor som jonaserik skriver att det kommer att öka radonhalten..
 
R Rejäl skrev:
Har du fuktproblem? Risken är ju stor som jonaserik skriver att det kommer att öka radonhalten..
Det vet jag egentligen inte, inga större åtminstone. Men jag ska bygga en hel studio i källaren och vill ogärna upptäcka fukt först efter att allt är byggt. Därför föredrar jag att riva allt och göra från grunden.
Men om det finns sprickor i betongen, kan jag inte täppa igen dom på annat sätt än att en plastmatta ska behöva täppa igen dom?
 
R
Regenholz Regenholz skrev:
Det vet jag egentligen inte, inga större åtminstone. Men jag ska bygga en hel studio i källaren och vill ogärna upptäcka fukt först efter att allt är byggt. Därför föredrar jag att riva allt och göra från grunden.
Men om det finns sprickor i betongen, kan jag inte täppa igen dom på annat sätt än att en plastmatta ska behöva täppa igen dom?
Alla betong plattor har sprickor, man kan montera tätskikt för att göra det gas tätt men det låter lite overkill om ni inte har väldigt höga radonvärden i området..
 
Det ska tydligen var ett område med väldigt liten radonhalt i marken enligt min granne som verkar påläst. Men OM det nu ska bli en höjd radonhalt så borde det väl inte vara en dubblering eller liknande gigantisk förändring? 😬
 
R
Regenholz Regenholz skrev:
Det ska tydligen var ett område med väldigt liten radonhalt i marken enligt min granne som verkar påläst. Men OM det nu ska bli en höjd radonhalt så borde det väl inte vara en dubblering eller liknande gigantisk förändring? 😬
Omöjligt att svara på, riv mattan och gör mätning innan du lägger på det nya..
 
Låter bra. Och om det skulle bli förhöjt kan jag väl bara limma på en ny plastmatta antar jag 😅
 
Har den släppt på något ställa eller är bulligbrukar vara på en plats där går mest, nedanför en trapp.
 
Plastmattan ligger under ett klickgolv, så jag vet inte hur den ser ut. Se bild En hand lyfter ett klickgolv och avslöjar underliggande plastmatta och brunt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattan fungerar som en fuktspärr för klickgolvet, fanns den inte så kan det gå fukt i golvet och det reser sig, ser inte ut som att det skulle vara något av ondo under. Desuttom verkar den vara riktigt hellimmad.och spacklat under. River du upp allt, så blir det mycket jobb att få ordning på ett underlag för något annar golv. Så som jag tänker, men det jag det, så låt det vara.
 
J jonaserik skrev:
Mattan fungerar som en fuktspärr för klickgolvet, fanns den inte så kan det gå fukt i golvet och det reser sig, ser inte ut som att det skulle vara något av ondo under. Desuttom verkar den vara riktigt hellimmad.och spacklat under. River du upp allt, så blir det mycket jobb att få ordning på ett underlag för något annar golv. Så som jag tänker, men det jag det, så låt det vara.
Jag är så tacksam för ditt svar! Hade hoppats på ett annat svar dock då jag verkligen hade velat riva ut allt :) att plastmattan agerar fuktspärr känns väl ändå inte superproffsigt i dagens mått mätt?
Jag räds inte mkt jobb, men jag vill såklart inte försämra något genom att riva allt (höja radonhalt etc)
Usch, varför finns det aldrig några självklara ”ja/nej” i såna här situationer?? 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.